• Joleen

Katten lider, HJÄLP!!!!

Hjälp, snabb hjälp!!!

Kissen är 17 år och veterinären sa att han var kraftigt uttorkad och har njurproblem! Han har varit extremt trött på senaste och sista dagarna tappat balansen... Han har även fått sår i munnen pga njurproblemen, sa läkaren!

Detta fick vi veta igår, och vi tänkte att vi vill ge han en chans att repa sig....vi fick specialkost att ge han, som är bra för njurarna!

Vad kan vi mer göra??? Kan han piggna till?

Någon som varit med om uttorkning och njurproblem?? Vi märkte inget innan, detta gick så snabbt....

Vill bara att han ska må bra igen!!

• Svar på tråden Katten lider, HJÄLP!!!!
  • Joleen

Nu är det gjort....

Vi blev tvungna att åka in akut, han har varken ätit eller druckit sen igår....

Sorgen är bottenlös och oändlig....huvet sprängs av all gråt....

Vår älskade vän vilar nu i den eviga vilan. Han ser avslappnad ut.....han var trogen oss i 17 år.....älskade vän.....han var med oss i ur och skur, på alla äventyr, utflykter, resor, upplevelser....

Det är fullständigt ofattbart, det går inte att förbereda sig på detta hur man än gör..... Kan inte fatta att vi aldrig mer kommer att få träffa han, aldrig mer få gosa med han, aldrig mer hora han tassa omkring och känna hans mjuka nos.... Han var så unik.

Nu anklagar jag mig själv att vi inte undersökte hans hälsa tidigare än så här, kanske hade vi kunnat undvika detta!!

Jag har en sån hemsk huvudvärk nu....mår skitdåligt. Stackarn blev illamående av sömnmedlet veterinären gav...han spydde.....älskade vännen, hoppas han förstog att vi inte menade att skada han.....usch!!!!!

• Granada

Detta hände min katt. Ganska exakt samma. Han var dock bara 4 âr sâ veterenären trodde att ha kunde repa sig. En vecka senare var han dock död. Hade jag vetat hur dâlig han kunde bli hade jag noglâtit honom somna in direkt. Han blev jätte dâlig över en natt och jag âkte in akut pâ morgonen när jag fann honom gömd i garderoben. Han fräste sâ fort jag närmade mig, innan vi hann fram till veterinär sâ hade han blivit medvetslös. Säger veterinären att det är slut sâ är det det. Den veterinär som avlivade min katt sa att njursvikt är oerhört plâgsamt.

• Queen70

Tack och lov för vettiga sverige säger jag...

rasajj skrev 2009-03-14 16:31:29 följande:
    Ok, verkar markligt att vagra lata djuragaren sjalv lara sig att behandla. Men om lagen sager sa, sa ar det ju inte mycket att gora. jag hoppas TS kommer till ro med att lata katten somna in.
  • hmcc

Det är en del av djurägandet att vara klar över att dom dör, det gör alla hur tråkigt det än är.

Om katten hade varit ung hade läget varit ett annat, men en gammal katt måste få sluta sina dagar innan det blir för mycket och inte leva för sina ägares skull.

• Queen70

Usch, vet exakt hur hemskt det känns :( Men minns att sorgen och smärtan är ER, eran fina kisse har det bra nu och minns inga ledsamheter.

Joleen skrev 2009-03-14 16:35:23 följande:
    Nu är det gjort....Vi blev tvungna att åka in akut, han har varken ätit eller druckit sen igår....Sorgen är bottenlös och oändlig....huvet sprängs av all gråt....Vår älskade vän vilar nu i den eviga vilan. Han ser avslappnad ut.....han var trogen oss i 17 år.....älskade vän.....han var med oss i ur och skur, på alla äventyr, utflykter, resor, upplevelser....Det är fullständigt ofattbart, det går inte att förbereda sig på detta hur man än gör..... Kan inte fatta att vi aldrig mer kommer att få träffa han, aldrig mer få gosa med han, aldrig mer hora han tassa omkring och känna hans mjuka nos.... Han var så unik.Nu anklagar jag mig själv att vi inte undersökte hans hälsa tidigare än så här, kanske hade vi kunnat undvika detta!! Jag har en sån hemsk huvudvärk nu....mår skitdåligt. Stackarn blev illamående av sömnmedlet veterinären gav...han spydde.....älskade vännen, hoppas han förstog att vi inte menade att skada han.....usch!!!!!
  • Joleen

Tack....tårarna tar aldrig slut, fullständigt bottenlöst......fullständigt.

Det är bara så ofattbart fruktansvärt, även om jag förstår att det kanske var det bästa......

Saargr: Vi föreslog det sist vi var hos vet nu för 2 dar sen, men tydligen måste man ha nån licens för att få ge den droppen hemma.....och vet sa att kissen va för svag för ev. operation......han tyckte kort och gott att det var helt kört! Hemskt att höra.....

• Joleen

Vi föreslog även njurtransplantation, men det gör man inte i sverige heller... Bara i USA...

• Granada

Hann inte skriva klart(har smâ barn). Som sagt hade jag förstâtt hur illa det var ställt med honom hade han fâtt somna in direkt. Lider sâ med er och grâter själv dâ det drar upp sâ mânga minnen av min katt Elvis som dog för 6 mânder sedan. Nu var han medvetslös under själva avlivningen sâ han var redan borta och omedveten om det som hände runt honom, men jag vet att han plâgades nâgot enormt innan och det känns hemskt att jag inte fick möjlighet att förkosta hans lidande istállet för att göra det längre Var beredda pâ att det kommer ta tid att komma över sorgen. Jag var ledsen i mânader och senaste igâr kväll grät jag över min älskade underbara katt som inte finns hos oss längre

• Joleen

Granada: Ja, exakt - det absolut värsta är just medvetenheten om hans lidande....att han LED!!! Det är det värsta!! Tänk att man var så j*vla dum att man inte var mer uppmärksam och inte undersökte honom tidigare!!! Jag blir så arg! Men han hade ju inga konstiga symptom förutom trötthet, som man ju tror är normalt för en katt på 17 år.........

Men jag känner att jag borde ha SETT att han ej mår bra!!!!

• Diva
    rasajj skrev 2009-03-14 16:31:29 följande:
    Ok, verkar markligt att vagra lata djuragaren sjalv lara sig att behandla. Men om lagen sager sa, sa ar det ju inte mycket att gora. jag hoppas TS kommer till ro med att lata katten somna in.
    Det är för att undvika onödigt lidande. Djurägare är inte så bra på att bedömma när dte inte är läge längre att behandla och när det är dags att ge upp. Man kan ställa till mer skada än nytta också.
Svar på tråden Katten lider, HJÄLP!!!!