• Dompans mamma

brottom! för dyr katt?

Måste bara fråga. Jag har köpt en Devon Rex hona på 6 år för 1200 kr, var detta för dyrt? letat lite på nätet men inte hittat någon prisuppgift på katter som är äldre. Dock kostar dem mellan 5000-10.000 kr som kattungar. Min Devon Rex är ren raskatt med stamtavla, registrerad hos SVERAK.

Ska försäkra henne, Kan jag dra en vit lögn ang inköpspriset. vet att många gör det, kan jag säga att jag köpt henne för 5000 kr? Finns inget kvitto på inköpet.

• Svar på tråden brottom! för dyr katt?
  • Havanna82

Det beror ju lite på vad du "fick" för priset. Var hon kastrerad, chippad, nyligen vaccinerad och vetrinärbesiktigad inom 7 dagar? DÅ tycker jag det är billigt.
    Det är väldigt olika vad folk tar vid omplacering, men jag skulle nog tänka mig att ta runt 2000 kr.

Ang försäkringen är det inte inköpspriset som styr tror jag, utan "värdet" av katten. Man kan höja priset om katten har utställningsmeriter osv, men då höjs ju även premier som du betalar.

• Havanna82

Förresten, visst fick du en överlåtelse från Sverak? Där står både pris du har betalat och om katten är försäkrad. Fick du inte ta över försäkringen från uppfödaren?

• Dompans mamma

Ja, vi har skrivit på ägarändringsintyg (av SVERAK-registrerad katt från tidigare registrerad ägare till ny ägare, står det på det pappret.)

Där står det uppgifter om katten, namnet som hon har registrerat hos Sverak, registrerings nr, ras, kattens födelsedatum samt id nr.

Förra ägarens uppgifter, namn, adress personnr m.m

Å samma uppgifter på mig, står ingen ruta om pris

är det detta papper du menar?

• Dompans mamma

Nej, har den andra blanketten : Ägarändringsintyg och ID-registrering
    för SVERAK-registrerad katt
    kolla på www.sverak.se sen tryck på blanketter å titta på den andra blanketten. är inte detta den rätta?

• ninanen
    Majsan70 skrev 2009-03-11 19:32:03 följande:
    Jag har då aldrig visat kvitto när jag försäkrat mina katter. Vi har angett marknadsvärdet på dem bara. Sen räknas ju värdet ner automatiskt efter ett visst antal år på katten.
    Jag menade mest om djuret skulle dö inte när du tecknar försäkringen...
  • Rapunzella

Jag fattar inte riktigt -varför vill man försäkra för ett högre belopp än vad man köpt henne för?

I tråden anges ju att priset låter rätt rimligt, ge och ta kanske en tusenlapp. Om man kommer och anger så mycket mer så lär ju Försäkringsbolaget reagera och begära in kvitto. Om de kommer på att man försöker fuska har man ingen försäkring alls sen = inte kul.

Och om det är livförsäkringen, vad ska man göra sen då? Ta död på katten, eller?

• Majsan70
    ninanen skrev 2009-03-11 22:26:22 följande:
    Jag menade mest om djuret skulle dö inte när du tecknar försäkringen...
    Ja...du tecknar ju en livförsäkring utifall att katten skulle dö. Och vi har tecknat för värdet på katten. En av våra katter dog i höstas o han var livförsäkrad på uppskattat värde beräknat på vad den rasen normalt sett kostar/kostade då han var född. Och nej inte sjutton vill de ha kvitto på vad katten kostade innan de betalar ut livförsäkringen.

Jag kan oxå höja värdet på livförsäkringen utefter de meriter mina katter ev. får, men det har ju redan nån skrivit om längre upp.
Svar på tråden brottom! för dyr katt?