• lördagsgodis

Vad har ni för kläder på era pojkar?

Jag har en son som än så länge bara är 1 1/2 år och som jag har de kläder jag tycker om och tycker han passar i han har bland annat an hjärttröja från me&i som jag tycker är jätte fin och så har han plagg som är rosa eller med rosa detaljer för det tycker jag är snyggt och han har även några tunikor som bara ser ut som långa tröjor som är lite ut svängda alltså inget rysch eller liknande.

Jag har alltid tyckt han är så fin i sina kläder även de mer killiga kläder han har men här om dagen sa en väninna till mig att han kommer bli mobbad om han kläder med hjärtan eller rosa och att tunikorna var klänningar och att jag skulle skärpa mig!

Jag blev jätte ledsen och tycker att det är ju sjukt om han blir mobbad för att han inte har elds flammor och dödskallar på varenda plagg och tunikor kommer jag ju inte klä honom i när han blir äldre om han inte vill men det är ett väldigt praktiskt plagg för att den går ner en bit över rumpan speciellt nu på vintern när golven är kalla och han är ju sötare än saft i dom

Vad jag undrar är hur ni som har söner som är lite äldre klär dem, är det bara spindelmannen och dödskallar som gäller eller klär ni dom lite mer könsneutralt ( tycker rosa är könsneutralt) och vilka reaktioner får ni och barnet då?

/Silla

• Svar på tråden Vad har ni för kläder på era pojkar?
  • Curlingmorsan

Min son är bara två år, om han fick välja skulle han nog gärna ha glittriga klänningar och tröjor med hjärtan på sig. Allt som storasyster har är ju såå fint! Men jag skulle aldrig sätta på honom det, här hemma är det oki om han lånat syrrans kjolar och klär ut sig, men han skulle aldrig få ha på sig det när han går utanför dörren. Jag älskar rosa och han har en hel del rosa tröjor och även jeans med rosa stjärnor, men jag skulle ALDRIG köpa kläder till honom på tjejavdelningen! Lika lite som jag skulle köpa kläder till min tjej på killavdelningen. Däremot har båda två massa unisexplagg från Gangstar och ytterplagg från P.O.P som funkar lika bra till båda två.

Funderar på om ni som klär era söner i tunikor, hjärtantröjor, osv som är typiskt tjejiga plagg helst av allt hade velatt ha en dotter? Bara nyfiken, för jag kan inte förstå varför man sätter på sin son en tunika? Det finns ju massa snygga kläder till killar som inte är fulla med döskallar och Spindelmannen, finns ju massa rosa och andra färgglada färger.

• Millan64

Mina pojkar 9 och 11 går mest i huvtröjor, mjukisbyxor eller jeans. Dom har vuxit ifrån både superhjältar och tröjor med eldslågor men hade det som små. Såg aldrig något problem med det. Dom har även haft rosa tröjor köpta på pojkavdelningen då detta var modernt för några år sedan.Deras 20 åriga storebror har väl precis lärt sig att dra upp byxorna och använda sådana som inte bara består av hål. Där har man inte mycket att säja till om.

• Sencha
    Curlingmorsan skrev 2009-03-20 11:53:12 följande:
    Funderar på om ni som klär era söner i tunikor, hjärtantröjor, osv som är typiskt tjejiga plagg helst av allt hade velatt ha en dotter? Bara nyfiken, för jag kan inte förstå varför man sätter på sin son en tunika? Det finns ju massa snygga kläder till killar som inte är fulla med döskallar och Spindelmannen, finns ju massa rosa och andra färgglada färger.
    Det där har jag skrivit svar på i min blogg, för två år sedan:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-2/b49968p536192.html

Och om du läser mitt svar tidigare i den här tråden, så ser du också att min son själv vill det
    0401 & 0807
  • Morbid Mistress
    Min son är bara två år, om han fick välja skulle han nog gärna ha glittriga klänningar och tröjor med hjärtan på sig. Allt som storasyster har är ju såå fint! Men jag skulle aldrig sätta på honom det, här hemma är det oki om han lånat syrrans kjolar och klär ut sig, men han skulle aldrig få ha på sig det när han går utanför dörren. Jag älskar rosa och han har en hel del rosa tröjor och även jeans med rosa stjärnor, men jag skulle ALDRIG köpa kläder till honom på tjejavdelningen! Lika lite som jag skulle köpa kläder till min tjej på killavdelningen. Däremot har båda två massa unisexplagg från Gangstar och ytterplagg från P.O.P som funkar lika bra till båda två. Funderar på om ni som klär era söner i tunikor, hjärtantröjor, osv som är typiskt tjejiga plagg helst av allt hade velatt ha en dotter? Bara nyfiken, för jag kan inte förstå varför man sätter på sin son en tunika? Det finns ju massa snygga kläder till killar som inte är fulla med döskallar och Spindelmannen, finns ju massa rosa och andra färgglada färger.
    Ville du hellre ha en Barbie eftersom att du tycker det är viktigt med tjejkläder till din flicka?

