• CTMT

Vad kostade ERT bröllop? :)

som rubriken lyder...
    skriv gärna ner hur många gäster, vad för mat, kostnad på klänningen etc.
    och hur långt innan planerade ni inför bröllopet?

• Svar på tråden Vad kostade ERT bröllop? :)
  • ajmaj

Ca 60.000:- (2006)

50 pers (inkl oss)
    Vigsel i Stadshuset
    * Trerätters middag + tårta på Carlshälls gård (Långholmen, Sthlm)
    Vi bjöd på bubbel till brudskålen, och var ganska generösa med vin till maten samt avec till kaffet. Ville man ha mer att dricka fick man handla i baren.
    * Liveband som spelade tre timmar under kvällen (helt klart värt 5000:-!!)
    * Fotografen var en kollega
    * Klänningen köptes på Debenhams, kostymen på HM
    * Ringar av stål
    * Hår och makeup
    * Brudbuketten gjordes av min bästa kompis, som bröllopspresent
    * Transporterna ordnades av dels min mans chef (från Stadshuset), dels av våra mammor (från festen)
    * Bröllopsnatten betalades av våra mammor.
    * Mammorna ordnade även andra saker, såsom små chokladaskar vid varje kuvert, servetter med våra namn+datum på osv.
    * Inbjudningar, program och tackkort gjorde vi själva.

Vi försökte spara in på sånt vi ansåg vara "onödigt" (som dyra kläder osv) och la istället mer krut på själva festen.
    Någon egentlig bröllopsresa gjorde vi inte - vi var till Brasilien tidigare samma år, så vi var nöjda ändå. :)

Det enda jag skulle ha gjort annorlunda är det där med fotograf. Det hade varit roligt att ha fotografen med på själva festen också, eller åtminstone under brudskålen. Det var väldigt vackra omgivningar, så det hade kunnat bli superfina bilder! Men i övrigt var vi helt nöjda - det är helt klart det roligaste vi gjort!

• Sarge

Vårt bröllop landade på ca 120.000:- exl. bröllopsresa

Vi hade vårt absoluta drömbröllop & sparade inte på något.
    Vi var 40 pers & hade en borgerlig men mycket pampig vigsel & fest.
    Vigseln, middagen & festen spenderades i Bolinderska palatset på Grand Hotel i Stockholm.
    Likaså hade vi bröllopsnatten + en extranatt på Grand.

Vi hade trerätters middag + en helt sagolik bröllopstårta som folk pratar om än idag.
    Vin till middagen osv bjöd vi på, men hade sedan bar till självkostnadspris under kvällen.

Bröllopet tog ca ett år att planera.

Lite summor:

Grand inkl allt: 61000:-
    Klänning & tillbehör: 10.000:-
    Tärnans kläder 2000:-
    Brudgum + bestmans kläder: 4500:-
    Vigselring: 18000:-
    Morgongåva: 5000:-
    Hår + make brud/tärna: 2700:-
    Vigselförättare: 3000:-
    Bilhyra 5000:- (egen lyx-van hela helgen)
    Sen en jäkla massa småutgifter som gick till inbjudningskort, underkläder, gästbok, engångskameror

Det var värt varenda liten krona!!

Finns en liten berättelse i blogg & några bilder i galleriet

• Ericha

Enkla klänningar hittar man i de flesta brudbutiker, kolla t.ex på tärnklänningar de går ofta att få i vitt och kostar under 3000kr!

• M Y L F

Vi har gift oss men har inte haft fest än. Vi gifte oss i rådhuset, min klänning kostade 600 kr på rean, min ring kostade ca 6500 på nätet. Middagen efter giftermålet med 4 vuxna och 4 barn gick på ca 2500 kr. Hittills har vi då bara lagt 9600. Vi skall ha en större fest framåt sommaren och då räknar vi med ytterligare ca 10000. Vi tänkte ha grillfest med tillbehör och dryck.

Så i slutändan ca 12500. Väldigt billig och vi är väldigt nöjda.

Jag tycker väldigt mycket om att gå på bröllop, men vi skulle faktiskt inte själva lägga ner dom summorna för att ha fest.

