• Läskpapper

Bonusmamma

Vart vänder man sig som bonusmamma om man behöver råd och expertis ang skyldigheter och rättigheter? Mina bonusbarns mamma är inte snäll alltså!

• Svar på tråden Bonusmamma
  • TessaS

Beror väl lite på vad för slags problem du har.

Känslomässigt eller regler runt dagis...? Rent lagligt, gällande hot? nåt med barnen?

De flesta problem brukar jag ta med min man, men jag har inte några dramatiska problem vare sig med styvbarnen eller deras mamma.

• Läskpapper

Rent lagligt.
    Jag är väldigt involverade i mina bonusbarn, men när jag ville gå på utvecklingsamtalen så ringde biomamman till rektorn och sa att hon inte ville detta och om inte hon är med på detta (även om vi skulle gå på olika samtal) så får jag helt enkelt inte gå.
    Hon gör detta av ren illvilja, och det känns så jobbigt.

• TessaS
    Svar på #2
    Aha, ja då kan inte jag hjälpa till... sorry

Men... sen kan jag väl fundera på om det är "värt besväret"...
    Jag förstår att man gärna vill vara med och bli involverad i de barn man bor med och engagerar tid, energi och inte minst känslor på.
    Men egentligen så kan man inte "vinna" en sån fajt. Det är många saker som jag hade velat ändra på vad gäller hur det fungerar mellan oss och mina styvbarns mamma... men jag har valt bort vissa fighter till förmån för andra.
    OM du skulle lyckas driva igenom att få följa med på utvecklingssamtal, så kommer du bara ha en ÄNNU mer förbannad biomamma... Går det inte att lösa så att din man går och ni pratar igenom det hemma både före och efter...?
  • izzi
    Läskpapper skrev 2009-03-09 14:16:42 följande:
    Rent lagligt.Jag är väldigt involverade i mina bonusbarn, men när jag ville gå på utvecklingsamtalen så ringde biomamman till rektorn och sa att hon inte ville detta och om inte hon är med på detta (även om vi skulle gå på olika samtal) så får jag helt enkelt inte gå. Hon gör detta av ren illvilja, och det känns så jobbigt.
    Hehe - det känner jag igen. Jag får inte heller följa med längre...Det går bra att va barnvakt, men när det är något hon inte gillar då är det hennes ord som gäller.
  • Sol Angelica

Du har inga rättigheter vad gäller bonusbarn.... Ni är inte släkt "på riktigt" oavsett hur mycket man älskar dom eller hur mycket man vill engagera sig.

Det enda du kan göra är att visa att du bryr dig, och visa intresse för barnet/ barnen när dom är hos er.

Det dummaste man kan göa är att reta upp bio.mamman, oftast leder det verkligen inte tillnåt bra.

Barnen är ju inte dina, och därför finns det inget du kan göra vad gäller utvecklingssamtal och liknande, dom är ju till för föräldrar alt. vårdnadshavare.

Jag vet precis hur det är, få inte vara med på några aktiviteter mina bonus gör, varken i skolan, eller på fritiden. I stället får vi hitta på saker när dom är hos oss. Och att förklara varför man inte kan vara med om barnen frågar.

Det blir oftats barnen som får lida om man försöker tvinga igenom förändringar mot biomammans vilja.  Tyvärr....

• Läskpapper

Tack för svaren. Jag förstod ju att det var såhär, men ville ändå se om man hade några rättigheter, man har ju ändå en del skyldigheter. Som betalning av barnomsorg och inte rätt till fritids om man har ett litet barn med bonusbarnens pappa och liknande.

Tycker det är helt galet, men verkar som om man får leva med detta.

• izzi
    Läskpapper skrev 2009-03-09 14:38:57 följande:
    Tack för svaren. Jag förstod ju att det var såhär, men ville ändå se om man hade några rättigheter, man har ju ändå en del skyldigheter. Som betalning av barnomsorg och inte rätt till fritids om man har ett litet barn med bonusbarnens pappa och liknande.Tycker det är helt galet, men verkar som om man får leva med detta.
    Ja tyvärr är det så. Men fritids måste du ha rätt till. Min bonus går på fritids några timmar fast jag är hemma med vår gemensamma.
  • Läskpapper
    izzi skrev 2009-03-09 14:50:37 följande:
    Ja tyvärr är det så. Men fritids måste du ha rätt till. Min bonus går på fritids några timmar fast jag är hemma med vår gemensamma.
    Nej tydligen inte. Barnen får inte ha fritids när jag är hemma med min bebis. Men det gör ju absolut inte mig någonting.
    Det kanske är olika i olika kommuner. Dagis får man iaf ha här 15 timmar i veckan när man fått ett gemensamt barn, men inte fritids.
  • Zaria
    Svar på #2
    Hur ser vårdnaden ut?

