Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (i skiten)

Förhandla om skuld?!

Jag har en massa små skulder som naturligtvis har växt hos inkassoföretag.
    Jag har även en hyresskuld hos kronofogden.

Jag har fått erbjudande av en närstående att denne kan betala bort mina skulder.
    Men då måste jag försöka förhandla bort en del av skulden.

Jag har verkligen tunghäfta och vet inte riktigt vad jag ska säga til företagen.

Någon som gjort samma sak eller som har några tips?

Evigt tacksam för svar.

• Svar på tråden Förhandla om skuld?!
  • Anonym

på varje inkassobrev står ärendenummer samt handläggare

först ser du till att komma till rätt person

sen säger du så här

hej jag heter xxxx och vill diskutera mitt ärende hos er (ge ärendenummer)

jag vill gärna få bort mina skulder och undrar om ni kan tänka er att gå med på en deal som avslutar ärendena

jag kan betala xxxx omedelbart om resterande skuld avskrivs och ärendet avslutas.

sen är det bara vänta å deras respons

om de säger nej be om deras förslag eller minsta godtagbara belopp
    är det för högt eller orimligt säger du bara att ja men då håller vi fast vid vår nuvarande avbetalningsplan
    de har stort intresse av att få pengarna så mest troligt går de med på uppgörelsen om den inte är helt vansinnig

• NadiaMi

Förbered ett mail, och sedan ringer du och "läser innantill" samt erbjuder dig att skicka ett mail där du strukturerat upp det lite tydligare om det är något som känns oklart - eftersom du har varit lite nervös inför att ringa och vill vara säker på att inget blir glömt.

Eller så gör du en uträkning på papper, skriver ner några stödord för motiveringen och ringer trots nervositeten.

Ett telefonsamtal där de får prata direkt med dig känns Mycket mer seriöst än ett mail - oavsett hur bra uträkningarna och ordvalen är. Så chansen att du får förhandla ner skulden ökar om du tar det via telefon.

• Anonym
    Anonym (i skiten) skrev 2009-03-19 11:06:45 följande:
    Varför?Jag kommer inte veta vad jag ska säga...
    Det släpper när du väl pratar med dom.
  • Anonym (jag mailade...)

... dom och bad att få hem en acordlösnings blankett. Den kom hem via posten och där fick jag fylla i alla mina lån, inkomster mm.
    På 2 olika inkasso gjorde jag dealen att betala 10 tusen i månaden i 3 månader, resten skrivs av. På ett annat inkasso ska jag betala 8 tusen (närmare sommaren när dom andra två är betalda) i 12 månader. Resten skrivs av.

Blir att jag betalar allt mellan 57 % - 63 % av mina totala skulder inkl räntan.

Jag har fått avskrivit både ränta och på några lån även på själva kapitalet.

• lingondripp

Satan vilka skulder du hade! Härligt att det löst sig iaf, det måste kännas underbart!

• Anonym

jag hade ett ärende hos inkasso. jag ringde och det slutade med att jag bara behövde betala den ursprunliga summan, alltså inte påminnelse-avgift, ränta eller inkasso-avgift. jag sa att annars kan jag inte betala.
    lycka till.

• Anonym (i skiten)

Tack så mycket för alla råd...
    Jag har både ringt och mailat inkasso företagen.
    Vissa fick jag ner ganska bra medans vissa inte alls.

Problemet är väl att alla är hos olika företag och "småskulder".
    + att dom är relativt nya.
    Även fast dom har gnagt sönder mitt inre i flera år.

Jag så otroligt glad för all hjälp!

• NadiaMi

Bra gjort TS. Att ta dedär första stegen och ta kontroll över läget är det svåraste.
    Nu när du har gjort det kommer det så gott som garanterat att bli bättre för varje månad som går.

Och så ska vi inte glömma den lilla bonusen att du lär vara mer försiktig med utgifterna framöver och troligtvis inte kommer att hamna i en liknande situation igen.

