Vad kostade ERT bröllop? :)
som rubriken lyder...
skriv gärna ner hur många gäster, vad för mat, kostnad på klänningen etc.
och hur långt innan planerade ni inför bröllopet?
som rubriken lyder...
skriv gärna ner hur många gäster, vad för mat, kostnad på klänningen etc.
och hur långt innan planerade ni inför bröllopet?
Vårt bröllop gick nog på närmare 90 000, men det är inklusive 2 veckors bröllopsresa till sydamerika med resa, boende och alla fickpengar. Vi började planera bröllopet ca 3 månader i förväg och hade 50 gäster.
gissar på 200kr eller nåt. 3 gäster, glass o jordgubbar o en flaska vin typ vid en gammal kvarn. gifte oss borglig o planerade i kanske 3mån....vi e nöjda iallafall
Jag trodde från början att det gick på ca 60 000 kr men sen har den siffran omarbetats flera gånger. (Så går det när man är oorganiserad.)
När vi för inte så längesedan för skojs skull satte oss med alla kvitton och anteckningar så kom vi fram till att det nog snarare låg runt 80 000, exklusive ringar och bröllopsresa. Men vi hade strax över 100 gäster, och vi var ute i väldigt god tid med allting så att det blev små utgifter utspridda under en längre period och inte allt på en gång. Jag tyckte att det var roligt att försöka få det så billigt som möjligt så jag höll på som en galning under planeringen med att dra i trådar, utnyttja kontakter, förhandla, bråka och fjäska för att få ner alla priser.
vårat bröllopp gick på knappt 100,000 då e nog allt inräknat, frisör, smink,buss för 50 personer, dekorationer, blommor osv, osv
började planera (spara) strax efter förlovningen ett år innan..
vi hade ca 55 gäster
stora utgifterna va
mat ,23000:-
fruns klänning nr1 figursydd å måttbeställd, 8000
fruns andra klänning gravid i fjärde månaden så passade juh inte den 1:a ,3000:-
ringar, 17000:-
hotell för oss å toastmasterparet, 3500:-
fotograf ,5500:-
två goda vänner ska gifta sig då tittade vi lite på vad de kostade för oss, såhär i efterhand blir man juh mörkrädd
Vårt bröllop gick på ungefär 60 000, fördelat ungefär på följande:
Ca 60 000 för 55 gäster.
* 3 rätters middag från cateringfirma, ca 25 000 inkl 3 personal
* Köpte drömklänningen på rea för så 2500+1200 (för sömmerskan, behövde ändra lite) kronor
* Kostym som endast använts 1 gång innan, så den kostade inget. Köpte dock väst med kravatt samt slipsar till två marshalkar och en näbb , ca 800 kr
Övriga kläder: Skor till båda, slöja, osv ca 1 200
* Bröllopstårta för 2100 kronor
* Fri bar (mina föräldrar stod för detta men ungefär 3500. vi köpte vin samt avec utomlands, så sparade en del där)
* Ring ca 4500 (vi lämnade in en del gammalt guld i utbyte, den kostade egentligen runt 8000 )
* En uppsättning porslin fanns i lokalen, två uppsättningar lånade vi från maken jobb
* 1500 för frisör
* Smink 500 kr
* Hyrd lokal 1000 kr
* Kyrklig vigsel
* Dekorationer, ca 2000
*Bukett 2000 kronor + 2500 för konservering + 1200 kr för tärnas bukett samt tre corsage
* Fotograf 3500
Och sen lite andra småsaker... så runt 60 000
Ca 38 000 för 70 gäster. Det var mest maten och spriten som kostade. Lokalen var billig, klänningen ca 800, smink och bukett fixade jag själv. Kompis fotograferade. Inga trycksaker. Ingen kyrka. Planerade i ca tre månader.
Jag är helnöjd.
Just det, vi började planera ca 9 månader innan då vi bokade kyrkan.