• Anonym (Leos mamma)

Ersättning för ärr?

Snen på 3 år blev biten i ansiktet av vår hund för 18 månader sedan, och nu har han två ärr kvar.
    Ett i pannan och ett vid ögonvrån. De är inte jättestora, men iaf 2 cm långa och syns ganska bra.
    Nån som vet om det går att få ersättning för dem, och hur mycket sonen isåfall kan få?
    Vi har Trygghansas bästa barnförsäkring, och en försäkring via Kommunal i Folksam.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ersättning för ärr?
  • Anonym

Anonym (C) skrev 2009-03-27 11:47:46 följande:

Njae jag har inte anmält skadan eftersom jag fick mitt ärr efter en operation. Men eftersom jag var på sjukhuset och därifrån är ju allt dokumenterat eftersom det togs prover ifrån det som togs bort. Har inte heller anmält det till försäkringsbolaget heller då jag faktiskt inte vetat om detta.
    Fast det är ju lite olika beroende på om ärret har uppkommit vid ett olycksfall eller en planerad operation. Ersättningen får man ju oftast (alltid?) från sin olycksfallsförsäkring. Tror inte du kan få ut ersättning för ärr efter planerad operation.
  • Anonym

skadan måste ha krävt läkarvård  och dokumentation

• Anonym (C)
    Anonym skrev 2009-03-27 11:58:35 följande:
    Anonym (C) skrev 2009-03-27 11:47:46 följande: Fast det är ju lite olika beroende på om ärret har uppkommit vid ett olycksfall eller en planerad operation. Ersättningen får man ju oftast (alltid?) från sin olycksfallsförsäkring. Tror inte du kan få ut ersättning för ärr efter planerad operation.
    Jamen då så då var saken utredd. Det var en planerad operation inget olycksfall.
    Tack för alla som svarat =)
  • Anonym

Jag har ett ärr på magen efter en navelpiercing som "sprack", men eftersom jag inte uppsökte läkare så får jag ingen ersättning för det tyvärr. Nu har jag ytterligare tre ärr efter en blindtarmsoperation men eftersom jag (såklart) var i kontakt med läkare då och samtidigt även kontaktade försäkringsbolaget så kommer jag att få ersättning för dessa ärr. Men inte förrän 2år efter operationen, samt att dom ville ha kopior på journalen

• Anonym (C)

O_o jag får lov att kolla upp med mitt försäkringsbolag ändå....

• Anonym (Leos mamma)
    Anonym (C) skrev 2009-03-27 12:06:14 följande:
    Jamen då så då var saken utredd. Det var en planerad operation inget olycksfall.Tack för alla som svarat =)
    Jo, man kan visst få ersättning för ärr vid en planerad operation. Jag är bärare av en gen för ärftlig bröstcancer, och har blivit rekommenderad att göra en operation i förebyggande syfte. Alltså ta bort brösten för att minska risken att få bröstcancer. Den operationen ska jag göra sent i höst,och det kommer samtidigt att göras en rekonstruktion där man tar fett och hud från magen för att bygga upp brösten igen.  Jag kommer att få ett stort  ärr från sida till sida över magen, göra en navelrekonstruktion, bygga nya bröst och fixa nya bröstvårtor. Enligt mitt försäkringsbolag s får jag ersättning för sjukhusvistelsen och för alla ärr jag kommer att få då.
  • Anonym (#11)

Då får jag ta tillbaks det då . Men vilken typ av försäkring får man ersättning av då, borde ju inte vara olycksfallsförsäkringen?

• Anonym (#11)

Var inne och tittade på tex Trygg-Hansas hemsida, och där står det bara att man kan få ersättning för ärr efter olycksfall. Men kanske olika för olika bolag då? Eller så finns det specialregler runt vissa operationer? Dessutom krävs ju en sjukförsäkring om man ska få ersättning för sånt som nämnts i inlägg 16.
    Jag har bara hört att man kan få ersättning vid ärr efter op (som ej har med olycksfalla att göra) om man har blivit "felbehandlad".

• Anonym (min dotter)

När min dotter var ca 4 år så körde hon in i vårt garage med cykeln och fick ett ca 3 cm jack under hakan som hon fick sy.Då hade jag inte nån privat försäkring på henne men anmälde skadan till försäkringen hon hade genom dagis(hon skadade sig på fritiden hemma)Man fick vänta 2 år innan man kunde begära ersättning.När 2 år gått fick jag låta en fotograf ta kort på ärret(försäkringbolaget betalade korten).Efter ca 2-3 veckor fick hon ett svar att hon får 9500 kr i ersättning.Jag vet nu inte om man kan komma så här i efterhand och anmäla skadan.Men ring och kolla med ditt försäkringbolag.Man vet aldrig

• Anonym (Leos mamma)

*puffar lite om det är någon mer som vet*

Svar på tråden Ersättning för ärr?