• gracel79

    afrohår

    Hej!

    Min dotters hår har blivit extra torrt senaste tiden. Jag tvättar håret en gång i veckan och använder en fet inpackning från dark and lovely, den fungerar väldigt bra. Det som jag funderar över just nu är vad ni andra gör för att fukta håret mellan hårtvättningarna, använder ni någon leave in product som ni kan rekommendera? Har ni något tips på någon sida på internet där det går att beställa någon bra produkt? Fick tips om att använda vaselin i håret på min dotter, är det någon annan som gör det?

    Tacksam för råd

  • Svar på tråden afrohår
  • Samaste

    sgt pepper - russin och teletubbies (eller drömmarnas trädgård) på teve sittandes i den höga barnmatstolen funkar på vår tvååring :) Jag gör som Ethi och tvättar ca en gång i veckan med balsam som inte innehåller kemikalier som lägger sig på håret och använder naturliga oljor. Jag brukar frisera håret med twists el. dyl. så jag blöter och kammar det inte varje dag. Oftast blir det bara en gång i veckan. Hon har inte så mycket hår och det är ganska tunt och relativt lättskött, men hon orkar sitta i en dryg timme. Detta är också den stund i veckan hon blir fruktansvärt bortskämd och får (nästan) allt hon vill ha... Vi båda passar på :) Vi började också kamma det lilla som fanns från 6 mån. ålder jag tror hon är ganska van vid proceduren. Tror er lilla blir det också.

  • sgt pepper

    Vår dotter har mycket hår och tjockt, uppe på huvudet ca 1 dm och på "bakhuvudet" mycket mindre då hon gnider huvudet fram och tillbaks när hon sover, hon är såååå söt förstås.
    Vi har provat att göra tofsar några gånger, men tagit ut dem på kvällen sen. Har ni kvar dem några dagar?
    Vad är twists?
    Tack samaste för svaren ovan.
    Är inte så superbra på mitt eget hår, har en enkel frisyr men nu har jag faktiskt lärt mig att kamma igenom min dotters hår på 10-15 minuter. detta går ju bra nu, men kan tänka mig att det lär vara en större grej att göra det innan man ska iväg till tex dagis så det känns skönt att ni andra inte behöver göra det dagligen.
    För övrigt så har vi haft vår dotter hoss oss i 1 månad idag, varit hemma i sverige lite över en vecka. Så det känns lyxigt att kunna skriva och fråga saker som gäller henne och inte väntan på henne.
    Kramar från en lycklig mamma.

  • Biene

    Det är inte så bra att tvätta håret på barnen med afro-hår allt för ofta. De har redan från början väldigt torrt hår och Schampo produkter torkar ut håret ännu mer med resultat att det blir sprött och matt utan glans. Oljor mm som Ethi beskriver här ovan är bra. Det är tyvärr svårt att hitta produkter med helt naturliga ämnen, det är oftast nån kemikalie eller konserveringsmedel (parabener mm) i produkten. Även apotekets produkter är inte helt utan, tyvärr, särskilt på hudvårdsprodukterna.

    Jag flätar min dotters hår regelbundet. Hon är dryga 3,5 år och älskar att få sitt hår ompysslat, så jag har tur där för jag är (än så länge) inte lika flink som en afro-frisör men vill göra detta själv. En anledning är naturligtvis kostnaden men även att det är en speciell aktivitet mellan mamma och dotter med mycket kroppskontakt. Min dotter är redan sedan barnhemstiden från bara några månaders ålder van att friseras med flätor mm. Därför har hon inga problem att sitta still var 6:e vecka som jag flätar om henne, och då sprider vi ut tiden över 2 dagar med många pauser, filmer, lekar, mys och fruktstunder.

    Då min dotter är lite äldre har hon också hunnit att få rejält med hår om än inte jättelångt. Det går bra att fläta som det är, men eftersom hon älskar långa flätor så sätter jag i löshår och frisyren håller med detta också mycket längre. Det går att tvätta precis som vanligt och vi gör det en gång i veckan. Flätorna torkar jag försiktigt med hårtorken sedan, eftersom de tar längre tid att torka.

    När det är dags att ta ut flätorna och göra nya så tvättar jag håret två gånger och därefter använder jag en speciell inpackning som skall sitta i ca. 20 minuter. Denna gör håret mjukare och mer lättkammat (obs, detta är ingen rakpermanent bara en slags mjukgörare som balsam i krämform). Sedan kammar jag försiktigt ut håret medans det är blött precis som flera andra här ovan. När jag flätar använder jag också en slags balsamspray för håret och jag smörjer hårbotten medans jag håller på at fläta. Olja/smörja hårbotten gör jag sedan varje morgon. Om hårbotten blir torr så kliar det och barnen börjar riva, vilket kan ge blödande sår om man har otur, så smörjning/oljning är viktig.

