• lördagsgodis

Vad har ni för kläder på era pojkar?

Jag har en son som än så länge bara är 1 1/2 år och som jag har de kläder jag tycker om och tycker han passar i han har bland annat an hjärttröja från me&i som jag tycker är jätte fin och så har han plagg som är rosa eller med rosa detaljer för det tycker jag är snyggt och han har även några tunikor som bara ser ut som långa tröjor som är lite ut svängda alltså inget rysch eller liknande.

Jag har alltid tyckt han är så fin i sina kläder även de mer killiga kläder han har men här om dagen sa en väninna till mig att han kommer bli mobbad om han kläder med hjärtan eller rosa och att tunikorna var klänningar och att jag skulle skärpa mig!

Jag blev jätte ledsen och tycker att det är ju sjukt om han blir mobbad för att han inte har elds flammor och dödskallar på varenda plagg och tunikor kommer jag ju inte klä honom i när han blir äldre om han inte vill men det är ett väldigt praktiskt plagg för att den går ner en bit över rumpan speciellt nu på vintern när golven är kalla och han är ju sötare än saft i dom

Vad jag undrar är hur ni som har söner som är lite äldre klär dem, är det bara spindelmannen och dödskallar som gäller eller klär ni dom lite mer könsneutralt ( tycker rosa är könsneutralt) och vilka reaktioner får ni och barnet då?

/Silla

• Svar på tråden Vad har ni för kläder på era pojkar?
  • Sencha

Min pojke är väl kanske egentligen lite för liten för att jag ska svara - han fyllde fem i januari.
    Men han älskar fortfarande rosa, blommot och glitter och tunikor.

Häromsistens kom jag hem och hade köpt två blommiga tunikor, en blå och en rosaröd. Han provade båda och behåll sedan den ena på. Innan han gick och la sig, frågade han om det var OK att han hade den hos dagmamman dagen därpå. Sedan hade han den flera dagar, tills jag sa att den måste tvättas - då bytte han till nästa Och eftersom han självmant har det hos dagmamman, så tror jag inte han blir retad.

Han kombinerar med en del tuffare saker, t.ex. spiderman-grejor, men också gärna Bamse.

0401 & 0807
  • örtagård

Jag har inte en äldre son utan en sådan som din och vill bara säga att jag blir så glad av att läsa att du medvetet jobbar på att öppna ditt barns sinnen för det du tycker är vacker och det kommer bidra till att han accepterar min son om min son fortsätter gilla kläder av färgglatt slag. Han har rosa, rött, blommig, knallblått, knallgrönt, knallgult och sina älskade svarta lackskor med blommor på.

Öppna sinnen på barnen nu, när de är små! Är man orolig när de blir lite äldre kan man ju ha en öppen dialog med förskolepersonalen så de är lyhörda för ret och tet och så får man ta bekymret då om det uppstår men jag funderar också på det. Deras egen smak präglas säkert ändå av omgivningens när de blir äldre så då styr man inte så mycket antagligen men erbjuder man de kläder man tycker är vackra nu, alla sorters färger osv, kanske barnet har större förutsättningar att ha ett öppet sinne även om det väljer en traitionellt pojkig stil!

• örtagård

Jag har inte en äldre son utan en sådan som din och vill bara säga att jag blir så glad av att läsa att du medvetet jobbar på att öppna ditt barns sinnen för det du tycker är vacker och det kommer bidra till att han accepterar min son om min son fortsätter gilla kläder av färgglatt slag. Han har rosa, rött, blommig, knallblått, knallgrönt, knallgult och sina älskade svarta lackskor med blommor på.

Öppna sinnen på barnen nu, när de är små! Är man orolig när de blir lite äldre kan man ju ha en öppen dialog med förskolepersonalen så de är lyhörda för ret och tet och så får man ta bekymret då om det uppstår men jag funderar också på det. Deras egen smak präglas säkert ändå av omgivningens när de blir äldre så då styr man inte så mycket antagligen men erbjuder man de kläder man tycker är vackra nu, alla sorters färger osv, kanske barnet har större förutsättningar att ha ett öppet sinne även om det väljer en traitionellt pojkig stil!

• Busbellan

Min son på 5 år har alla möjliga sorters kläder
    Nertill använder han nästan bara veloutbyxor i alla olika färger och upptill tröjor i så fina färger som möjligt, jag älskar färg
    När jag kollar i affären tittar jag efter plagg jag tycker är fina, sen om de hänger på pojkavd. eller flickavd. spelar ingen roll.

Mamma till Nora, August och Ella
  • ninmid

Min son är 7 och får välja själv. Han skulle aldrig sätta på sig en tunika eller ngt med hjärtan på ; )

Men däremot gillar han inte döskallar och spindelmannen heller. Han vill oftast ha jeans och t-shirts med tryck. H&M och ZARA har faktiskt en hel del fina färgglada tröjor som varken är "flickiga" eller med spindelmannen. Finns ju massa annat än spindelmannen till killar om man bara kollar runt lite så finns det faktiskt alternativ.
    Visst kommer barn kommentera om han har på sig "flickkläder" när han blir äldre, och om det påverkar honom så ska han slippa ha det tycker jag. Men tycker han själv att det inte spelar ngn roll och att han vill ha tex tunikor på sig ändå så ska han såklart ha det.
  • Eled

Min son är snart 6 år och han skulle heller aldrig sätta på sig något sådant. Han har en rosa piketröja och en rosa t-shirt med en apa på. Jag får aldrig på honom de tröjorna. Jag älskar de och tycker han passar jätte bra i rosa. Men nej och han vill gärna ha batman tröjor osv men jag HATAR sånt så det köper jag inte. (Däremot gör pappa det så han får ändå ha det fast hos pappa).
    ANnars har han mcket randiga långärmade tröjor från H&M och jeans. Hans kompis och han har ngn t-shirt från Lindex som är ljusbrun och något ljusturkos manet på. Så fort en av de har den ska den andre också ha den. De är medvetna. Ibland har jag väldiga diskussioner om kläder med min son. Vi bestämmer varannan dag har vi sagt.

• Ellu

Min kille som blir 9 i år har hade rosa som favoritfärg för ett par år sen. Sen blev det lila och det håller i sig än. Dessutom hatar han döskallar så det är inte lätt att hitta kläder till honom även om det är lite lättare nu än när han var mindre..
    För min del är det självklart att han får ha vilka färger han vill men visst tänker jag på att det är lätt att han blir retad i skolan.
    Jag hoppas verkligen att det här tramseriet kring att vissa färger/mönster hör till ett visst kön försvinner. Varför i hela friden skulle inte en kille kunna ha hjärtan på sin tröja? Är det inte meningen att de ska gilla kärlek? Näpp, förstår inte alls.

• Ullis 10

Har nog att göra med att deras pappor inte går med en hjärttröja på till jobbet - eller?
    Min 6 o 3 åring skulle aldrig ta på sig tjejiga kläder. Jag gillar dock färger typ orange lime o turkost osv. Inga spindelmannentröjor. Molo o Småfolk har snygga print tex.

• Sencha
    Ullis 10 skrev 2009-03-15 12:03:52 följande:
    Har nog att göra med att deras pappor inte går med en hjärttröja på till jobbet - eller?
    Fast det gör inte min sambo heller. Han har svarta eller gråa t-shirts och svarta jeans eller gröna/khaki byxor.
    0401 & 0807
Svar på tråden Vad har ni för kläder på era pojkar?