• Joleen

Katten lider, HJÄLP!!!!

Hjälp, snabb hjälp!!!

Kissen är 17 år och veterinären sa att han var kraftigt uttorkad och har njurproblem! Han har varit extremt trött på senaste och sista dagarna tappat balansen... Han har även fått sår i munnen pga njurproblemen, sa läkaren!

Detta fick vi veta igår, och vi tänkte att vi vill ge han en chans att repa sig....vi fick specialkost att ge han, som är bra för njurarna!

Vad kan vi mer göra??? Kan han piggna till?

Någon som varit med om uttorkning och njurproblem?? Vi märkte inget innan, detta gick så snabbt....

Vill bara att han ska må bra igen!!

• Svar på tråden Katten lider, HJÄLP!!!!
  • Crash Boom Bang
    rasajj skrev 2009-03-14 02:48:56 följande:
    Varfor ar det hemskt? Och ego? Det ar val jattebra att man kan hjalpa katten ma battre? Tycker jag iallafall! Skulle absolut valja att ge min katt SQ fluids om den behovde det!
    Precis som Qenn 70 sa , läs hennes inlägg igen .. katten e 17 år o lider redan som det e !!!

Ts jag vet att det e hårt som fan rent ut sagt men tänk på hur din älskling mår nu ,
    låt kisen få somna in .. njurproblem KAN bli bra men det e bara på kort sikt då , de kommer tyvärr tillbaks så ge den ro nu snälla du .. jag vet man tänker egoistiskt när de gäller men man måste tänka på djuret l .. tusen kramar...
  • Queen70

Att utsätta en 17 år gammal katt för massa ingrepp och nålstick flera ggr i veckan när den inte har en chans att förstå varför matte helt plötsligt efter alla år börjar vara dum mot den, bara för att man själv ska få nåt extra år med kissen är oerhört egoistiskt. Som djurägare så tar man på sig att göra det som är bäst för DJURET inte se till sina egna behov....

rasajj skrev 2009-03-14 02:48:56 följande:
    Varfor ar det hemskt? Och ego? Det ar val jattebra att man kan hjalpa katten ma battre? Tycker jag iallafall! Skulle absolut valja att ge min katt SQ fluids om den behovde det!
  • hmcc

Jag tror att folk som aldrig varit allvalrigt sjuka själva inte kan sätta sig in hur någon lider.

Jag hade inte tvekat en sekund utan sagt till veterinären på plats att den skulle få somna in meddetsamma.

Veterinärerna måste vara tuffare och inte släppa hem såna här djur, det får vara slut med plågandet av våra husdjur för våra egons skull.

• Joleen

Tack för fina inlägg!

Saken är väl just den att vi inte VET om och hur den lider...det uppdagades först i dagarna att han vinglade....DÅ blev det till veterinär.

Självklart är kattens bästa viktigast! Balansgången där är svår och frågorna många så klart....vi har väl hoppats in i det sista...hoppats på att han kan bli sig själv igen. Vi VILL att han ska må bättre. Hur vet man när det är kört?? Vi tyckte det var väldigt snabbt vet. konstaterade att det var avlivningsdags......vi blev helt chockade. Katten har ju varit trött men ändå någorlunda gosig med god aptit fram tills nu.....

USCH!!!!! *gråter*

• rasajj
    Joleen skrev 2009-03-14 15:06:47 följande:
    Tack för fina inlägg!Saken är väl just den att vi inte VET om och hur den lider...det uppdagades först i dagarna att han vinglade....DÅ blev det till veterinär.Självklart är kattens bästa viktigast! Balansgången där är svår och frågorna många så klart....vi har väl hoppats in i det sista...hoppats på att han kan bli sig själv igen. Vi VILL att han ska må bättre. Hur vet man när det är kört?? Vi tyckte det var väldigt snabbt vet. konstaterade att det var avlivningsdags......vi blev helt chockade. Katten har ju varit trött men ändå någorlunda gosig med god aptit fram tills nu.....USCH!!!!! *gråter*
    Just darfor undrar jag over aterfukting av katten. Vara veterinarer skulle inte skicka hem en svart uttorkad katt med bara maten. (jag jobbar pa vet. klinik)

Utan skulle minst ge vatska under huden, vilket INTE ar plagsamt for katten alls. Ar katten valdigt uttorkad sa skulle den fatt stanna over natten med vatska kontinuerligt. Sedan diskuteras da aterfukting i hemmet eller om klienten vill ta katten till veterinaren nan/nagra ganger i veckan.

Forstar inte varfor sa manga i traden anser att detta ar plagsamt, kanske for att de aldrig sett det goras? Manga katter marker inte ens av det.

Avlivning kan vara pa sin plats, men det ar inte sjalvklart. Och det behover inte vara forsta tanken.

