• 1978nettan

kan man äta ägg som bäst före datum var igår?

som sagt, kan man det?

• Svar på tråden kan man äta ägg som bäst före datum var igår?
  • Duckan74

Ja, det skulle jag absolut göra.

• After Forever

Ja! De håller sig oftast mycket längre än så.

• mm m

Ja ägg brukar hålla ganska länge efter bäst före datum. Knäck ett i glas så ser du hur ägget ser ut

• Shirley

Ja Om du knäcker ägget så ska inte gulan gå sönder och rinna ut i vitan, då är den oki att äta.

• Rilliana

Ja varför inte ?
    Dem gick ut i går så det ska väl inte vara nån fara på taket att äta dem i dag.

• giftgrodan

Ägg håller sig väldigt länge, jag har ätit ägg två veckor efter bästföredatum utan problem.

• Kevlarsjäl

Jag käkade ägg som hade gått ut sen en månad. Utan problem. Äggleverantörerna får inte sätt längre datum än ett antal veckor trots att ägg håller sig betydligt längre. Dessutom märks det väldigt väl om äggen är dåliga. Går inte att ta miste på.

• principisessan

ja det kan du.. om de är gamla så kommer de lukta äckligt dessutom när du knäcker dem.
    Var ihop många år sen med en kille vars föräldrar hade höns. De påstod att det står bäst före några dagar innan det faktikst är bäst före på riktigt, för att "gardera sig" för att de verkligen håller sig fräscha. Vet dock inte om det faktiskt är så

• 1978nettan

okej tack. då glufsar jag i mig dom nu då

• lisley

Klart man kan, ett tips är att lägga dom i ett glas vatten(om du inte vill knäcka), ägg som är dåliga flyter...bra ägg sjunker.

Sedan så finns det alltid en "dum-dum" gräns när det gäller bäst före, så man är garderar så att säga..

• Jesster

Datumet är satt för ägg som står framme i rumstemperatur. Ägg i kylskåp håller åtminstone 1 månad efter utsatt datum.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Balehead

Jag har läst i gamla husmorsböcker att de förr i tiden lagrade ägg från sommaren så att de höll hela vintern. Minns inte riktigt hur, men det var mörkt, svalt ståendes i någon lutlösning eller liknande. Och dåliga ägg åt de inte ens förr i tiden. Det är ju det som är så fiffigt med ägg. De är liksom av eller på. Antingen fint eller ruttet. Inga mellanting direkt.

• Sponkilonk

Jag läste en intervju med nån chef för något äggföretag för ett tag sedan, och han sa att bäst-före-datumet är beräknat på om äggen står i rumstemperatur (som de ofta gör i affären).
    Han sa att om man förvarar äggen i kylen så håller de upp till en månad efter bäst-före-datum.
    Vet inte hur många ägg jag slängt 2-3 dagar efter bäst-före-datum, så det kan vara bra att veta. =)

• fairyfloss

Lägg ägget i ett glas/bunke med vatten (helt täckt plus lite till). Flyter ägget upp till ytan, kasta! Om det fortfarande nuddar botten med nån del, så är det okej. (Pinfärska ägg sjuker som en sten.)

• AlvaMari

Brukar också kolla ägg genom att kolla om de flyter (dåligt) eller sjunker (färskt). Min man äter ägg även om de flyter o han säger att han inte känner ngn skillnad. Fast jag gör det inte.
    Om man ska baka ngt på ägg som ska vara fluffigt tror jag inte man ska använda gamla ägg - det kan nog påverka konsistensen.

Svar på tråden kan man äta ägg som bäst före datum var igår?