• RedTopaz

Järfällaföräldrar 5

Här fortsätter tråden för Järfällaföräldrar.

Välkomna gamla som nya trådmedlemmar! Här skriver vi myyycket varje dag, så häng med!

Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m39762421.html

Här är vi som skriver för jämnan (säg till om även du vill bli tillagd i listan!):

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    BlueTopaz - Karin (f.-80), Västra Jakan - Leo 051004, Noa 090218
    Carrie75 - Eva (-75), Viksjö - David 051015, Robin 080313
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Flurran - Jennie (-82), Jakobsberg, Luke 080505
    Frediza - Anki (-80), Jakobsberg - Linnèa 070319, Hampus 090107,
    Fruisen - ---(-82), Jakobsberg - Amanda 070114, bf 30/3 -09
    Jossansthlm - Josefin (-85), Skälby - Lea 070731
    Lillasnurre - Elin (-79), Viksjö - Gustav 061222
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Misses - Caroline (-83), Jakobsberg - Emma 050725, William 010906
    Seaflower - Sanna(-83), Viksjö - Viggo 0603, Emil 0803, BF för son 9/6 -09
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    Utteröga - --- (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209
    Yulander - Malin (-76), Viksjö - Ville 060128, Elsa 080408
    Åsa med 3 - Åsa (-74), Viksjö - Mathilda 961223, Anton 010910, Johannes 080417
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220

Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • Svar på tråden Järfällaföräldrar 5
  • Disan

bt: Hur gick natten?

flingan: Ev följer jag o barnen med! Vår date kanske har sjukt barn... Vet nog om en timme eller två.

Ronja kom till oss 070620 & Maya tittade ut 090322
  • Marina

Bt 16 blir jättebra ja vi brukar äta vid halv sex...Hur ska vi göra i drickväg??? Vill ni ha ngt med alkohol i {#lang_emotions_laughing} eller bara läsk???

Bt om Noa svarar bra på buffring så hade han snabbt gått med på magen, dom flesta protesterar mot magläge tillsa dom kan vända sig själva och blir lite större då är det vanligt att dom frivilligt lägger sig på mage...Men vill ni inte så testa på rygg MEN ni får inte solfjädra barn på rygg (kan skadas) ...

Enligt AW kan man inte kura barn halvdant alltså följa vissa saker men inte vissa utan man ska vara extremt påläst inte en gnutta av osäkerhet får man ha..Men testa ert sätt och hoppas att han fixar det själv, vi kommer också så småningom pröva vårt egna hopkok av sömnmetoder men funkar det inte får det bli riktig AW kurning

Mamma till André, Liam och Isadora
  • Mirix

För Mira har äntligen polletten trillat ner, nu somnar hon (eller e iaf tyst) på en gång när vi lägger henne på sammtliga lurar och vi får väcka henne på alla utom på morgonen. Där vaknar hon allt mellan 6-6.45 (när jag går upp o gör välling. Mn det är inget skrik alls utan bara snack o glad bebis. Vi har ändrat vårt schema oxå, nu sover hon, mot AWs åsikt, 1h på morgonen, 1,5h på dagen o 1h på eftermiddan. Fungerar bra än så länge. Hon e inte lika trött på kvällarna då heller!

Om jag har förstått det hela rätt kan du buffa en liggryggare MEN inte på samma sätt som på en magliggare. Lite från sidan o absolut inte solfjädra över magen.
    Vi har varit lite slarviga med själva solfjädrandet. Inte velat pressa för mkt o därför bara halgt händerna på henne vid solfjädrartrycket. Vi ändrade oss för typ 2v sedan o pressade något mer (absolut INTE hårt, det klarar vi inte men lite mer distinkt) o då blev det mkt bättre. Om det beror på det eller inte har vi ingen aning om. Mn det e en tydlig markering.

