Inlägg från: ensamhemma |Visa alla inlägg
  • ensamhemma

vuxna med adhd add as

Anonym (Hej) skrev 2009-03-15 00:44:46 följande:

de man ska  vara införstådd med INNAN man börjar medicineras är att under första tiden med concerta/ritalin, att ÖKAD Ångest/ilska ect KAN förekomma. Men jag tog/tar Stesolid vid mina ångest attacker, sen har jag hört att  "Lyrika" kan vara bra vid ångest (men inget man får ta om man försöker bli gravid) och vet inte hur man ev skulle kunna kombinera med ritalin/concerta..tar du något idag?HadeTUFF tid vid senaste insättningen.. att fick dödsångest, och så fort ja hörde något om döden, livet, såg gamla, hörde om äldre/sjuka stora som små.  ect fick jag ren o skär jävla panik.  Jag DÖR snart..  vad jag tror om min ångest kommer ifrån min diagnos?! jag visste inte ens om min diagnos innan min Ångest kom.. För min ångest kom i mycket ung ålder
    jag har oxå haft problem med ångest hela mitt vuxna liv,,,,jag har tunga perioder som nu,dagarna e fyllda av panikattacker o extrem ångest så jag har haft tankar att tacka nej till concertan just för att insättningen kan vara jobbig och jag är superkänslig.
    det enda jag behöver är sömntabletter och lugnande vid behov.jag pallar inte att däcka ännu mer pga en medicin,,och jag e så van att ha tusen tankar o en massa energi o e rädd att min hjärna kommer att tro att det e deppression på g om alla tankar o "torktumlaren" försvinner plötsligt.
  • ensamhemma

var hos min läkare idag och började med concertan,fick även ett sömnmedicin som e nåt typ melatonin(kommer ej ihåg namnet)
    läkaren var väldigt emot att ge mig lugnande men tillslut så sa min man ifrån o sa att jag behöver nåt för panikattackerna tar kål på hela familjen så fick jag oxascand...pustar ut.
    nu ska jag äta 18mg cs i en månad sen ska jag tillbaka för o kolla om dosen behöver höjas eller inte.

med andra ord så känns livet lite lättare idag än förra veckan.

ber till gud att jag slipper ångestattackerna under insättningen. kram till alla o jag e så glad att den här tråden finns,tack himmelkropp =)

• ensamhemma
    Aquagreen skrev 2009-03-19 18:08:01 följande:
    Härligt, grattis Vilken tur att din man sa ifrån, hoppas det funkar för dig Min läkare ringde nyss o sa att jag ska få Atarax ist för Esucos, så frågar om ngn provat de?
    atarax funkar för vissa men tyvärr inte på mig,,jag frågade min läkare idag om esucos men läkaren sa att dom finns inte längre på marknaden.
    men försök o få oxascand vid behov,det behöver ju inte vara nån hög dos för bara vetskapen om att man har medicin hemma gör att man känner sig lugnare.

gör som jag gjorde o ta med din man till läkaren då ändrar läkaren attityd märkbart. kram
  • ensamhemma
    Ysta skrev 2009-03-19 19:00:52 följande:
    Är ledsen att jag inte svarat er idag men jag orkar inte just nu. Har väl i princip sprungit med full fart in i en vägg, det är så det känns... Jag äter Atarax men de hjälper ingenting och hela jag är ett stort ångestmoln just nu. Har dessutom ingen att prata med så det är katastrof på g för mig. Men jag orkar inte bry mig längre, jag orkar verkligen inte mer.
    ja vissa dagar är rent ut sagt förjävliga,den där ångesten suger hårt.
    kan du inte ringa läkaren och få nåt annat än atarax?
    men ibland så är det faktiskt helt ok o bara ligga i soffan o må skit,sätt på en bra rulle och drick en kopp te och ta det bara lugnt,om det är ett alternativ förstås.

blir du för rastlös så skriv här,det är ett bra sätt att avleda tankarna som gör en mer eller mindre gaaaaalen.kram
  • ensamhemma

Anonym (sambo) skrev 2009-03-20 08:43:26 följande:

