• Joleen

Katten lider, HJÄLP!!!!

Hjälp, snabb hjälp!!!

Kissen är 17 år och veterinären sa att han var kraftigt uttorkad och har njurproblem! Han har varit extremt trött på senaste och sista dagarna tappat balansen... Han har även fått sår i munnen pga njurproblemen, sa läkaren!

Detta fick vi veta igår, och vi tänkte att vi vill ge han en chans att repa sig....vi fick specialkost att ge han, som är bra för njurarna!

Vad kan vi mer göra??? Kan han piggna till?

Någon som varit med om uttorkning och njurproblem?? Vi märkte inget innan, detta gick så snabbt....

Vill bara att han ska må bra igen!!

• Svar på tråden Katten lider, HJÄLP!!!!
  • Joleen

timber: Oh, fy så hemskt.....jobbigt, usch.....man blir deprimerad........liksom.

• Grodans mamma

hej! känner igen din situation! för 2 år sen blev min katt,då 7 år,väldigt sjuk väldigt fort! när vi kom till veterinären låg hennes njurvärde på över 2500,det ska ligga på 140. så hon var verkligen sjuk! hade ingen balans,åt och drack inte,var uttorkad,det kom fradga ur munnen på henne. jag tror hon hade fått i sig råttgift,men veterinären kunde inte svara på det. hon blev kvar över natten hos veterinären,dagen efter fick jag ett samtal om att de inte trodde hon skulle klara sig. jag blev helt förstörd,min bebis!! min sambo fick tom åka hem från jobbet! åkte ändå dit för att hälsa på henne,hon blev så glad när jag kom att hon drack vatten. så kom vetreinreän fram,jag sa att hon druckit vatten,hon blev helt paff,tänkte ja,men vi prövar väl lite mat,och visst åt hon då. sen gick hon på lådan! veterinären bara gapade,hon borde inte haft lust till att varekn dricka eller äta!
    hon fick vara där från tis-fre,men dropp med något extra i.. de tog massa prover och så.. men hon överlevde!! är såå glad att hon gjorde det!
    vi fick åka tillbaka en gång i månaden för att ta nya prover på njurvärdet,det sista vi tog låg på 400,och fortsatte gå ner.hon har återhämtat sig helt,förutom att hon nu är döv på ena örat.annars gamla vanliga morran! :)
    hon kallas numera mirakelkatten av veterinären,varenda gång jag kommer dit,oavsett vilket djur jag kommer med så frågar de hur hon mår,hon har satt spår i de tror jag. :)

hoppas verkligen din kisse blir frisk som min! åk med den till veterinären!det kommer kosta lite,men det är det värt!jag hade som tur är min katt försäkrad.
    hoppas verkligen den klarar sig. bara för att den är gammal så kan den klara sig,det handlar om kämparvilja. min katt gav inte upp,hon gav sig fasen på att bli frisk,hoppas din oxå gör det!!

• Granada
    Queen70 skrev 2009-03-14 22:57:24 följande:
    Själv känner jag mycket mer skuld för min första katt där jag lät det gå för långt innan jag lät avliva henne. Mycket lättare att tänka på den andra katten där jag faktiskt tog det svåra beslutet INNAN han blev lika dålig som sin syster.
    Ja, skulden är ju dubbel. Att man inte upptäckt det i "tid" och sedan att man kanske skulle släppt taget direkt dâ felet uppdags. Men där tycker jag lite att det är veterinärens fel. Tror de pâ behandlingen sâ griper man jutag i det halmstrât i okunskap.
  • Svinto

Har inte läst alla inlägg här utan bara TS.
    Har haft en katt som dött av njursvikt. Det gick på 2 dagar....Njurarna la bara av o då fick hon somna in.....Hemskt då det gick så fort men skönt för henne....Hon blev 6 år.

Din katt har levt i 17 år. det är verkloigen en aktningsvärd ålder för en katt.
    Hur mår han?

• Svinto

Usch,läser att han gått över regnbågsbron. Förstår att det är jättejobbigt just nu men absolut det bästa för honom.