• Anonym (i skiten)
    NadiaMi skrev 2009-03-20 22:29:46 följande:
    Bra gjort TS. Att ta dedär första stegen och ta kontroll över läget är det svåraste. Nu när du har gjort det kommer det så gott som garanterat att bli bättre för varje månad som går. Och så ska vi inte glömma den lilla bonusen att du lär vara mer försiktig med utgifterna framöver och troligtvis inte kommer att hamna i en liknande situation igen.
    Tack :)
    Ja även fast jag kommer sitta med ett lån till nära så är det väldigt mycket bättre än att ha det som det är nu.

Det känns som jag har växt 100 cm under dom här dagarna.

Nu är nästa steg att förändra mitt "penga beteende".
    Fick tips att ta kontakt med kommunen om det.
    Så det ska jag göra på Måndag.

Jag ska ALDRIG någonsin sätta mig i den här situationen igen!

Allt det här har gnagt på både mitt inre och framförallt på mitt förhållande.
  • Anonym

= o Jag visste inte att man kan göra så! Då ska jag genast ta tag i det för hittills har jag sett det som att det spelar ingen roll hur och vad jag betalar, det är en evighetsmaskin som bara tickar på mer och mer...
    Har betalat av det jag kunnat men vissa skulder (tack min fd man) är så stora så jag inte har klarat av det.

Men fasen, kan man förhandla på detta vis så jäklar! Nu ska skulderna bort!

Anonym skrev 2009-03-22 18:09:13 följande:
    = o Jag visste inte att man kan göra så! Då ska jag genast ta tag i det för hittills har jag sett det som att det spelar ingen roll hur och vad jag betalar, det är en evighetsmaskin som bara tickar på mer och mer...Har betalat av det jag kunnat men vissa skulder (tack min fd man) är så stora så jag inte har klarat av det. Men fasen, kan man förhandla på detta vis så jäklar! Nu ska skulderna bort!
    Precis så känner jag
    Mina skulder bara växte och dom tog jag bla på elleos hm josefssons mm allt för att vi hade så sopigt med pengar och då tog vi lånen i bådas namn, sen när jag lämnade honom ville jag bara "bli av" med honom och var dum nog att jag skrev över allt på mej.

Hade varit kul att brevväxla med dej men antar att det blir svårt när vi båda är anonyma....
  • Anonym (samma här)

Har oxå fått lite ackord nu. Så skönt..
    Så nu hoppas jag att jag kan få in dom pengarna som behövs så jag kan bli skuldfri inom loppet av några månader...

Ts: Visst är det en härlig känsla,
    Skulle oxå behöva ta mig ur mitt shoppingberoende bara.. Men det ska nog gå!!!

• Mamsis

Du som ville brevväxla med anonym = o kan skriva till mig.

Mamsis skrev 2009-03-23 12:51:58 följande:
    Du som ville brevväxla med anonym = o kan skriva till mig.
    Är du den anonyma jag citerade?
    Eller en annan person med liknande situation?
  • Anonym (samma här)

Jag hade gärnat brevväxla,när tiden finns, är det kul med annat än räkningar i lådan.

Maila mig på

skulder@live.se

Anonym (samma här) skrev 2009-03-23 14:02:04 följande:

Jag hade gärnat brevväxla,när tiden finns, är det kul med annat än räkningar i lådan.Maila mig påskulder@live.se
    Hmm din mailadress känner jag ígen, vi har redan bestämt du o jag att vi ska brevväxla
  • Anonym (samma här)

Anonym (jag mailade...) skrev 2009-03-23 16:04:02 följande:

Anonym (samma här) skrev 2009-03-23 14:02:04 följande:
    Hmm din mailadress känner jag ígen, vi har redan bestämt du o jag att vi ska brevväxla
    haha, ja där ser man..
    Jag har mailat dig..
Svar på tråden Förhandla om skuld?!