• Anonym (Leos mamma)

Ersättning för ärr?

Snen på 3 år blev biten i ansiktet av vår hund för 18 månader sedan, och nu har han två ärr kvar.
    Ett i pannan och ett vid ögonvrån. De är inte jättestora, men iaf 2 cm långa och syns ganska bra.
    Nån som vet om det går att få ersättning för dem, och hur mycket sonen isåfall kan få?
    Vi har Trygghansas bästa barnförsäkring, och en försäkring via Kommunal i Folksam.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ersättning för ärr?
  • ebben

ingen aning-men ring o ansök.
    Har en vän vars barn fick ett ärr UNDER hakan-syntes alltså inte.fick nog 7000 eller om det var mer. De skulle ta kort o skicka in,de fick ersättning både för fotot o bilresan till byn mm.De bor en bit utanför..........
    Det bär sig att kolla upp o söka!

• norgesessan

Anmäl till Trygg hansa, anmälde ni när skadan hände? Hoppas det inte är för sent, kommer inte hiåg hur lång tid det kan gå innan man anmälar.
    Får ni inget så får ni inget. Hoppas ni får!

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Anonym (rich)

Ingen aning. Har dock en kompis som blev slagen med en flaska i ansiktet av några idioter. Ärret i ögonbrynet satt kvar efter 2 år och han fick ut hela 120 000 kr pga det. Otroligt mycket tycker jag, då ärret inte var så stort. Vissa rakar ju ögonbrynet för att det ska se ut som ett ärr så han led inte så mycket av det (det var på 90-talet) och blev överlycklig för pengarna. Var då 24 år. Jag har funderat starkt på att låta någon rispa mitt ögonbryn också... ;)

• Anonym

Det borde ni absolut kunna få....om ni anmälde händelsen till försäkringsbolaget när det hände.
    Tror man kan få rätt bra ersättning för ärr i ansiktet. Jag fick 12-14.000 för ett ärr på benet.
    Ring och prata med dem och fråga hur du ska gå tillväga1

• Anonym

Min dottter fick ett fult ärr på ryggen, hon fick 3000 kr för det!

Men man måste anmäla skadan direkt när det hände gjorde ni det?

• Anonym

min syster blev biten av en hund i ansiktet. honhar ett ärr över kinden. hon fick ut lite över 100 000 kr.

• minst

Man måste inte anmäla på en gång till försäkringsbolaget, de har lite olika regler. Det viktigaste av allt är att man har dokumenterat skadan på något sätt, helst av allt med ett läkarbesök. Ring och fråga så får du besked på en gång. Jag vet ett fall där en tjej fick ett ärr i ansktet där föräldrarna ej hade gått till läkaren. De hade kort på dottern på hennes 3-årsdag där såret syntes väl i hennes panna. Det räckte för deras försäkringsbolag. Lycka till!

• Anonym (C)

Hm jag har ett ärr på halsen ca 5 cm efter en operation. Ärret har blivit "tjockt" och det syns fortfarande väldigt bra (tur att man har långt hår). Denna operation skedde för ca 20 år sedan. Känns väldigt dumt att fråga men är det försent att göra en anmälan?
    Kan man få ut pengar för ärr så som vissa har beskrivit och vilka summor sen... då vaknade min nyfikenhet.

• Anonym (Stina)

Om ni har anmält när skadan skedde så borde det inte vara något problem att få ersättning,sen vet man ju aldrig hur stor den blir.

Min son klämde av yttersta biten av en tå,strax under nageln, när han var 4 år,det gick inte att sy fast så han har alltså en tå som är kortare. Vi gjorde anmälan då,men det hände inte så mycket från försäkringsbolagets sida,och vi har inte heller legat på liksom. Han har inte haft så särskilt mkt problem av det men nu när han är 15 har han börjat tycka att det känns lite skämmigt och vill helst inte vara barfota osv. Vi började prata om det och kom på att man kanske skulle kolla om det går att få någon slags ersättning. Ringde Trygg Hansa och de sa åt oss att skicka in foton och läkarintyg som styrker de besvär han har,och att han kommer att få ersättning,det är dock inte klart än hur mycket,eftersom vi nyss dragit igång detta.
    Jag vet inte om det finns någon generell tidsgräns. Men för vår del har det ju gått 11 år så det verkar inte som att det är försent,huvudsaken verkar vara att skadan är anmäld tidigare.

• Anonym (C)

Njae jag har inte anmält skadan eftersom jag fick mitt ärr efter en operation. Men eftersom jag var på sjukhuset och därifrån är ju allt dokumenterat eftersom det togs prover ifrån det som togs bort.
    Har inte heller anmält det till försäkringsbolaget heller då jag faktiskt inte vetat om detta.

Svar på tråden Ersättning för ärr?