Du måste logga in för att svara i en tråd.

• lördagsgodis

Vad har ni för kläder på era pojkar?

Jag har en son som än så länge bara är 1 1/2 år och som jag har de kläder jag tycker om och tycker han passar i han har bland annat an hjärttröja från me&i som jag tycker är jätte fin och så har han plagg som är rosa eller med rosa detaljer för det tycker jag är snyggt och han har även några tunikor som bara ser ut som långa tröjor som är lite ut svängda alltså inget rysch eller liknande.

Jag har alltid tyckt han är så fin i sina kläder även de mer killiga kläder han har men här om dagen sa en väninna till mig att han kommer bli mobbad om han kläder med hjärtan eller rosa och att tunikorna var klänningar och att jag skulle skärpa mig!

Jag blev jätte ledsen och tycker att det är ju sjukt om han blir mobbad för att han inte har elds flammor och dödskallar på varenda plagg och tunikor kommer jag ju inte klä honom i när han blir äldre om han inte vill men det är ett väldigt praktiskt plagg för att den går ner en bit över rumpan speciellt nu på vintern när golven är kalla och han är ju sötare än saft i dom

Vad jag undrar är hur ni som har söner som är lite äldre klär dem, är det bara spindelmannen och dödskallar som gäller eller klär ni dom lite mer könsneutralt ( tycker rosa är könsneutralt) och vilka reaktioner får ni och barnet då?

/Silla

• Svar på tråden Vad har ni för kläder på era pojkar?
  • Norrskenet

Min äldsta son är 8 år o han ÄLSKAR rosa. Han har fått ha rosa kläder o kläder med blommor på för att han tycker de är fina. Han tycker inte alls om spindelmannen eller döskallar ( o inte jag heller!) så sånt har han aldrig haft på sig!

Så länge han gick på dagis var det inga problem, ingen som retade honom pga av kläderna. Tilläggas kan att han dessutom alltid tyckt mer om att leka med dockor, ponnyn mm, som är "typiska tjejleksaker" enligt en del.

Sen när han började på 6-årsverksamhet blev han retad för både sina kläder o sina leksaker som han hade med sig. Han tyckte också o gör det fortfarande, att leka mer med tjejer än killar. Vi hade samtal med både personal o föräldrar på 6-års o de hade diskuterat detta bland barnen o allt blev bättre. Ibland var det nån som retade igen, men då togs det tag i saken direkt.

Jag har själv naturligtvis pratat mycket med min son om detta. Har sagt att en del tycker att de kläder han har på sig är tjejkläder, men att han får ha på sig precis vad han vill o ingen ska reta honom för det. Men jag har också sagt att han naturligtvis inte behöver ha det på sig om han tycker det blir jobbigt med kommentarerna. Men då säger han en sak som en fröken på skolan sagt: Det är JAG som är modig, som vågar klä mig i det jag vill o de som retas är bara elaka!

Han har fortsatt klä sig i rosa kläder nu när han går i skolan (åk 1) o ibland blir han retad för det, men han vill ändå fortsätta klä sig så o verkar inte längre ta åt sig så mycket som innan. Jag har en mycket stark o mogen 8-åring som jag är sååå stolt över!

• lillvilda
    Curlingmorsan skrev 2009-03-20 12:15:49 följande:
    En Barbie??? För att jag klär min dotter i tjejkläder när hon är en tjej? Öhh lite konstig jämförelse mot att klä en kille i tjejkläder. Hade jag däremot klätt min dotter i bara killkläder från killavdelningen och du hade undrat om jag ville ha en son istället så hade jag förstått din tanke.Finns ju hur mycket snygga killkläder som helt i alla möjliga fina färger, rosa, grönt, gult, rött, blått, svart osv. Så det kan ju omöjligt handla om färger! Tar för givet att ni själva handlar mycket av era egna kläder på herravdelningen och er man handlar mycket av sina kläder på damavdelningen. Annars så går ju inte ert resonemang ihop!
    Fast hos vuxna ligger ju lite skillnaden i kroppsbyggnaden lr? en vuxen kvinna och en vuxen mans kropp skiljer sig ju lite olika åt. Ett barn har ju en barnkropp vardera det är en kille lr en tjej.  Förstår int varför man ska låsa sig till tjeje eller killavdelningen. Min söner har kanske inte klänning å inte sånt med puffärmar men annars så köper jag det som är fint. Nu har jag 2 pojkar men hade jag en dotter skulle jag inte klä henne i en massa glitter å gulligull så länge jag kunde välja över kläderna. Jag plockar absolut från tjejavdelningen till min son ibland när jag hittar sånt vi gillar där.
    ♥ KÄRLEK ♥Mina pojkar, L 2007 N 2008
  • Jävelunge

Min son är inte så stor iofs (snart 4 år). Men han har aldrig haft ett enda svart klädesplagg. Inga döskallar heller, och absolut inga eldsflammor. ALDRIG spindelmannen.

Det finns MASSOR med könsneutrala kläder. Billiga som dyra. Med stjärnor, ränder och blommor i alla möjliga färger . Jag älskar tex Po.ps basplagg, men oxå Molo, HM och Lindex har en massa fint som passar BARN oavsett kön.

• MaLLaN85

Rölli: Åh vilken underbar son du har! Jag hoppas verkligen att min son växer upp och blir lika stark som din (och får lika bara lärare)!!!!

till diskussonen, jag bryr mig inte om ifall man väljer att klä sina barn i "felkodade" kläder eller ej, det som upprör mig är de människor som "mobbar" någon för dennes klädval! Blir så upprörd över att mitt barn kanske inte kommer att kunna vara som han/hon är bara för att andra tycker att det är konstigt!
    barn är mer tydliga och rätt fram när det gäller sådant än vuxna men någonstans ifrån kommer värderingarna, de är ju knappast medfödda...

