Vad kostade ERT bröllop? :)
som rubriken lyder...
skriv gärna ner hur många gäster, vad för mat, kostnad på klänningen etc.
och hur långt innan planerade ni inför bröllopet?
som rubriken lyder...
skriv gärna ner hur många gäster, vad för mat, kostnad på klänningen etc.
och hur långt innan planerade ni inför bröllopet?
Vårt gick på knappt 12000 om ens det
Vi gifte oss i rådhuset
Ringarna köpte vi via nätet
Jag köpte en balklänning o skor för 1000,mannen hade en kostym sedan innan,köpte nya kläder till våra pojkar
Sprit o dyl köpte vi från Tyskland
Hyrde lokal 700
Smink o hår 1000
Bussen som vi hyrde kostade 500 som körde oss från lokalen till rådhuset o sedan tillbaka till lokalen
Mat vilket var buffe o bröllopstårta till 70 pers 2500kr vilket var sååå billigt men har man kontakter så
Tror att allt e med
Typ 30 papp.
42 gäster, kyrklig vigsel, 2 rätters + tårta, började planering ngt år i förväg, men på allvar ca 4 mån
Totalt: ca 50 000 :-
Sedan önskade vi oss enbart bröllopsresan i present (pengar) och fick det.
Var kan man hitta en super-enkel bröllopsklänning (inge släp och inge "maräng"klänning) som inte behöver kosta skjortan??? (som Sottero-collectionen mfl gör..)
Totalt ca 60.000kr, för drygt 6 år sedan.
Då ingick:
Catering, förrätt + varmrätt & servering till ca 50 pers.
Tårta
Lokalhyra
Dryck (inhandlad på Systemet)
Brudbukett + lite dekorationer till borden
Klänning (inga stora pengar, mamma är bra på att sy )
Hyra av makens kläder
Ringar
Bröllopsresa, en vecka på Azorerna.
Kyrklig vigsel i vår hemmaförsamling så det kostade ju inget.
Vi kom undan billigt med både smink/hår (en kompis är stylist) & transport från kyrkan (biltokiga bekanta).
Jag och min man betalade ca 50 000-70 000 för själva ceremonin och bröllopsresan och en del annat.
Vi betalade alltså för
Flyg och hotell för den präst som vigde min mans föräldrar och döpte alla barnen. ca 3000 kr
Vårt hotellrum på bröllopsnatten 5000 kr
Hyra av vår just married BMW cab för hela bröllopshelgen 2000-3000 kr
Min mans smoking + tillbehör 10 000 kr
Kör i kyrkan 2000 kr
Lysningsmottagning ca 1 vecka innan och bröllopspresentöppningskaffe med tårta dagen efter.
+ lyxbröllopsresa i två veckor till Bangkok och Hua Hin, en massa pengar
Sedan så var det väldigt mycket småutgifter i samband med morgongåvor, tackgåvor, inbjudningar, favors, skor, dj på festen där bara flög tusenlapparna iväg.
Vi fick också ca 20 000 kr av mina svärföräldrar till festen och mina föräldrar bidrog med:
Hyra av bröllopslokalen 10 000 kr, buss till och från festen 2000 kr, min bröllopsklänning, mat och dryck till 85 gäster.
Jag vet tyvärr inte exakt vad klänningen och maten kostade då min pappa fixade detta genom kontakter men det var nog inte så billigt det heller är jag rädd. De håller fortfarande på och återhämtar sig
Men dom hade inte ha behövt erbjuda sig heller!
Mitt råd till er är att inte vara rädd för att fråga lite udda ställen ifall man kan ha sin middag hos dem, t ex museer, konserthallar, teatrar etc. Då får man en helt unik lokal och det behöver inte vara så dyrt. Musikmuseet i Stockholm t ex kostade runt 2-3000 kr tror jag (var för litet för oss).
Jag dreglade över Millesgården men det kostade 60 000 kr inkl moms och det var bara för mycket! Men oj så fint det var!!!!
Man kan också hyra en middagssal på Stockholms slott genom livrustkammaren.
Vi planerade i ca 1 1/2 år innan och jag levde på så lite jag bara kunde under den tiden för att spara ihop till vår stora dag (inga nöjen och nudlar). Det var helt fantastiskt och jag ångrar det inte alls. Vilka minnen! Det har verkligen hjälp oss genom de lite mörkare tiderna som drabbar oss alla då och då.
Men lyxresa behöver jag inte åka på igen, snacka om överskattat, vi klarade av att njuta i ca 2 dagar innan vi var tvungna att ge oss ut på egna äventyr.
Det är mycket roligare att klara sig själv!
Klänning 500:- (köpte begagnad på BT)
Kostym 2000 :-
2-rätters sittande middag inkl. lokal och personal 19000 :-
Skor 800 :-
Inbjudningskort, tackkort mm 1000 :-
Fotograf 0:- (svärfar är fotograf)
Tiara 199:-
Transport 1000:-
Bröllopstårta 850:-
Hår och make-up 2500 :-
Brudbukett 450:-
Ring 2500:-
Div. småkostnader 4000:-
Så bröllopet kostade ca 35000 kr och vi var 35 personer som åt middag.
Vi hade ett litet och mysigt bröllop för närmaste familjen bara.. ungefär 30 personer, och det gick på ungefär 30 000. Så, min erfarenhet är att det stämmar det där med att man ska räkna ungefär 1000 kr per bjuden gäst!
(bröllopsresan är inte inkluderad i summan)