• M Y L F

M Y L F skrev 2009-03-07 17:29:45 följande:

Vi har gift oss men har inte haft fest än. Vi gifte oss i rådhuset, min klänning kostade 600 kr på rean, min ring kostade ca 6500 på nätet. Middagen efter giftermålet med 4 vuxna och 4 barn gick på ca 2500 kr. Hittills har vi då bara lagt 9600. Vi skall ha en större fest framåt sommaren och då räknar vi med ytterligare ca 10000. Vi tänkte ha grillfest med tillbehör och dryck. Så i slutändan ca 12500. Väldigt billig och vi är väldigt nöjda. Jag tycker väldigt mycket om att gå på bröllop, men vi skulle faktiskt inte själva lägga ner dom summorna för att ha fest.
    Nej skrev fel runt 20000 kommer det att landa men fortfarande billigt för ett bröllop.
  • lollsanT

Vårt bröllop landade på ca 80.000 inkl. resa

Då var det:
    Klänning 3100:-
    Makens kläder 1450:-
    Våra skor 550:-
    Ringar (varsin vigselring) 13500:- (inkl. försäkringar men till specialpris)
    Övriga smycken 690:-
    Fotograf 9500:-
    Trubadur 4000:- (bröllopspresent)
    Brudbukett 1100:-
    Corsage 100:-
    Dekorationsblommor 300:-
    Trycksaker 7-800:-
    Mat 6000:-
    Dryck 3000:- (hade sedan självkostnadsbar på kvällen)
    Tårta 1700:-
    Hotellnatt 1500:-
    Resa 32500:- (2 veckor i Thailand på lyxhotell )
    Resten gick på smått och gott som linneservetter, små askar med choklad till gästerna och små "festpåsar" till barnen med lysstavar, klubbor och sånt i, vinglas, champagneglas, underkläder osv osv.
    Nu var det ju ringar och fotografen som drog iväg det men ringarna är ju det enda vi kommer att använda varje dag hela livet och i fotografpriset ingår även förstoringar som vi ramade in och gav våra föräldrar i julklapp.
    Helt klart vartenda öre

Vi hade f.ö 65 gäster, bjöd på medelhavsbuffé och hade festen i en jättestor bygdegård Planerade ca 1 år (20 mil bort)

• Ankissen

Vårt bröllop gick på typ 70 000 exkl resa, som vi aldrig gjort någon. Klänning sydde min syster men allt annat lade vi ut en hel del pengar på. Gifte oss 2004 och hade 83 gäster har jag för mig.

Mamma till Elliot 051112 och Myggan bf 090421
  • Lallamen

Vi gifte oss 1998 och hade 90 gäster
    Trerättersmiddag som vi lagat själva, festen hade vi i en vacker 1600-tals herrgård. Mamma sydde min drömklänning.
    Allt som allt kostade det knappt 20.000 varav våra föräldrar stod för hälften (mat och kostnader som hade med själva festen att göra)

• VitaRosen
    Lallamen skrev 2009-03-07 23:53:52 följande:
    Vi gifte oss 1998 och hade 90 gäster Trerättersmiddag som vi lagat själva, festen hade vi i en vacker 1600-tals herrgård. Mamma sydde min drömklänning. Allt som allt kostade det knappt 20.000 varav våra föräldrar stod för hälften (mat och kostnader som hade med själva festen att göra)
    Coolt att ni lagade trerätters till 90 personer själva!!!!
  • hannis

Vårt bröllop gick på ca 65 000 plus resa för 15 000.

Vi hade 60 gäster. Gifte oss i kyrkan och hyrde lokal för festen. Maten lagade en vän som är kock. Tårta köpte vi från bageri. Blommor till mig, fyra brudtärnor, brudnäpp, kyrkan, brudgummen och två marshalker beställdes från blomsteraffär.

Öl, vin och sprit köpte vi i Tyskland. Fotograf var en vän som är hobbyfotograf. Frisör, smink och naglar på salong. Brudtärnornas klänningar betalade vi. Klänningen köpte jag begagnad. Skor, underkläder och slöja köpte jag. Brudgummens samt marshalkernas kläder hyrde vi. Limousine hyrdes in till brudföljet och bröllopsnatt på hotell.