En färg är en färg och passar man i den så passar man i den oavsett om man är tjej elelr kille. KLäderna matchas ju inte direkt med könet... Att vissa kläder är vikta tille tt visst könär en social konstruktion utan någon som heslt logik.
  • Sencha
    Morbid Mistress skrev 2009-03-20 12:04:35 följande:
    Ville du hellre ha en Barbie eftersom att du tycker det är viktigt med tjejkläder till din flicka? En färg är en färg och passar man i den så passar man i den oavsett om man är tjej elelr kille.
    Klokt sagt.
    0401 & 0807
  • Curlingmorsan

Morbid Mistress skrev 2009-03-20 12:04:35 följande:

Ville du hellre ha en Barbie eftersom att du tycker det är viktigt med tjejkläder till din flicka? En färg är en färg och passar man i den så passar man i den oavsett om man är tjej elelr kille. KLäderna matchas ju inte direkt med könet... Att vissa kläder är vikta tille tt visst könär en social konstruktion utan någon som heslt logik.
    En Barbie??? För att jag klär min dotter i tjejkläder när hon är en tjej? Öhh lite konstig jämförelse mot att klä en kille i tjejkläder. Hade jag däremot klätt min dotter i bara killkläder från killavdelningen och du hade undrat om jag ville ha en son istället så hade jag förstått din tanke.

Finns ju hur mycket snygga killkläder som helt i alla möjliga fina färger, rosa, grönt, gult, rött, blått, svart osv. Så det kan ju omöjligt handla om färger!

Tar för givet att ni själva handlar mycket av era egna kläder på herravdelningen och er man handlar mycket av sina kläder på damavdelningen. Annars så går ju inte ert resonemang ihop!
  • lady N

Idag satte jag på min 1,5 åring en vit body med svarta hjärtan på för jag tyckte den var så söt. Och när det var just svarta hjärtan på den tyckte jag att den blev lite tuff. Men jag hann knappt ta av honom overallen på dagiset innan en lite äldre pojke undrade varför min son hade hjärtan på tröjan! Jag svarade att jag tyckte det var tufft med svarta hjärtan och så var det med det.

Jag tycker barnet själv ska få välja vad han/hon vill ha på sig. Jag vet att jag själv inte skulle köpa jeans eller tröjor med rosa hjärtan på till min son men jag jobbar på att vara lite öppen iallafall... Om jag såg andra pojkar med "tjejiga" kläder skulle jag inte tycka det var så konstigt. Det är starkt av föräldrarna att vara så öppna.
    Om barnet blir mobbat av andra barn är de ju de som behöver få lära sig att vara mer öppna och förstående.

• Morbid Mistress
    Curlingmorsan skrev 2009-03-20 12:15:49 följande:
    En Barbie??? För att jag klär min dotter i tjejkläder när hon är en tjej? Öhh lite konstig jämförelse mot att klä en kille i tjejkläder. Hade jag däremot klätt min dotter i bara killkläder från killavdelningen och du hade undrat om jag ville ha en son istället så hade jag förstått din tanke. Finns ju hur mycket snygga killkläder som helt i alla möjliga fina färger, rosa, grönt, gult, rött, blått, svart osv. Så det kan ju omöjligt handla om färger! Tar för givet att ni själva handlar mycket av era egna kläder på herravdelningen och er man handlar mycket av sina kläder på damavdelningen. Annars så går ju inte ert resonemang ihop!
    För mig är det ungefär samma sak som att påstå att man vill ha en tjej om man klär en pojke i "tjejkläder".
  • örtagård
    Min son är bara två år, om han fick välja skulle han nog gärna ha glittriga klänningar och tröjor med hjärtan på sig. Allt som storasyster har är ju såå fint! Men jag skulle aldrig sätta på honom det, här hemma är det oki om han lånat syrrans kjolar och klär ut sig, men han skulle aldrig få ha på sig det när han går utanför dörren. Jag älskar rosa och han har en hel del rosa tröjor och även jeans med rosa stjärnor, men jag skulle ALDRIG köpa kläder till honom på tjejavdelningen! Lika lite som jag skulle köpa kläder till min tjej på killavdelningen. Däremot har båda två massa unisexplagg från Gangstar och ytterplagg från P.O.P som funkar lika bra till båda två.Funderar på om ni som klär era söner i tunikor, hjärtantröjor, osv som är typiskt tjejiga plagg helst av allt hade velatt ha en dotter? Bara nyfiken, för jag kan inte förstå varför man sätter på sin son en tunika? Det finns ju massa snygga kläder till killar som inte är fulla med döskallar och Spindelmannen, finns ju massa rosa och andra färgglada färger.
    Har en tjej också, storasystern, som är fullkomligt dockesöt men lång lockigt hår och man skulle kunna leva ut ev "flickklädsdrömmar" fullt ut om man vill !

Och jag drömmer inte om en flicka till. Jag betraktar dem kort och gott som barn helt enkelt och så länge jag får bestämma och sätta en prägel på klädseln, väljer jag det som jag själv tycker är snyggt och det som jag inte tycker hämmar dem i genusperspektivet. Jag tycker om rosa, grönt, blått, lila, gult, orange, turkost till barn och mina klär verkligen i färgglatt så det blir de färgerna till båda. Jag köpte mindre könsneutralt och mer flickigt när tjejen var yngre men med beaktande av det bemötande jag märker hon får om hon är för "dockesöt", har jag sökt mig mer åt det typiskt könsneutral men javisst, jag gillar klänningar och tunikor mer än skjortor och bilar och spiderman - oavsett kön !

Någon uttryckte så fint ovan, varför väntas pojkar inte vilja ha hjärtan på sina kläder? Det samma gäller ju blommor. Natur och kärlek är väl passande för barn?!
  • Morbid Mistress
    Morbid Mistress skrev 2009-03-20 12:19:28 följande:
    För mig är det ungefär samma sak som att påstå att man vill ha en tjej om man klär en pojke i "tjejkläder".
    Postade för snabbt, för att man vill ha en docka som man klär ut
Svar på tråden Vad har ni för kläder på era pojkar?