• iii83

hepatos

Åh en hepatostråd!
    Jag hade hepatos med min första, så med andra kom den tillbaka direkt jag blev gravid och det tog ett år för levern att återställa sig, så nu tredje, var värdena höga från första blodprov igen, men jag får inte börja ta Ursofalk ännu.
    Vilka komplikationer hr era barn råkat ut för?

• iii83

läser, vill bara säga, att era läkare riskerar era barns liv, om ni går längre än 35 veckor, det finns flera studier som påvisar det, plus att "hepatosmödrarna" har i större utsträckning gbs och barnen påverkas i större utsträckning.
    Jag kämpar med mitt tredje barn, hepatos och läkarnas nonchalans, trots att första barnet var dåligt efter förlossningen och andra var det bara turen/slumpen som gjorde att hon inte strök med. I Sverige tar man lätt på hepatos, verkar förneka de fakta som verkligen finns!

• iii83

Men lås er inte bara vid gallsyran, vad har ni för alat, alp och asat? Det spelar också roll!
    Mitt råd till er här med oförstående läkare, kräv en omedelbar remiss till gastro!

• iii83

Svara Trissan här..

Finnas inga lugnande värden vad gäller gallsyra, vissa läkare fokuserar bara på gallsyra, men hur ligger ditt alat, asat och alp???

GBS-streptococcer B

• iii83

Min läkare berättade idag att gallsyran (som läcker ut i vårt blod) lagras i bebisen, som kan orsaka olika komplikationer (tydligen ny forskning), bla att bebisen bajsar i fostervattnet mm..
    Därför pratar hon om att snitt är att föredra (vilket de ej pratat om de två andr grav) för att inte stressa bebisen.

• iii83

Min läkare har inte undviktigt att prata om risken för fosterdöd, utan tvärt om, noga påtalat riskerna.
    Problemet är, det är extremt ovanligt, enormt lite forskning, hepatos är inte bara gallsyror, du kan ha en allvarlig hepatos, men låg gallsyra, tom normal, hepatos är bara en ord för leverpåverkan, det finns för få kvinnor med hepatos, för att kunna forska tillräckligt helt enkelt.
    Minns inte exakt, med 1 på flera hundratusen?
    Min läkare bestämde igår, att om mina värden börjar stiga före v. 30 så ska de göra allt de kan för att för att bebisen ska ha det okej i magen fram till v. 30, men stiger de efter v. 30 så finns det inget att tumma på, snitt denna gång ev för att inte stressa barnet.
    Sedan regelbundna ultraljud.
    Tycker det är jobbigt att veta att barnet kan ha min klåda.

• iii83

men jag kommer inte gå en dag längre än 36 veckor.

• iii83

Gallsyrorna påverkar navelsträngen och kan ge upphov till kärlskador som i sin tur kan ge upphov till syrebrist hos fostret

ovan hittade jag på nätet!

• iii83

Jag går i Växjö, spec ja!
    Men det är min läkare som bestämt att jag inte kommer gå mer än 36 veckor, det kommer göras rutinUL, hjärtUL, tillväxtUL, gbs-odling och blodprov nu var tredje vecka, sedan varannan, mot slutet varje dag.... här i Växjö har de väl lärt sig av misstagen-mina två första barn...

Svar på tråden hepatos