Sist in, först ut... eller?
Hej,
Det måste finnas sätt för en arbetsgivare att komma undan med denna regel, men hur? På vilka grunder kan dem sparka en människa som varit länge i företaget? Vet ni? Omorganisation? Borttagen tjänst?
Hej,
Det måste finnas sätt för en arbetsgivare att komma undan med denna regel, men hur? På vilka grunder kan dem sparka en människa som varit länge i företaget? Vet ni? Omorganisation? Borttagen tjänst?
Ja, som du säjer...plus att det beror lite på hur många anställda det finns på företaget.
Min ex-man blev varslad från sitt jobb fast det var en som börjat senare, men då det var så få anst så hade arbj rätt att göra så.
Svår fråga att svara enkelt på. Men vi förutsätter arbetsbrist.
Om företaget är litet, jag tror mindre än 10 anställda, kan de undanta upp till två anställd från turordningreglerna.
Sen kan de bilda turordningkretsar som gör att det går att kringå sist in, först ut. T ex chafförer i en turordningskrets och lastare i en. Då gäller sist in, först ut inom varje krets, inte mellan. En lstare med klåmg anställningstid kan få gå men en chaför med kort kan bli kvar.
Till siste går det alltid att göra en överrenskommelse med facket. Om facket godkänner avsteg från LAS är det ok.
/Kjell
men du kan hävda att du har kompetens för andra jobb på företaget och alltså bli kvar och ersätta någon med kortare anställningstid.
Prata med ditt fack
Du kan alltid fackansluta dig.
Har företaget kollektivavtal?
Ett först råd - gå med i facket så fort du kan.
Även om företeget inte har kollektivavtal måste de följa LAS.
Om du sen blir uppsagd, t ex pga arbetbrist, kan du ta hjälp av ditt fack för att se att allt har gått rätt till och följt de lagar som finns. Vid en eventuell tvist kan facket förhandla för dig.
Turordningskretser finns inte förren det blir arbetsbrist, då skapar man dem.
Gå med i facket och prata med dem. De kan reglerna betydligt bättre än jag.
/Kjell
Jag antar att det beror lite på vilken typ av arbetsplats det är, men min erfarenhet av neddragningar där jag har jobbat är att arbetsgivaren oftast ser till att bli av med dem de inte vill ha kvar, oavsett hur länge personen arbetat. Nu har jag själv inte blivit uppsagd, eftersom jag inte hade fast anställning fick jag jobba enligt mitt kontrakt. Men det har gällt tjänstemannajobb och det går alltid att hävda att Nisse har någon kompetens eller erfarenhet som inte Lasse har, trots att Nisse arbetat kortare, om man nu vill ha bort Lasse. Om man frångår LAS brukar man som arbetsgivare behöva betala mer är enligt avtal också.
M Y L F skrev 2009-03-12 14:46:55 följande:
LAS är en skyddslag som finns till för att skydda de anställda i första hand men de undantag som finns gör att själva vitsen med lagen försvinner ibnald.
Att säga upp folk pga arbetsbrist är alltid företagets beslut och kan inte ifrågasättas förutsatt att företaget är ärliga med sina avsikter. Det kan handla om att man måste säga upp personal pga dåliga finanser eller för att man vill rikta sin verksamhet mot ett särskilt område som man vill satsa på och då kan de som inte "passar in" i den verksamheten få gå. Det ska alltid upprättas en turordningslista (eller flera om olika geografiska enheter påverkas), men beroende på varför man måste genomföra uppsägningarna får man undanta personer med den typ av kompetens man vill behålla.
Människor med spetskompetens kan vara svåra att ersätta, och det är frågan om andra anställda med längre anställningstid kan skolas om. En variant som ofta används är att personerna ska klara de krav man skulle ställa vid en nyanställning. Lagligt sett finns ingen gräns för hur lång tid man har på sig att lära sig en annan persons uppgifter, det kan dock finnas med i kollektivavtalet.
Så om ett företag har bestämt sig för hur man vill arbeta i framtiden och vilken kompetens man vill behålla finns det inte så mycket att göra. Facket ska självklart vara med och övervaka och se till sina medlemmars bästa men det ska mycket till innan de kan tvinga företagen till ändringar. Arbetsgivaren är alltid skyldig att förhandla med de anställdas fackföreningar även om arbetsplatsen i sig inte har kollektivavtal.