• Anonym (i skiten)

Förhandla om skuld?!

Jag har en massa små skulder som naturligtvis har växt hos inkassoföretag.
    Jag har även en hyresskuld hos kronofogden.

Jag har fått erbjudande av en närstående att denne kan betala bort mina skulder.
    Men då måste jag försöka förhandla bort en del av skulden.

Jag har verkligen tunghäfta och vet inte riktigt vad jag ska säga til företagen.

Någon som gjort samma sak eller som har några tips?

Evigt tacksam för svar.

• Svar på tråden Förhandla om skuld?!
  • Anonym

ehh går det att förhandla bort en skuld? de vill väl ha sina pengar???

• Igowo

Man kan ibland komma överrens med företaget att man betalar kanske 75% av skulden direkt och slipper betala 25% av den, då får ju företaget in sina pengar på en gång, iaf en del av dom. Istället för att få allt fast under en längre tidsperiod.

• Anonym

ring inkassobolagen och erbjud dig att betala xxx om resterande avskrivs helt

(räntan går ofta förhandla bort i sin helhet)

tycker de att ditt belopp är för lågt föreslår de ett nytt så se till att du sagt ett lägre belopp än det som du max kan betala

enklast är om alla skulder ligger hos samma inkassobolag eftersom då klumpsumman blir större och de inser att det kan ta år driva in den

kf tror jag inte förhandlar alls

• Anonym (i skiten)

Tack så jätte mycket.

Jag tror att jag ska mejla företagen, jag tror inte att jag kommer kunna säga någonting utan bara få tunghäfta.

• Anonym
    Anonym (i skiten) skrev 2009-03-19 10:55:55 följande:
    Tack så jätte mycket.Jag tror att jag ska mejla företagen, jag tror inte att jag kommer kunna säga någonting utan bara få tunghäfta.
    ring maila inte
  • Anonym (i skiten)
    Anonym skrev 2009-03-19 10:57:24 följande:
    ring maila inte
    Varför?
    Jag kommer inte veta vad jag ska säga...
  • Anonym

Jag skulle också ringa. Om du inte vågar, låt någon annan låtsas vara dig och ringa. Mail, ser oseriöst ut när det gäller en sådan här sak.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-03-19 10:57:24 följande:
    ring maila inte
    för att det är mkt mkt troligare att du får din deal om du pratar direkt med handläggaren och det blir personligt
  • Kjell2

Anonym (i skiten) skrev 2009-03-19 11:06:45 följande:

Varför?Jag kommer inte veta vad jag ska säga...
    Säg samma sak som du tänker skriva.
  • Waldo

Jag säger maila eller skriv vanligt brev.
    Av den anledningen att du vill ha allt srkiftligt på vad som sägs och vad man kommer överens om.

Hur mycket man kan förhandla ner, beror ofta på hur gamal skulden är, om inkassobolaget äger skulden eller om dom bara är ombud, osv

Man kan även räkna på ett accord. Men det ligger lite mer arbete och räknande bakom. Att man klarar av att redovisa det på ett bra sätt.
    Nackdelen kan ju vara att man måste erbjuda alla samma deal

Svar på tråden Förhandla om skuld?!