Bonusmamma
Vart vänder man sig som bonusmamma om man behöver råd och expertis ang skyldigheter och rättigheter? Mina bonusbarns mamma är inte snäll alltså!
Vart vänder man sig som bonusmamma om man behöver råd och expertis ang skyldigheter och rättigheter? Mina bonusbarns mamma är inte snäll alltså!
Beror väl lite på vad för slags problem du har.
Känslomässigt eller regler runt dagis...? Rent lagligt, gällande hot? nåt med barnen?
De flesta problem brukar jag ta med min man, men jag har inte några dramatiska problem vare sig med styvbarnen eller deras mamma.
Rent lagligt.
Jag är väldigt involverade i mina bonusbarn, men när jag ville gå på utvecklingsamtalen så ringde biomamman till rektorn och sa att hon inte ville detta och om inte hon är med på detta (även om vi skulle gå på olika samtal) så får jag helt enkelt inte gå.
Hon gör detta av ren illvilja, och det känns så jobbigt.
Du har inga rättigheter vad gäller bonusbarn.... Ni är inte släkt "på riktigt" oavsett hur mycket man älskar dom eller hur mycket man vill engagera sig.
Det enda du kan göra är att visa att du bryr dig, och visa intresse för barnet/ barnen när dom är hos er.
Det dummaste man kan göa är att reta upp bio.mamman, oftast leder det verkligen inte tillnåt bra.
Barnen är ju inte dina, och därför finns det inget du kan göra vad gäller utvecklingssamtal och liknande, dom är ju till för föräldrar alt. vårdnadshavare.
Jag vet precis hur det är, få inte vara med på några aktiviteter mina bonus gör, varken i skolan, eller på fritiden. I stället får vi hitta på saker när dom är hos oss. Och att förklara varför man inte kan vara med om barnen frågar.
Det blir oftats barnen som får lida om man försöker tvinga igenom förändringar mot biomammans vilja. Tyvärr....
Tack för svaren. Jag förstod ju att det var såhär, men ville ändå se om man hade några rättigheter, man har ju ändå en del skyldigheter. Som betalning av barnomsorg och inte rätt till fritids om man har ett litet barn med bonusbarnens pappa och liknande.
Tycker det är helt galet, men verkar som om man får leva med detta.
En sak slog mig. VAR någonstans står det att den biologiska mamman bestämmer om den biologiska pappans fru får medverka i utvecklingsamtal, aktiviteter, avslutningar m.m?
Jag har lusläst skolans policy, och jag har skummat igenom hela sveriges rikes lag kap. om familjerätt och där står det ingenting iaf.
Jag tänker ändå så klart acceptera att jag inte får gå, men nog fan ska jag ta reda på hur saker och ting ligger till minsann!
Kan berätta att min sons fröknar sa att på utvecklingssamtalet är alla välkomna, då menat att min sambo och pappans sambo får komma, inget mig emot att hon tar del av utvecklingssamtalet, det stoppar jag inte bara det att jag vill då ha en ny tid bara för mig och det fick jag.
Hör av dig till barnets lärare och fråga. Eller fråga din sambo om han kan fråga läraren
Bara en liten grej ang det där med fritids..
dina bonusbarn HAR rätt att gå på fritids under pappansveckor.
Och går de på förskola är det INTE 15 h som gäller utan pappans arbetstider + restid det här är INTE olika i olika komuner utan en lag som gäller i hela landet:Däremot FÖRSÖKER många komuner att jämnställa bonusföräldrar med bioföräldrar när de passar dem tex just när det gäller f-ledighet och arbetslöshet men komunen har INTE rätt att göra så!
Vill man ha stora bonusbarn hemma när man är f-ledig el arebetslös så är det upp till en själv vill man inte det så behöver man inte...även en bonusmamma har rätt till att vara 1.agångs mamma med ALLT vad det innebär av att tex kunna planera sin dag helt utifrån sitt lilla barn utan att behöva ta hänsyn till att äldre syskon ska hämtas/lämnas på fsk/fritids.
Vad säger barnets pappa om det hela? Jag förstår inte varför du ska gå på ett utvecklingssamtal mot mammans vilja?
Det framkommer inte heller om ni har barnet varannan vecka eller om mamman har barnet varannan helg eller om ni har det.
Du säger att mamman är inte "snäll" , mot vem då - dig eller barnet???
Jag anser att det är föräldrarna i första hand som ska gå på ett utvecklingssamtal, min sambo och hans ex gör det tillsammans. Det finns ingen anledning för mig som bonusmamma att göra det, pappan berättar för mig vad som förmedlats ändå.
Går inte barnets pappa på utvecklingssamtalet? Och jag kan inte tänka mig att skolan skulle uppmuntra en bonusförälder att medverka på ett utvecklingssamtal om någon av barnets biologiska förälder motsätter sig det.
Det känns lite som att du vill in i strid med barnets mamma, du vill veta vilka rättigheter du har för att få närvara? Snälla, du vinner ingenting på det...
Det bästa du kan göra är att vara sund och förnuftig och vänta ut mamman tills det lugnar ner sig. Jag vet ju inget om er relation eller vad det är, men huvudsaken är att du har en bra relation med barnet och det kan du ha utan att vara med på ett utvecklingssamtal :)
varför är ett utvecklingsamtal så viktigt?
Mig veterligen är det för vårdnadshavare och föräldrar.
Finns det två föräldrar som bryr sig om barnet finns det ingen anledning att bonusföräldern behöver med.
vad som sagts och vad man själv vill ta upp kan man ju prata med bioföräldern om.
Styvmorsviolen är ett internet forum för bonusfamiljer. Jag har läst en super bra bok om bonus familjer "Familjen Hoppsan" GRYMT BRA!!!
Kontakta kommunen och fråga?
Om bio mamman beter sig illa emot dig - ta upp detta med din man!!! I första hand är det hans sak att säga till om; Han har valt en ny och gått vidare - respektera detta!!!
I mitt fall har vi haft stora nätverksmöten då konflikten varit stor och mamman och jag har träffats på fam rätt och pratat (som "samarbetssamtal") Tyvärr ser hon ingen vinst i att det ens fungerar med mig eller hålls på en bra nivå att hon inte bryr sig. Det är tråkigt för det är alltid barnen som kommer i kläm!
Du har rätt till respekt som människa och person! Men som bonusförälder har man inte så mycket "rättigheter" annars!....
Självklart är det så att förälder med gemensam vårdnad ska vara överens om vad som är det bästa för barnet. Och då det är din man och hans förra fru som har barnen ihop, har väl egentligen inte du något där att göra. Dom saker som tas upp under utvecklingssamtalet kan du och din man diskutera hemma efteråt och på så sätt kan du ta del av all information, varför oroa barn mfl i ens närhet genom att göra en så stor sak av det hela.