Enligt AW får man inte köra kuren light. Det kan jag hålla med om MEN det är nog inte så viktigt att ni gör exakt som står i boken utan om ni håller er till egen rutin så går det oxå bra. ALLT ligger verkligen på säkerheten. Shit, det e nog den allra bästa läxan vi fått. Den utöver vi i alla lägen o det funkar ju!

Sen e det viktigt att aktivera barnen under dagen, mkt magträning alltså. o så klart att skratta före varje lur o KALAS-väckning! Där slarvar vi aldrig!

Vi har oxå , enligt AWs Barnaboken, börjat med att Mira har egen tid på morgonen. AW tycker de ska ha den i egen säng o vi har den hellre i vår bredvid oss så vi kan sova en stund till.. går väl lika bra i vardagsrummet oxå om Fanny eller jag vill ha egen sovmorgon. Eter välling ligger hon alltså i sängen eller på en filt på rygg med massa leksaker av olika slag. där får hon ligga o göra vad hon vill. Hon kan utforska leksakerna, titta i taket, slumra..
    Jag brkar ligga bortvänd. Så får hon ligga tills det e dags att sova igen kl. 8.15.
    Jag kan tom lämna rummet den här stunden. Hon e helt uppslukad av det hon gör. (just nu latshar hon med en använd kräkduk..)

Lycka till o skriv gärna upp ert schema o ha på väggen, i plånboken what ever, o ¨håll på det stenhårt. O diskutera hur ni vill ha rutinerna o föj det. Vi började skärtorstan med kuren o den e den här vekan vi tycker att den fungerar klockrent, så dt e bara att hålla ut OM det inte skulle fungera på en gång.

kramar/m

• Marina

Låter toppen Mirix vi ska också få till det med Isa förhoppningsvis utan kurning bara fasta rutiner och mkt mat eftersom Isa vaknar bara en gång och äter odet vill vi sen att hon slutar med!!!

• Mirix

Klart att ni får till det Marina (o Jonny). Vi ska försöka oss på standardmodellen på nästa bebis, får se om det e möjligt änns.. o iannatfall vet vi ju hur vi kan lösa det, om vi står ut i 4månader...

• BackinBlack

Kikar in en snabbis. Ser att ni ska till Riddarparken idag vid elva. Nu har jag redan hunnit boka upp dagen med min mamma, annars var jag lätt i "panik" för sambon jobbar idag, åker på fyrtioårskalas imorgon och är bakis hela söndagen. Såg tre dagar "ensam" utan vuxensällskap framför mig.

Hakar gärna på den närmaste framtiden.

• Disan

Härligt mirix!!

Själv hoppas jag på att slippa kura av ngt slag. Men det vi sysslar med nu verkar ju gå bra, bara det fortsätter i rätt riktning. Fast det är lite jobbigt ibland att hålla henne vaken så som man skall. Blir en del minitupplurar... Åtminstone en gång mellan varje sovpass, på ung två tre min. Hon brukar få passa på att slumra när hon äter/precis har ätit. Det verkar dock inte ta skada på själva schemat, så vi låter henne fortsätta med det så länge hon behöver och fungerar. Ibland blir hon dock så skrikig av trötthet att vi måste låta henne slumra lite också, brukar då lägga ned henne i sängen så somnar hon av sig själv, sedan väcker jag henne ngn min senare så klarar hon sig ända fram till mål!

Ronja kom till oss 070620 & Maya tittade ut 090322
  • Marina

välkommen tillbaks utteröga, låter inte som en rolig helg för dig, ska inte du med på 40 års festen??

• BackinBlack
    Marina skrev 2009-05-22 08:15:30 följande:
    välkommen tillbaks utteröga, låter inte som en rolig helg för dig, ska inte du med på 40 års festen??
    Nej, det är en gammal vän till sambon och vi har ingen barnvakt. Aldrig någon barnvakt. Korta avlastningar hos mina föräldrar ibland. De planerar att åka till sitt lantställe, fast inte idag så vi ska ses idag.
  • Mirix

änn än gång får vi väll säga välkommentillbaka Utteröga

Svar på tråden Järfällaföräldrar 5