    Det finns massor av frisyrer man kan göra och som inte behöver ta så lång tid. För små barn är det enklast att bara ta en liten knippe hår och sätta ihop dem med snodd, helst inte gummiband för även de sliter på håret. De små snoddarna i tyg är bättre. Man kan börja med 2-3 tofsar för att sedan öka antalet vartefter det växer och håret blir tjockare.

    Så småningom kan man göra lite mer krångligare saker och då är "twists" (kallas också "Senegalesisk Twist") något som är relativt enkelt och väldigt snyggt. En "twist" gör man med två hårtåtar som man var och en för sig tvinnar mellan fingrarna och sedan lägger om lott åt motsatt håll så att man får en fläta som ser ut som ett tvinnat rep. När man kommit till slutet av "twisten" så får man sluta den med en snodd eller snöre som man binder runt. Sitter detta för löst så kommer den snurra upp sig. Jag använde garn som jag fäste runt ena hårtåten vid hårfästet och som följde med hela vägen, sedan använde jag den för att surra runt i slutet och knyta. Man kan sedan vika "twisten" på mitten och sätta ihop med snoddar vid hårbotten så får man en kul ögla. Jag har en sån bild i mitt bildgalleri. Denna typ av frisyr behöver inte ta mer än en timme och man tar ut dem på kvällen igen för det gör annars ont att sova på dem.

    Man kan sedan utveckla "twisten" mera och göra längre sådana med löshår (se bildgalleri, pagefrisyr) eller göra inbakade sådana. Man gör precis som med andra inbakade flätor, dvs man flätar utmed hårbotten och tar med lite mer hår vartefter flätan eller twisten flätas. Där gäller det dock att dra åt ordentligt annars blir de för lösa och frisyren håller inte. Detta är inte att rekommendera för hårömma barn.

    Flätor med löshår är inte så svårt som det låter, men jag skulle nog inte göra det på barn under 3 år. Löshör av syntetfibrer används, då det är ganska billigt och enkelt att hantera. Man delar upp håret i benor och rutor för så många flätor som man tänkt sig. För små barn börjar man med få flätor och så gör man fler varefter de blir äldre. Min dotter brukar ha 60-90 flätor beroende på vad hon vill ha, men i början hade vi 30-35 flätor. Det finns olika beskrivningar hur det går till att sätta fast löshåret, jag brukar hålla löshåret bakom hennes hårtåt och linda runt det två varv så att det sitter tight mot hårbotten. Sedan delar man upp löshåret och det egna håret i 3 tåtar, medans man håller fast det tight (så att det inte löshåret lossnar) och så börjar man bara fläta. (Tungan rätt i mun och långa naglar är bra). Som avslutning brukar jag använda sytråd som jag surrar runt änden på flätan ganska hårt för att flätan ska hålla medans jag gör klart resten av flätorna. När alla flätorna är gjorda använder man tändare för att smälta flätans ände och tvinna den mellan fingertopparna så att flätan får en snygg avlsutning. Detta går bara med syntethår som är "non-flammable" och det äkta håret får inte sträcka sig så långt ned, dvs löshåret skall flätats längre än det äkta håret räckte. För "eldningen" behövs handskar också. Detta är ingenting man gör för att ha under en dag, utan det är meningen att frisyren skall sitta i 6-8 veckor, men helst inte längre än så. Det finns risk för att det egna håret och syntethåret filtar ihop sig om flätorna lämnas i för länge och då är det bara att klippa av allt. När man tar ut flätorna är det också bra att låta håret vara oflätat i ett dygn för att få vila.

    Det är bättre att ha håret friserat på något vis så att det inte tovar sig, för det är smärtsamt att kamma ut tovor och är det riktigt illa så måste håret klippas.

    Lycka till.

  • Hej och Hopp

    Helt OT men jag var inne och tittade på din flicka i hennes olika frisyrer och mamma mia vad söt hon är Cengelen
    Jag jobbar på en småbarnsavdelning där hälften av barnen har afrikanskt ursprung och jag är helt fascinerad över vilka invecklade frisyrer barnen har. Föräldrarna verkar fixa håret medan barnen ser på film eller äter....