Om pappan har GV och ni har var sitt samtal finns det väl inget som hindrar att du följer med på pappans samtal?

Jag har EV,och kan om jag vill både neka bonusmamman att hämta på dagis samt neka henne att gå på utvecklingsamtal (skönt i vårt fall då bonusmamman inte är riktgti som hon skall)

Har man GV har ju båda föräldrarna lika rätt att få reda på info,dock kan jag tycka att ett utvecklinsamtal inte är så mycket att hänga upp sig på. Min sambo brukar inte heller gå med varken dit eller till FR eller dyl, däremot får han säga sin mening och vi diskuterar hemma och utbyter information.
  • Läskpapper

En sak slog mig. VAR någonstans står det att den biologiska mamman bestämmer om den biologiska pappans fru får medverka i utvecklingsamtal, aktiviteter, avslutningar m.m?

Jag har lusläst skolans policy, och jag har skummat igenom hela sveriges rikes lag kap. om familjerätt och där står det ingenting iaf.

Jag tänker ändå så klart acceptera att jag inte får gå, men nog fan ska jag ta reda på hur saker och ting ligger till minsann!

• Höströd

Kan berätta att min sons fröknar sa att på utvecklingssamtalet är alla välkomna, då menat att min sambo och pappans sambo får komma, inget mig emot att hon tar del av utvecklingssamtalet, det stoppar jag inte bara det att jag vill då ha en ny tid bara för mig och det fick jag.

• Höströd

Hör av dig till barnets lärare och fråga. Eller fråga din sambo om han kan fråga läraren

• violis

Bara en liten grej ang det där med fritids..
    dina bonusbarn HAR rätt att gå på fritids under pappansveckor.
    Och går de på förskola är det INTE 15 h som gäller utan pappans arbetstider + restid det här är INTE olika i olika komuner utan en lag som gäller i hela landet:Däremot FÖRSÖKER många komuner att jämnställa bonusföräldrar med bioföräldrar när de passar dem tex just när det gäller f-ledighet och arbetslöshet men komunen har INTE rätt att göra så!
    Vill man ha stora bonusbarn hemma när man är f-ledig el arebetslös så är det upp till en själv vill man inte det så behöver man inte...även en bonusmamma har rätt till att vara 1.agångs mamma med ALLT vad det innebär av att tex kunna planera sin dag helt utifrån sitt lilla barn utan att behöva ta hänsyn till att äldre syskon ska hämtas/lämnas på fsk/fritids.

• tre barn o hund

Vad säger barnets pappa om det hela? Jag förstår inte varför du ska gå på ett utvecklingssamtal mot mammans vilja?
    Det framkommer inte heller om ni har barnet varannan vecka eller om mamman har barnet varannan helg eller om ni har det.
    Du säger att mamman är inte "snäll" , mot vem då - dig eller barnet???
    Jag anser att det är föräldrarna i första hand som ska gå på ett utvecklingssamtal, min sambo och hans ex gör det tillsammans. Det finns ingen anledning för mig som bonusmamma att göra det, pappan berättar för mig vad som förmedlats ändå.
    Går inte barnets pappa på utvecklingssamtalet? Och jag kan inte tänka mig att skolan skulle uppmuntra en bonusförälder att medverka på ett utvecklingssamtal om någon av barnets biologiska förälder motsätter sig det.
    Det känns lite som att du vill in i strid med barnets mamma, du vill veta vilka rättigheter du har för att få närvara? Snälla, du vinner ingenting på det...
    Det bästa du kan göra är att vara sund och förnuftig och vänta ut mamman tills det lugnar ner sig. Jag vet ju inget om er relation eller vad det är, men huvudsaken är att du har en bra relation med barnet och det kan du ha utan att vara med på ett utvecklingssamtal :)

• Zaria

varför är ett utvecklingsamtal så viktigt?

Mig veterligen är det för vårdnadshavare och föräldrar.
    Finns det två föräldrar som bryr sig om barnet finns det ingen anledning att bonusföräldern behöver med.
    vad som sagts och vad man själv vill ta upp kan man ju prata med bioföräldern om.

