Inlägg från: vackrastarflow |Visa alla inlägg
  • vackrastarflow

vi balkong odlare

Matulda skrev 2009-05-07 17:31:37 följande:
    Googla på "tomatsvamp"? Inte fasen blev det fint väder idag...
    Your search - tomatsvamp - did not match any documents.

men ååååh jag vet inte vad jag ska göra!! snart köper jag en färdig, men jag har ju grott denna från den var litet bebisfrö!
  • vackrastarflow

tack för hjälpen Siamusen!

den första länken var ju väldigt intressant. men mina verkar inte lika aggressiva, bladen dör liksom inte... fast det gör de kanske snart

jag ska spraya med såpa och se om det hjälper!

• vackrastarflow
    siamusen skrev 2009-05-07 17:48:01 följande:
    Nej, viruset tror jag inte sa mycket pa. Snarare svampteorin Skulle inte du till Paris förresten?
    jo om en och en halv vecka

svamp verkar möjligt.
  • vackrastarflow
    siamusen skrev 2009-05-07 18:15:21 följande:
    Idag har vi ren sommar Hoppas att det haller i sig bara. Jag har lite kort pa var balkong i mitt galleri förresten, men sen dess har vi köpt till 4 klätterosväxter i olika färger som än sa länge bara är pinnar med lite löv sa här och där. Jag hoppas de tar sig dock
    härligt att höra
    allt är bättre än det rusk vi har här nu. sen är jag mest ute efter miljöombyte!
  • vackrastarflow

ja den är ju grön och fin i övrigt! men verkar som sagt ha avtagit lite i växtkraft. den får nu vara inomhus lite mer, innan har den stått utomhus om dagarna.

• vackrastarflow
    siamusen skrev 2009-05-07 19:11:56 följande:
    Kanske är lite kallt ute än?
    nja, vi har inte under 10 grader dagtid. pratade med en tjej på en plantskola som inte tyckte det var fel, men att jag ändå borde ta in dem om natten (och det gör jag).
  • vackrastarflow
    Matulda skrev 2009-05-07 19:32:36 följande:
    Här blåser det stormvindar just nu så jag blev tvungen att plocka in alla växter. De höll på att blåsa sönder. Tänk att "tomatsvamp" inte finns?
    hahaha eller hur??
  • vackrastarflow

Jag har varit i Paris och inte rapporterat därifrån... Fick lite inspiration av deras vackra balkonger, men tycker jag kommit en bit på vägen redan

Den första jordgubben har blivit ännu större, det ser väldigt lovande ut Massor av smultron är på gång också.

• vackrastarflow
    siamusen skrev 2009-05-22 14:30:08 följande:
    Hade du kul? Mina rosor vâxer fortfarande inte. En verkar tilloch med ha torkat sa jag tror vi ska köpa nya vâxter snart. Vill nog köpa fler klätterrosor som redan har kommit en bit pa vâgen. Har sett sa fina hybrider som var bade gula och rosa
    Ja helt fantastiskt roligt!! Vi hade tur med vädret och köer, vi gick bland annat rakt in till Louvren och stod i kö totalt en halvtimme till Eiffeltornet (20 min i kön på andra våningen).

Saknar det redan. Akta dig, snart kanske jag är din granne
  • vackrastarflow
    Annanym skrev 2009-05-22 19:06:00 följande:
    Välkommen i det glada odlargänget! Paris, ååååh! Jag älskar Paris! Här är bara regn och rått just nu. Trist.
    ja det är inget fint väder här heller... gör att man längtar tillbaka till Paris ännu mer!
    Sverige är bara så... blah redan
  • vackrastarflow
    siamusen skrev 2009-05-22 20:03:56 följande:
    Ja,idag hade vi riktig sommar. Var ute med barnen i t-shirt och shorts och svettades Vår balong ligger i söderläge dock sa ibland blir det nog lite vâl varmt för en del av vâxterna. Vi far prova oss fram helt enkelt. Förra aret brândes var rhododenderon, sa vi fick flytta den till vâggen och den klarade sig. Nu ska vi ge bort den för vi tycker den tar för mycket plats efter vi köpt alla andra vâxter.
    Franska barn är de sötaste som finns
    Igår satt vi på Place des Vosges och tittade på lekande barn, en del av dem lekandes i en av fontänerna. Sååå sött!
    Tyvärr var vi rejält påklädda, vi skulle flyga på kvällen. Det var en rätt tryckande värme, hög luftfuktighet.
    I onsdags parkerade vi oss i Parc Monceau och solade och njöt av Paris.

Sorry att jag tar över tråden med Parissnack, men jag är lyrisk
  • vackrastarflow

Jag har omplanterat allt jag sådde, och klippt ner en massa penséer för att de ska bli snygga igen. Köpte en snöflinga för att pryda tomatkrukan där tomaten är liten i en stoooor kruka hehe.
    Sen köpte jag en stor vacker Mårbackapelargon, jag älskar verkligen dem!

• vackrastarflow

Här står det både still och går framåt. Krukjordgubben frodas som tusan och jag har redan skördat mogna gubbar! Just nu är där en riktig bamse som väntar på att bli röd och en mindre som nu är ljusrosa. Och massor av blommor. "Jordgubbslandet" i grytan går lite trögare, men även där hänger gröna gubbar. Smultronen är också trevliga.

Auberginen står jättestilla, likaså chilin. Men det saknas lite värme, det är nog därför.

Bladlöss har tyvärr invaderat en del plantor och jag gick loss med saxen igår

Klematisen växer i massor, kul att se, men tayberryn är ganska långsam. Rosmarinen har fått mjöldagg men de andra örterna i samma kruka trivs som tusan.

Sen samlar jag in frön från olika penseer. Vill ha samma färger nästa år.

Tomaten trivs!! Jag är jätteglad! Den har många blommor och massor av många knoppar trots att den bara är en 30-40 cm hög.

Älskar min balkong, den blir bara bättre och bättre (trots bladlöss!)

Svar på tråden vi balkong odlare