• Slippy

Jag anser att färger inte har nåt med kön att göra. Man måste väl få ha det man tycker är fint. Jag älskar blått och därför har våran dotter mkt blåa kläder. Ibland har hon klänningar och rosa kläder, men hon har även haft superman-pyamas och superman-byxor. Hon verkar lika glad och nöjd för det. Jag tycker att det där med pojk- och flickfärger/mönster är lite väl gammaldags...vi lever ju på 2000-talet!

• Dixie

min pojke på 3½ har mycket färgglada kläder - och även en spindelmannen mössa och tröjor med bilar på - det är inget jag helst hade valt men sonen vill ha det!

• gryning2

Min son är bara 1½ år men jag hoppas jag kan hålla hans garderob så fri som möjligt från typiska pojkkläder med flames, bilar etc. Tycker det är så FULT helt enkelt. Tycker också det är väldigt fult med typiska flickkläder (Hello Kitty och liknande). Jag köper nästan endast neutrala kläder, men det är ju rätt svårt att hitta förutom på POP. Är rätt ekonomisk av mig så det svider lite med POP som ju tar rätt rejält betalt. Det är OK med dyrare ytterplagg men en tröja för 300 åt ett barn som växer ur den eller fläckar ner nästan på en gång..... nä helst inte. Lindex har ju som tur är en hel del bra kläder också som inte stämplar på könstillhörighet. Köpte röda utebyxor där till min son nyss. Stort plus för att det faktiskt finns röda byxor som inte är blommiga eller med Hello Kitty..... Och deras velourbyxor (helst de på tjejavdelningen med lite mer färg) är ju jättefina.

En aspekt av att köpa mer könsneutralt är ju att kläderna går bra att ärva vidare oavsett kön till både syskon och vänner/släktingar. Bra för plånboken och miljön =)

• lillvilda

jag tycker Lindex har rätt bra utbud när det gäller neutrala kläder för en billigare peng än PoP. jag plockar både från deras tjej å kill avdelning till mina pojkar.  Tycker det nästan har blivit lättare med kläder nu när äldsta sonen kommit ur babykläderna. Då var det typ rosa eller blått eller massor av fula disneyfigurer på alla tröjor. Lite OT från ts kanske men.

♥ KÄRLEK ♥Mina pojkar, L 2007 N 2008
  • IHateYourFace

Min pojke har kläder i alla möjliga färger & former. När han fått skeptiska kommentarer (mest från barnen på fritids men även vuxna - suck) så säger han att han gillar tjejfärger.

• IHateYourFace

Men så kan jag ju tillägga att vi mest får positiva kommentarer

• princess of woolfs

Kan bara svara utifrån ts frågeställning: Ja, min son som blir 6 år i år använder nästan enbart plagg med spindelmannen, cars etc just nu, därför att det är hans åsikt om snyggt och coolt, o så länge plaggen är funktionella är det helt okej för mig! Dottern på 2 år ratar nästan helt könsneutrala plagg med bara enfärgat, ränder etc, även hon vill ha med tryck, typ disney, katter, bamse, MEN i väldigt många fall från pojkavdelningen, hon vill inte ha för puttenuttigt, även om hon ibland vill ha med prinsessor o hjärtan.

• Lia85
    lillvilda skrev 2009-03-20 20:12:10 följande:
    jag tycker Lindex har rätt bra utbud när det gäller neutrala kläder för en billigare peng än PoP. jag plockar både från deras tjej å kill avdelning till mina pojkar.  Tycker det nästan har blivit lättare med kläder nu när äldsta sonen kommit ur babykläderna. Då var det typ rosa eller blått eller massor av fula disneyfigurer på alla tröjor. Lite OT från ts kanske men.
    Jag gillar också Lindex kläder, men tycker det är synd att de bara sträcker sig upp till 122. Jag handlar nästan bara på pop nu. Alldeles för dyrt, men det får det vara värt. Får rysningar av att bara titta på de kläder som finns i stora storlekar i de billiga affärerna.
  • lördagsgodis

Kul att så många har svarat! Jag köper pop, me&i, villervalla, katvig, molo och många fler märken begangnat på tradera där man kan få det för en billig penning Anars så killar jag oxå lindex tycker det som sagt finns mycket fina kläder med POSITIVA tryck för det är vad jag anser är rätt och det är ju konstigt att tjejer ska få vara söta medans killar ska vara tuffa... Varför?

• Alisa

Min son är 8 och han har utvecklat sin egen smak när det gäller kläder.
    Han använde nästan bara jeans utomhus och någon T-shirt. Färgen på T-shirten spelar inte jättestor roll för honom, han har både svarta, blåa och röda, lila.
    Vi köper byxor på H&M men börjat köpa tröjor på JC.
    Han har en killkompis vars favoritfärg är rosa och denne kille har nästan alltid något rosa på sig, inte blir han mobbad för det!

• cloudberry79

Jag gillar inte typiska killkläder, så sonen har mest färgglada kläder, gärna i rött. Tycker kläder på pojkavdelningarna ofta är tråkiga - gråa, mörkblåa och mörkgröna. Trista färger och glitter går bort, men allt som har roliga tryck och är färgglatt går hem!

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • Susse82

Jag har just fått upp ögonen för märket Snoozy, påminner mycket om småfolks kläder men mycket billigare. Underbara färger och härlig kvalitet. Hittade det hos www.litencorrelin.se

Svar på tråden Vad har ni för kläder på era pojkar?