• Höströd
    tre barn o hund skrev 2009-03-10 09:23:47 följande:
    Vad säger barnets pappa om det hela? Jag förstår inte varför du ska gå på ett utvecklingssamtal mot mammans vilja?Det framkommer inte heller om ni har barnet varannan vecka eller om mamman har barnet varannan helg eller om ni har det.Du säger att mamman är inte "snäll" , mot vem då - dig eller barnet???Jag anser att det är föräldrarna i första hand som ska gå på ett utvecklingssamtal, min sambo och hans ex gör det tillsammans. Det finns ingen anledning för mig som bonusmamma att göra det, pappan berättar för mig vad som förmedlats ändå.Går inte barnets pappa på utvecklingssamtalet? Och jag kan inte tänka mig att skolan skulle uppmuntra en bonusförälder att medverka på ett utvecklingssamtal om någon av barnets biologiska förälder motsätter sig det.Det känns lite som att du vill in i strid med barnets mamma, du vill veta vilka rättigheter du har för att få närvara? Snälla, du vinner ingenting på det...Det bästa du kan göra är att vara sund och förnuftig och vänta ut mamman tills det lugnar ner sig. Jag vet ju inget om er relation eller vad det är, men huvudsaken är att du har en bra relation med barnet och det kan du ha utan att vara med på ett utvecklingssamtal :)
    Tänk om min sons bonusmamma var som dig, kunde tänka så att infon får jag ändå av sambon (pappan) som går går på utvecklingssamtalet. De vet att jag är emot att hon är där och ändå försöker de och kan argumentera om det en hel dag, sist när det var ett annat möte frågade de mig om hon fick vara med och jag sa nej på ett bra sätt, men de ifrågasatte mitt svar och jag fick skriva igen att jag inte vill och de höll på så i timmar innan mötet skulle ske, jag fick ringa skolan om det här. Men nu har jag ett stort problem med henne och allt har blivit så mycket just nu med socanmälningar och skit...orkar inte med henne just nu, kanske i framtiden kan jag vara i samma rum..men om man som bonusmamma gör illa min son så vill jag inte vara i hennes närhet..
  • Zaria
    Svar på #17
    Sonen har en bonusmamma av samma kaliber, ställde till ett jävla liv för att hon inte fick vara med till FR på samarbetsamtal.

men efter att exet fick en dom på sig för olaga hot och trackaserier har hon hållt sig undan. har däremot läst på hennes kompisars bloggar vaed hon egentligen tycker om sonen...usch
  • Svartamoln

Styvmorsviolen är ett internet forum för bonusfamiljer. Jag har läst en super bra bok om bonus familjer "Familjen Hoppsan" GRYMT BRA!!!

Kontakta kommunen och fråga?

Om bio mamman beter sig illa emot dig - ta upp detta med din man!!! I första hand är det hans sak att säga till om; Han har valt en ny och gått vidare - respektera detta!!!
    I mitt fall har vi haft stora nätverksmöten då konflikten varit stor och mamman och jag har träffats på fam rätt och pratat (som "samarbetssamtal") Tyvärr ser hon ingen vinst i att det ens fungerar med mig eller hålls på en bra nivå att hon inte bryr sig. Det är tråkigt för det är alltid barnen som kommer i kläm!

Du har rätt till respekt som människa och person! Men som bonusförälder har man inte så mycket "rättigheter" annars!....

• lykta
    Läskpapper skrev 2009-03-10 01:22:14 följande:
    En sak slog mig. VAR någonstans står det att den biologiska mamman bestämmer om den biologiska pappans fru får medverka i utvecklingsamtal, aktiviteter, avslutningar m.m?Jag har lusläst skolans policy, och jag har skummat igenom hela sveriges rikes lag kap. om familjerätt och där står det ingenting iaf.Jag tänker ändå så klart acceptera att jag inte får gå, men nog fan ska jag ta reda på hur saker och ting ligger till minsann!
    Jag är lärare och vi får enl sekretesslagen inte lämna ut information om ett barn till annan än vårdnadshavaren. Jag hade problem med en farmor som var för "nyfiken" och det var ok för pappan men inte för mamman (skilda gv) att farmor fick info och då fick jag enl rektor inte berätta ngt, hade inte fått det iallafall pga sekretess, men jag ville bara dubbelkolla.

KAn också tycka att ett utv. samtal inte är hela världen att hänga upp sig på, det är så många "kärnfamiljer" där bara den ena föräldern kommer pga syskon osv så jag tycker inte det är något för dig att strida om! Tycker istället att du ska fortsätta lägga din energi på att vara en bra bonusmamma, det kommer du ALLTID att vinna på!!!!
  • Klassson

Självklart är det så att förälder med gemensam vårdnad ska vara överens om vad som är det bästa för barnet. Och då det är din man och hans förra fru som har barnen ihop, har väl egentligen inte du något där att göra. Dom saker som tas upp under utvecklingssamtalet kan du och din man diskutera hemma efteråt och på så sätt kan du ta del av all information, varför oroa barn mfl i ens närhet genom att göra en så stor sak av det hela.

Svar på tråden Bonusmamma