Hur ni an gor, sa hoppas jag att ni far ro over ert beslut.
    Global Warming is Caused by the Sun
  • Queen70

som en som har sett min egen katt dö av njurproblem så råder jag dig att inte låte det gå längre. Njurproblem är visserligen möjliga att leva med som mina katter gjorde under ett bra tag, med specialdiet. Men när det bört gå så långt att de vinglar är det bara att dra ut på döden och lidandet, även om de kan bli tillfälligt bättre av att få vätska. Katter är tåliga djur och det ligger i deras natur att de inte visar att de mår dåligt i första taget.

Vad det gäller detta hemska förslag om att ge vätska under huden med kanyler 3 ggr i veckan så ska man vara bra empatilös för att inte inse att detta vore en avsevärd sänkning av livskvalitet för en gammal sjuk katt. Om det vore en väldigt ung och pigg katt som tidigt vant sig vid denna behandling KANSKE det vore nåt tt överväga, men absolut inte för en 17 årig skrutt. Om man läser på länkarna så står det i beskrivningen om hur man utför detta hur man ska kunna göra för att ha ena handen fri att lugna eller hålla fast katten. Om man jobbar på en någotsånär seriös veterinärmottagning så borde man inse att detta knappast är en bra ide.

Om detta bsked var chockartat för familjen skulle jag råda att se till att katten hos veterinär fick vätska En gång, och att man i samband med detta bestämde att när katten åter blev sämre så skulle man ringa efter veterinären som fick komma hem och ta bort kissen. På så vis kan kissen få några friska dagar hemma och familjen få chans att säga ajö och vänja sig vid tanken.

Jag vet hur ont det gör att behöva fatta ett sånt beslut, lider med er.

Joleen skrev 2009-03-14 15:06:47 följande:
    Tack för fina inlägg!Saken är väl just den att vi inte VET om och hur den lider...det uppdagades först i dagarna att han vinglade....DÅ blev det till veterinär.Självklart är kattens bästa viktigast! Balansgången där är svår och frågorna många så klart....vi har väl hoppats in i det sista...hoppats på att han kan bli sig själv igen. Vi VILL att han ska må bättre. Hur vet man när det är kört?? Vi tyckte det var väldigt snabbt vet. konstaterade att det var avlivningsdags......vi blev helt chockade. Katten har ju varit trött men ändå någorlunda gosig med god aptit fram tills nu.....USCH!!!!! *gråter*
  • Sanne74
    Svar på #1
    Hej på dig. Är själv kattäskare och hade det varit min katt så hade jag inte velat att han skulle lida, särskilt också om han är så gammal. Det bästa och mest humana du kan göra är att göra slut på hans lidande. Jag tror inte din katt orkar leva som han gör.
    Sköt om dig o din katt
  • Diva

Usch..stackare. Baksidan av djurägandet :(
    Men om veterinären rekommenderade er att avliva är det nog vettigt att verkligen överväga det om inte hans tillstånd förbättras avsevärt snabbt.

• Sjuan
    rasajj skrev 2009-03-14 15:38:12 följande:
    Just darfor undrar jag over aterfukting av katten. Vara veterinarer skulle inte skicka hem en svart uttorkad katt med bara maten. (jag jobbar pa vet. klinik)Utan skulle minst ge vatska under huden, vilket INTE ar plagsamt for katten alls. Ar katten valdigt uttorkad sa skulle den fatt stanna over natten med vatska kontinuerligt. Sedan diskuteras da aterfukting i hemmet eller om klienten vill ta katten till veterinaren nan/nagra ganger i veckan. Forstar inte varfor sa manga i traden anser att detta ar plagsamt, kanske for att de aldrig sett det goras? Manga katter marker inte ens av det. Avlivning kan vara pa sin plats, men det ar inte sjalvklart. Och det behover inte vara forsta tanken. Hur ni an gor, sa hoppas jag att ni far ro over ert beslut.
    Det är inte tillåtet i Sverige för djurägare att själva ge sin katt vätska subkutant. Man måste ha särskild utbildning. Jag antar att du jobbar i USA (?) där jag vet att detta är vanligt. Där har man också enligt min syn en lite annan inställning till hur länge man låter ett djur leva med en obotlig sjukdom. Är katten så dålig att den kontinuerligt behöver vätskas upp med dropp anser jag att den inte har ett vettigt liv. Kattens bästa är kanske inte att leva så länge det bara går?

/veterinär
  • rasajj
    Sjuan skrev 2009-03-14 16:27:40 följande:
    Det är inte tillåtet i Sverige för djurägare att själva ge sin katt vätska subkutant. Man måste ha särskild utbildning. Jag antar att du jobbar i USA (?) där jag vet att detta är vanligt. Där har man också enligt min syn en lite annan inställning till hur länge man låter ett djur leva med en obotlig sjukdom. Är katten så dålig att den kontinuerligt behöver vätskas upp med dropp anser jag att den inte har ett vettigt liv. Kattens bästa är kanske inte att leva så länge det bara går? /veterinär
    Ok, verkar markligt att vagra lata djuragaren sjalv lara sig att behandla. Men om lagen sager sa, sa ar det ju inte mycket att gora. jag hoppas TS kommer till ro med att lata katten somna in.
    Global Warming is Caused by the Sun
Svar på tråden Katten lider, HJÄLP!!!!