Våra djur har en stor fördel- de slipper lida i livets slutskede. Vi människor får plågas in i det längsta många gånger.

Många tröstkramar!

• Grodans mamma
    Joleen skrev 2009-03-14 21:19:55 följande:
    Jag har gråtit och haft huvudvärk hela eftermiddagen och kvällen....tårarna har bara rullat....Älskade vän....förlåt. Förlåt mig att jag inte SÅG. Förlåt att jag tillät sprutan, men vad skulle jag göra när du led...... Om jag ändå kunde krama honom en sista gång......känns inte som att det räckte till.....saknaden är enorm. Men nu är han i jorden, på sin favoritplats ute på landet. Där han älskade att vara....Äntligen har han fått vila, och slippa smärtan. Usch, förlåt vännen....jag visste inte!!
    vad hemskt! vet precis hur det är att behöva låta katten somna in!
    din hade iaf haft ett bra och långt liv! nu slipper han lida mer. nu är han i katthimlen!
    tröst kram
  • HäckHäxan
    Joleen skrev 2009-03-13 23:30:27 följande:
    Hjälp, snabb hjälp!!!Kissen är 17 år och veterinären sa att han var kraftigt uttorkad och har njurproblem! Han har varit extremt trött på senaste och sista dagarna tappat balansen... Han har även fått sår i munnen pga njurproblemen, sa läkaren!Detta fick vi veta igår, och vi tänkte att vi vill ge han en chans att repa sig....vi fick specialkost att ge han, som är bra för njurarna!Vad kan vi mer göra??? Kan han piggna till? Någon som varit med om uttorkning och njurproblem?? Vi märkte inget innan, detta gick så snabbt....Vill bara att han ska må bra igen!!
    Jag vet inte vad man kan göra.

Vi valde att ta bort vår katt när han fick njurproblem, men vår vet sa till oss att han kommer dö av uttorkning och de kan ta allt mellan 2 månader till 1 år, så vi lät han somna in istället för att han skulle lida så under tiden mot döden.

Nu kanske de var allvarligare för vår katt än er. Men gav inte vet er några tips osv förutom kosten då?
    There are 3 kinds of men:Small, Medium and OH MY GOD!
  • HäckHäxan
    Joleen skrev 2009-03-14 21:19:55 följande:
    Jag har gråtit och haft huvudvärk hela eftermiddagen och kvällen....tårarna har bara rullat....Älskade vän....förlåt. Förlåt mig att jag inte SÅG. Förlåt att jag tillät sprutan, men vad skulle jag göra när du led...... Om jag ändå kunde krama honom en sista gång......känns inte som att det räckte till.....saknaden är enorm. Men nu är han i jorden, på sin favoritplats ute på landet. Där han älskade att vara....Äntligen har han fått vila, och slippa smärtan. Usch, förlåt vännen....jag visste inte!!
    Åhh ser att ni redan gjort valet. Jag beklagar verklgen er sorg och jag vet precis hur det känns.
    There are 3 kinds of men:Small, Medium and OH MY GOD!
  • Joleen

Ja, det känns hemskt.....huvet känns som en bomb, dunkar av värk....

Aima: Ja, det är väl det som är tur åtminstone....att vi hjälper djuren till ett mildare avslut, än vad vi människor får....vi får ofta plågas till döds sakta men säkert..

• SnipSnapSnut

Men om veterinären har sagt att det var dags för avlivning måste ni ju göra det!! Det största ansvaret man har för ett djur är att alltid göra det bästa för den. I detta fall låter det verkligen som det bästa är avlivning...något annat vore själviskt..

• SnipSnapSnut

Såg att ni avlivat just. Det känns hemskt såklart men det hade ju varit ännu hemskare att se honom plågas, den ni älskar så mycket...

• JBC

Låter som njursvikt....kommer jättefort och tyvärr inte så mycket att göra åt. Fattade av dom inlägg jag läste att ni redan tagit bort honom, annars är det tyvärr det enda man brukar kunna göra.

Svar på tråden Katten lider, HJÄLP!!!!