Är det ok att få fråga lite om medicin o så?Min sambo har fått diagnosen adhd.Vi har stora problem här hemma.Något ni pallar att svara på?
    jag började med concerta o vet inte än om det funkar än,men vad jag har förstått så hjälper CS adhd:are med koncentration o minskar impulisivitet och att man är inte ständigt uppe i varv.

men du kan googla runt lite o få mer info...lycka till och hoppas ni hittar en bra lösning.
  • ensamhemma

concertan gör mig trött som fan,gick upp tidigt o tog min 18mg dos men nu så skulle jag kunna somna sittandes.
    kan man ta en tablett till eller hur gör man???
    jag kan ju inte sova nu,familjen kommer hem o maten ska stå på bordet o jag håller på o tvättar...what to do???
    har nån lite tips o dela med sig???

• ensamhemma

Anonym (Hej) skrev 2009-03-20 13:16:53 följande:

Höj OM du fått tillåtelse av din beh. läkare att göra detta.  Men att ta en tablett försent in på dagen kan även ställa till det med att du blir "speedad" och därför inte kunna somna på kvällen.Hur har du annars sovit i natt?Ibland måste man ge medicinerna ett pardagar/vecka/veckor innan man ger upp.Gå ut lite få lite frisk luft, ta med familjen ut. Lite luft piggar upp, fast man eg. bara vill de dagar man är så jekla trött bara vill gå lägga sig.ta en bit godis, eller något som du vet du "piggnar" på lite för stunden,Be familjen hjälpas åt och laga middagen, göra middags lagningen till en mysig och gemensam stund.Säga till familjen att du är så Rysligt trött och önskar att få lägga dig och vila i 30 minuter.
    som tur är så har jag förberett middagen redan o tvätten e klar,allt vikt o på sin plats.
    meningen var att mannen o jag skulle ut ikväll på tu man hand men jag tvivlar att det går för en väninna vart inlagd akut pga knas i magen så nu måste jag iväg o vara barnvakt till 3 barn i olika åldrar, och enligt väninnan så e det kaos hos henne så jag åker på att städa o laga mat en gång till....
    huhuhhuhuh jag som äntligen skulle ut för det händer så sällan men vad gör man inte för sina vänner.
  • ensamhemma

Hej allihopa!!!

nu har jag ätit concertan snart i en vecka och gud vilken skillnad det gör på min vardag,jag vaknar i lugn o ro utan 1000 tankar i skallen,utför mina morgonbestyr utan en massa stress o kaos.
    jag har känt av ökad ångest men har ju äntligen fått oxascand vid behov.

det enda som jag märker är att jag har snabba humössvängningar o kan få damp på min man utan anledning,förmodligen för att jag vill att det hela tiden ska hända nåt för jag vill ha kickar ständigt.

problemet är att concertan slutar att verka på e.m ungefär 6-7 timmar efter morgondosen och då däckar jag som på beställning, ska jag ringa min läkare o ta upp det med henne för som det är nu så tar jag ju en tablett till för att orka dagen,hon kanske för för sig att jag knaprar dom som godis...
    ääähhh jag vet inte vad jag ska göra ang medicinen för jag lär knappast få mer förrän mitt nästa läkarbesök...

• ensamhemma

Anonym (Hej) skrev 2009-03-25 20:55:33 följande:

jag har fått ta "middags dos"  så jag tar 36 mg concerta på morgonen och 10mg ritalin 4 timmar efter ja vaknat.Eg. vill jag höja men vet ej hur lönt de är då vi "jobbar på en liten"
    jag ska ringa min läkare efetr lunch och förklara läget,,men hon kanske tycke r att jag ska vänta o se ifall det funkar bättre om ett tag för jag har ju bara ätit dom en vecka.
    ja ja 18mg håller inte mig uppe hela dagen.
  • ensamhemma

Happy Birthday 2 me!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

fyller 34 år idag,fast egentligen är jag bara 24 hihihi

idag åker vi på en weekend till helsinki och det ska bli så kuuuul att få klä upp sig med nya fina kläder,min man har sett mig i mysdress det senate halvåret.

kan inte säga nåt än att jag kan med handen på hjärtat säga att jag mår bra idag,sådär riktigt bra som man bara tror finns i filmer..kraaaamar om alla!

Svar på tråden vuxna med adhd add as