• Dompans mamma

brottom! för dyr katt?

Måste bara fråga. Jag har köpt en Devon Rex hona på 6 år för 1200 kr, var detta för dyrt? letat lite på nätet men inte hittat någon prisuppgift på katter som är äldre. Dock kostar dem mellan 5000-10.000 kr som kattungar. Min Devon Rex är ren raskatt med stamtavla, registrerad hos SVERAK.

Ska försäkra henne, Kan jag dra en vit lögn ang inköpspriset. vet att många gör det, kan jag säga att jag köpt henne för 5000 kr? Finns inget kvitto på inköpet.

• Svar på tråden brottom! för dyr katt?
  • ninanen
    Majsan70 skrev 2009-03-11 22:39:34 följande:
    Ja...du tecknar ju en livförsäkring utifall att katten skulle dö. Och vi har tecknat för värdet på katten. En av våra katter dog i höstas o han var livförsäkrad på uppskattat värde beräknat på vad den rasen normalt sett kostar/kostade då han var född. Och nej inte sjutton vill de ha kvitto på vad katten kostade innan de betalar ut livförsäkringen. Jag kan oxå höja värdet på livförsäkringen utefter de meriter mina katter ev. får, men det har ju redan nån skrivit om längre upp.
    Jo givetvis men inte alla katter dör så tidigt så man kan få pengar för det.

Då vet jag hur det ligger till!
  • Diva

Dompans mamma skrev 2009-03-11 22:35:36 följande:

Diva: vill du kolla på blanketten jag skrivit här ovan. är inte det rätt blankett?
    Det där är ägarändring, har inget med överlåtelsen att göra egentligen. Skrev ni inget avtal, bara ägarändringen?
    Den du köpte katten av har inte sålt den enligt Sveraks regler. Om han är ansluten i en medlemsklubb är det belagt med avstängning att sälja eller överlåta en katt utan att den har ett veterinärbesiktningsprotokoll som är högst 7 dagar. Det är inte ok att överlåta det på den nya ägaren. Sen är det faktiskt rätt korkat att sälja utan avtal och veterinärintyg då det är konsumentköplagen som gäller om det var en uppfödare du köpte katten av. Om katten visar sig vara sjuk så har säljaren ingenting som styrker att katten var frisk vid försäljningstillfället.

Sen är din katt värd 1200 kr, inte mer, inte mindre. Detta för att det är vad du och säljaren kom överens om och då är det vad hon är värd. Och det är dessutom ett mycket rimligt pris för en 6 år gammal katt som säljs till sällskap. Du kan inte jämföra med priset på kattungar eller fertila katter som säljs till avel.
  • Dompans mamma

Det sagda priset var högre, fick henne lite billigar.
    Agria ringde mig nu, har teckat en försäkring och de frågade konstigt nog aldrig efter priset på henne. Så ja, tack alla för era svar.

Står jag som skyldig på något sätt då? Jag menar, för att han inte skött sig? Hade ingen aning om att andra papper skulle skrivas på. Känner mig lurad :(
    Går jag miste på något nu?

• Fru annmi

Priset du gett är väl inte dyrt...
    Men att försäkra för mer,de vet ja inte för..
    Oftast när man har raskatt så medföljer ju ett köpeavtal & det kan de vilja få kopia på & även besiktningarintyg ibland från försäkringsbolaget & speciellt om du vill ha ut livvärde framöver...

• Diva

Dompans mamma skrev 2009-03-12 19:44:15 följande:

Det sagda priset var högre, fick henne lite billigar.Agria ringde mig nu, har teckat en försäkring och de frågade konstigt nog aldrig efter priset på henne. Så ja, tack alla för era svar.Står jag som skyldig på något sätt då? Jag menar, för att han inte skött sig? Hade ingen aning om att andra papper skulle skrivas på. Känner mig lurad :( Går jag miste på något nu?
    Nej, du har inte gjort fel, det är söljaren som har.
    Om Agria inte frågade efter inköpspris elle rvad du ville ha för livförsäkringsvärde på henne så är hon inte livförsäkrad. Det kan vara för att de inte nyförsäkrar så gamla katter iof. Vid en viss ålder går livförsäkringsvärdet ner för att tillslut försvinan helt.
  • Lilou

lagger mig i...sorry..men jag forstar INTE varfor man KOPER hundar och katter, nar det finns sa manga hemlosa som behover...usch.

• Majsan70
    Lilou skrev 2009-03-12 20:05:30 följande:
    lagger mig i...sorry..men jag forstar INTE varfor man KOPER hundar och katter, nar det finns sa manga hemlosa som behover...usch.
    För att man söker något speciellt. För att man vill veta bakgrund, för att man vill ha en seriös människa bakom djuret och för att höja statusen på djuren i längden. hade alla betalat för sina katter så hade vi inte haft så många hemlösa!

Man betalar för en fisk, eller en hamster eller en undulat o varför i herrans namn inte för en katt?
  • BimBim o Knorrans Mamma

5-10000:- för en KATT???
    Skojar ni???

Skojar ni???

Skojar ni???

Svar på tråden brottom! för dyr katt?