• Anonym (Leos mamma)

Ersättning för ärr?

Snen på 3 år blev biten i ansiktet av vår hund för 18 månader sedan, och nu har han två ärr kvar.
    Ett i pannan och ett vid ögonvrån. De är inte jättestora, men iaf 2 cm långa och syns ganska bra.
    Nån som vet om det går att få ersättning för dem, och hur mycket sonen isåfall kan få?
    Vi har Trygghansas bästa barnförsäkring, och en försäkring via Kommunal i Folksam.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ersättning för ärr?
  • Anonym

I trygghansa stod de i villkoren
    att skadan ska ha krävt läkarvåd, de innebär inte  att en bara läkare "tittat" på det. Utan behövt tejpa eller sy.

så då innebär det då kanske att mitt barns ärr på läpp och strax nedanför ´+ "kulan" i munnen inte kommer att ersättas? för att läkaren inte ville sy/tejpa henne fast de var hål ifrån mun ut i huden?! :S

Hr någon annna fått ersättning fast de inte sytt/ tejpat såret MEN som sökt läkar vård?

• RÖVHÅR

Jävligt intressant att man kan få ersättning för sånt. Inte konstigt att premierna på försäkringen är dyra. Nu skjuter er själv i benet, men det har ni väl inte fattat! Idioter!

• Anonym (maria o lova)

Ingen läkare har tittat på min dotters ärr i pannan! inget tejpat eller sytt heller ( inte direkt vanligt att man gör det efter vattkoppor) Vi fick ersättning!

• Anonym (blindtarmen)

Ingen som kan svara på mitt??

• Anonym (maria o lova)

blindtarmen: Ta kontakt med ditt försäkringsbolag, självklart kan man få ersättning för det, men sen beror det ju på vad man har för sorts försäkring, vart ärret sitter på kroppen, hur stort osv. Du kommer behöva ta bild på ärret och skicka in iaf! Lycka till!

• isire

Anonym (blindtarmen) skrev 2009-03-29 16:10:58 följande:

Ingen som kan svara på mitt??
    Jag fick ersättning för mitt stora och groteskt fula blindtarmsärr...så prata med ditt försäkringsbolag.
  • Anonym (tess)

jag vet inte om det är några speciella regler som gäller när det är barn försäkringar men vi har både folksam och trygghansa..

och när det gäller ersättning för ÄRR så är det 1 år efterskadan på TH och 2 år efter skadan hos folksam.

vi är just nu inne i en prosec med sambon som har ett ärr vid öret efter att han fick blodtrycks fall(vilket han normalt inte har) coh svimmade coh slog i sidan av skallen vid örat. från TH får han nu snart och från folksam är det om ett år.

man behöver inte anmäla på enggr efter skadan skett men man ska alltid dokumentera alla skador när dom händer hos en läkare.
    sedan är det olika beroende på vad det är för skada hur lång tid efter att den skett man måste anmäla... men oftast i de fall jag varit med om både själv och med anhöriga så är det 10 år som gäller OM man inte anmält skadan när den inträffasde så om man inte anmält inom 10 år så är det sköt. dock är mt ttips att anmäla alla små skador och händelser som inträfar för man vet inte när eller om man får besvär senare...
    och om man anmält så kan man i de flesgta fall ta upp fallet igen flera år senare om besvär uppkommer som kopplas till händelsen.

• Anonym
    Anonym (blindtarmen) skrev 2009-03-27 21:32:02 följande:
    HejJag är 23 år och när jag var 6 år gammal var jag tvungen att åka in till sjukan och operera bort min blindtarm. o7 fick vi en son med akutsnitt.Tillomed dom läkaran reagerade på hur mitt snitt från blindtarmen såg ut.Det är verkligen jättefult. Jag har alltid mått väldigt dåligt av det.Kan man få ersättning för det? Hur tar man reda på det och vart vänder man sej?
    skulle du haft en olyckfallsförsäkring då,  (så tror ja ändå de är försent att komma med något att anmärka om nu efter alla dessa år)  om de var blindtarms ärret som du pratade om.
    Själv har jag 21 är på magen o ljumsken men tyvärr har ja ingen försäkring
  • Anonym
    Anonym (tess) skrev 2009-03-29 17:09:00 följande:
    jag vet inte om det är några speciella regler som gäller när det är barn försäkringar men vi har både folksam och trygghansa..och när det gäller ersättning för ÄRR så är det 1 år efterskadan på TH och 2 år efter skadan hos folksam.vi är just nu inne i en prosec med sambon som har ett ärr vid öret efter att han fick blodtrycks fall(vilket han normalt inte har) coh svimmade coh slog i sidan av skallen vid örat. från TH får han nu snart och från folksam är det om ett år.man behöver inte anmäla på enggr efter skadan skett men man ska alltid dokumentera alla skador när dom händer hos en läkare.sedan är det olika beroende på vad det är för skada hur lång tid efter att den skett man måste anmäla... men oftast i de fall jag varit med om både själv och med anhöriga så är det 10 år som gäller OM man inte anmält skadan när den inträffasde så om man inte anmält inom 10 år så är det sköt. dock är mt ttips att anmäla alla små skador och händelser som inträfar för man vet inte när eller om man får besvär senare...och om man anmält så kan man i de flesgta fall ta upp fallet igen flera år senare om besvär uppkommer som kopplas till händelsen.
    Man ska inte kunna få ut ifrån 2 olika försäkringsbolag fr samma skada
  • Anonym

#39 Det är för kostnader i samband med sjukdom eller olycksfall som man inte får ut för från två olika försäkringar. Men bestående men som exempelvis nedsatt rörlighet eller vanprydande ärr tar inte försäkringsbolagen hänsyn till att du har flera försäkringar. Då ska du alltså få ut från flera håll - förutsatt att försäkringsbolagets villkor för ersättning gäller.

• Anonym (tess)
    Anonym skrev 2009-03-29 18:51:33 följande:
    Man ska inte kunna få ut ifrån 2 olika försäkringsbolag fr samma skada
    exakt som anonym i inlägg 40 skriver..
Svar på tråden Ersättning för ärr?