Vi betalade också för solosång i kyrkan, DJ till festen samt serveringspersonal. Inbjudningskort, festprogram, tackkort och bordsdekoration gjorde vi själva. Ringar beställde vi hos guldsmed.

Bröllopsresan gick till den grekiska ön Skiathos.

Nu tror jag inte jag har glömt något. :)

• hotten

gifte oss i hemlighet uppe i fjällen, väldigt vackert å mycket mer romantiskt än man kunde ana
    kläder från "vanliga" butiker, anpassade till ute fjällvigsel (vit kjol, vit flees jacka osv..) ca 1500,-
    brudbukett 1200,-
    fin middag, med tårta, hotell över helgen osv ca 4000,-
    ring ca 5000,-

fotograf var en vän som var på fjället samtidigt...
    fina kort som vi skickade till folk efter att vi kom hem, å berättade att vi gift oss,.. ca 1000,-

Bröllopsresa gjorde vi när vi varit gifta i 5 år, blev 1 månad utomlands

Stor fest utlåvades till vänner å bekanta den dagen vi varit gifta i 10 år, å den festen blir nu i vår, alla bjuds på en 22 tim finlandskryssning ink buffe middag
    (ät å drick så mycket du vill) på båten,
    100 pers ( + några under 6 år som åker å äter gratis),
    hytterna är familjevis 2-4 pers, 4 pers B hytt.
    ensamstående har egen 2 pers c hytt,( men uppmanas att dela hytt med någon vän/vänner som har 1-2 platser över i sina hytter)
    kostnad 26 500,-

• fryxan

för snart 4 år sen:
    ca: 10 000:-
    registrerat parnerskap på en hyrd gård inkl övernatt för 10 gäster
    gäster ca: 25
    mat: buffe, tårta, dryck

• fryxan
    Svar på #72
    vi gjorde allt själva, bröllpsresan gick på 1 v utan barn ca 8 t med allt.
  • fryxan
    Svar på #73
    wow vilken bröllpsresa- personlig mottagande av vän till en vän, fin svit med -
    vin o blommor av självaste hotell ägareinnan när hon fick reda på vår anledning till resan.
    städning varje dag personligt för vi var på bröllopsresa.
    inviterade på en lyx hotell med personlig service
    gratis drink i baren på en annan

o så fint o massa jetski vi körde , no limit som det heter, köra länge utan klocka o få massa rabatt.
    bli hämtade i bil av personal till hotellet .
    fin service eftersom vi hade med oss en personlig guide på restaurangerna o resten av våra utflykter.

osv osv upplevde vi i grekland
  • Karlsson

60 000 inkl resa. Fickpengarna fick vi dock i bröllopsgåvor

Inbjudningskort inkl porto: 1400

Barnens kläder: 500

Våra kläder ink både skor och underkläder: 4000

Mingelmat och dryck för 85 gäster: 5000

Alla blommor: 1000

Fotograf: 3000

Hår och make: 2500

Musiker: 4000

Vigselprogram: 1000

Ringar: 14500

Lull lull (servetter, bubblor, papaply mm): 700

Smycken (det mesta lånat): 200

Transport i veteranbil ink chaufför: 1500

Två veckor greklandsresa för 4 personer: 20000

• Marie Curie

ca 4000:-

Resekostnad för vigselförättare: 500:-
    Klänning: 250:-
    Ring + putsning av förlovningsringar och ny gravyr: ca 3000:-

Vi hade inga gäster endast mina systrar och min mans bäste vän var med vid vigseln som skedde på DFDS båtterminal i Göteborg. Därefter gick vi direkt ombord på båten till New Castle och åkte på bröllopsresa i en månad. Den kostade dock ca 50000:-

• Menja

Vårat bröllop kostade runt 55 tusen kronor med allt inräknat. Då är inte bröllopsresan inräknad dock.

♥ (¯`°?.¸ ♥Sebastian & Melwin♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Vad kostade ERT bröllop? :)