Inlägg från: vackrastarflow |Visa alla inlägg
  • vackrastarflow

vi balkong odlare

Pumpkin skrev 2009-04-04 16:08:48 följande:
    Är de?! Hade jag ingen aning om. Då blir det inte såna på balkongen, går inte att lita på att katterna inte går på dem.
    Japp, jag blev nämligen lite nyfiken men jag har också katt och vill inte riskera nåt. Hon äter sällan på blommor och jag har flera lökväxter just nu som hon inte bryr sig om, men iom att luktärten blir så stor så vill hon nog leka med den nån gång.
  • vackrastarflow
    Mandragora skrev 2009-04-05 23:45:37 följande:
    I dag handlade jag en klematis. En sådan har jag aldrig haft innan.
    En sån ska jag också ha verkar mysigt!
  • vackrastarflow
    Pumpkin skrev 2009-04-06 17:27:28 följande:
    Då är det min tur: Tänk på att klematis är giftigt för katter.
    näää inte den också... attans, vad ska man nu ha då?
  • vackrastarflow
    Pumpkin skrev 2009-04-06 17:37:44 följande:
    Ungefär så känner jag också Här är ett par bra sidor vad gäller giftiga växter för katt: www.junglespots.se/Engelsk%20sida/giftigav.ht... hem.passagen.se/kubungen/sid15.htm hem.passagen.se/nausica/sida5allmantkatter.ht...
    jag brukar kolla på första länken och sen giftinformationen och odla.nu:s lista. men enligt giftinformationen så måste man äta mycket klematis för att bli sjuk, så det är nog ingen fara ändå. men vi får se, jag vill gärna ha ett alternativ
  • vackrastarflow
    Pumpkin skrev 2009-04-06 17:43:55 följande:
    Fast luktärt står som ofarligt på Giftinformationscentralen, men inte på någon annan sida jag hittat. Så numera litar inte jag på Giftinformationscentralen.
    nej det är sant! det var faktiskt inte där jag läste det kom jag på heller...
    sorvalla.se/giftiga.htm
    den tycker jag verkar vettig
  • vackrastarflow

...fast där står inte heller nåt om luktärt.
    man vet ju inte riktigt vem och vad man ska lita på!

• vackrastarflow
    Pumpkin skrev 2009-04-06 17:47:31 följande:
    Ja den verkar vettig. Men jag väljer ändå att i första hand lita på sidor som innehåller växter som är giftiga för katter, för något som är ofarligt /giftigt för människor behöver ju inte vara det för katter.
    sant... har du kollat på odla.nu? den är för både djur och människor
  • vackrastarflow
    Mandragora skrev 2009-04-06 17:48:14 följande:
    Äh. Min katt har kattmynta att knapra på. (Varken katten eller hunden får vara på balkongen utan sällskap.)
    min katt ska få kattmynta till sommaren, nu äter hon mest på ampellilja.

här är det fixat så fint att balkongen är helt innätad, och kissen kan sitta ute hela kvällarna medan jag kollar på tv så då ska det finnas kattvänliga växter därute också. dock så kommer klängväxten att befinna sig i en hörna hon inte ska/vill vara.
  • vackrastarflow
    SaraSara skrev 2009-04-10 11:10:43 följande:
    På de luktärter jag köpte stod det att blommorna är ätliga... Är det stjälkarna som är giftiga alltså?
    Enligt flera källor så ska hela plantan vara giftig, men allra mest fröna.
Svar på tråden vi balkong odlare