  • Samaste

    sgt pepper - vad härligt! Grattis till dottern förresten! Det kan vara lite svårt att hitta rätt i afrotipsdjungeln för tron på vad som är bäst går ibland helt isär - vissa menar att man ska tvätta håret jätteofta, andra att det torkar ut håret och att man inte ska tvätta mer än en gång i månaden så hur ska man veta? Men när jag läste lockig.se (pga att jag själv har lite lockigt, torrt hår) tycker jag tipsen där verkar vettiga och enkla att följa och de har funkat jättebra på vår dotters hår. Inte lika bra på mitt eget... Om man undviker produkter med silikoner o sånt slipper man använda uttorkande produkter, som behövs för att få bort bl.a. silikonerna. Jag brukar göra frisyrer som man kan spara i minst en vecka. T.ex. tofsar och inbakade twists. Det där garntipset är jättebra - det ser ut som riktigt hår när det bakas in i resten och är mycket skonsammare för håret än syntethår. Och jättelätt att använda! Cengelen hade många bra tips här och så kan jag också tipsa om en bok som heter "It's all good hair". Förutom lite allmänt om afrohårskötsel finns där många fina illustrerade fisyrtips som passar på barn.

  • sgt pepper

    Tack för alla svaren, så härligt med långa bra svar. de är verkligen uppskattade.
    Kram

  • MammaSusan81

    Ser att du redan fått massor med bra tips

    Skulle bara tipsa om hårvårdsserien Curly Q´s den var toppen i min dotters hår! Ändå har jag bara använt den 1 gång ännu & det var som natt & dag jämfört med Beautiful Beginnings som vi tidigare använt.
    Lite bilder & annat finns i min blogg om någon är nyfiken.

    mammasusan.blogspot.com/

  • Ethi

    sgt pepper skrev 2009-03-15 21:08:04 följande:


    Ni som har lite äldre barn, hur går det med kammningen av barnen. Det tar ju tid att kamma igenom och olika åldrar för ju med sig olika prövningar. Bärsjalen lär väl inte funka för kammning hela livet :). Så lite tips inför framtiden vore bra.Tack på förhand.
    Nu kammar jag ju inte sönernas hår annat än när jag ska klippa det, men det tar ju och andra sidan sin lilla tid det med... Jag sprayar håret fuktigt/blött med vatten och olja blandat och skakat i en vanlig blomspruta, och "vick-lyfter" igenom kammen pö om pö genom håret. Inte drar utan liksom vickar och lyfter, så att lockarna hinner med och man inte luggas. Först med glestandad kam och sen med mer fintandad. Sen klippar jag med maskin + för hand med sax, men det är ju en annan historia... Hur som helst, jag parkerar dem i barnstol/tripptrappstol framför TVn och slår på valfri barnfim/barnprogram. Sen får de välja fritt bland det vi råkar ha av glass, chips, choklad etc som de kan tänkas gilla. De får precis hur mycket som helst av vad som helst... Man ska ju vinna på att få håret fixat
  • mimpen

    Jag markerar tråden, behöver lite ny hårinspiration känner jag...

  • Biene
    Antchi skrev 2009-04-22 22:04:12 följande:
    Mamma till Astrid: Var har du köpt Curly Q´s produkter?
    Man kan köpa dem hos Blacknuss Hair and Care. De har en hemsida: www.afrohair.se/
  • MammaSusan81
    Biene skrev 2009-04-22 22:11:13 följande:
    Man kan köpa dem hos Blacknuss Hair and Care. De har en hemsida: www.afrohair.se/
    Precis där köpte jag produkterna & är fortfarande mkt nöjd
  • Tiiina86

    hamnade här va en slump har inte adopterat men min dotter är halv afrikan (tanzania)

    många har redan skrivit har inte läst igenom allt så svarar bara vad jag gör med min dotters hår:)

    många tror att afro hår är tåligare än nordiskt hår men det är tvärtom man får inte tvätta för ofta eftersom det torkar ut håret, när jag tvättar dotterns hår så använder jag ett afro shampoo från Dark and lovely/Beautiful beginnings och det är shampoo + conditioner i samma.
     
    sen att kamma håret när det är blött är lättast.

    sen blir håret lätt torrt och man behöver spray/ kräm får att återfukta har provat mig igenom en rad olika produkter men dom som ligger på favorit listan är ett leav in spray av märket Dark and lovely/Beautiful beginnings eller så använder jag en kräm (conditioner) som är super!! som man masserar in i torrt hår, en vit burk där det står At One, Aloe vera, super gro.
     man ser ofta på afro hår om det är torrt då det blir risigt och grå aktigt.

    sen om man flätar håret så låter man håret vila ifrån kammning osv vilket är bra, jag brukar fläta hela dotterns hår och ibland använda mig av löshår.
    började tidigt så hon är van med allt kammande och flätande :)

    köper alla afro produkter på en afro salong här i sthlm (inne i stan) finns en rad olika afro salonger här men har en favorit där det finns ett stort urval samt trevlig personal:)


  • TereseA

    vilka fina barn ni har och fina flätor..

    vår son har lockigt men inte typ afro uatn mer tjockt..skulle gärna vilja göra något litet med hans hår..men tror inte det går..?pojkar passar väl mest i inbakade kanske..?


    Akiim är mitt liv 071004
Svar på tråden afrohår