• RedTopaz

Järfällaföräldrar 5

Här fortsätter tråden för Järfällaföräldrar.

Välkomna gamla som nya trådmedlemmar! Här skriver vi myyycket varje dag, så häng med!

Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m39762421.html

Här är vi som skriver för jämnan (säg till om även du vill bli tillagd i listan!):

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    BlueTopaz - Karin (f.-80), Västra Jakan - Leo 051004, Noa 090218
    Carrie75 - Eva (-75), Viksjö - David 051015, Robin 080313
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Flurran - Jennie (-82), Jakobsberg, Luke 080505
    Frediza - Anki (-80), Jakobsberg - Linnèa 070319, Hampus 090107,
    Fruisen - ---(-82), Jakobsberg - Amanda 070114, bf 30/3 -09
    Jossansthlm - Josefin (-85), Skälby - Lea 070731
    Lillasnurre - Elin (-79), Viksjö - Gustav 061222
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Misses - Caroline (-83), Jakobsberg - Emma 050725, William 010906
    Seaflower - Sanna(-83), Viksjö - Viggo 0603, Emil 0803, BF för son 9/6 -09
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    Utteröga - --- (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209
    Yulander - Malin (-76), Viksjö - Ville 060128, Elsa 080408
    Åsa med 3 - Åsa (-74), Viksjö - Mathilda 961223, Anton 010910, Johannes 080417
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220

Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • Svar på tråden Järfällaföräldrar 5
  • Marina

Vad gör alla idag?? här är såååå lugnt {#lang_emotions_laughing} 

Bt såg du frågan om imorgon???

Mamma till André, Liam och Isadora
  • RedTopaz

Haha Elin, jag vet PRECIS hur det där är.. Leo tog upp bajset ur blöjan väldigt många gånger och målade sängen och sig själv med.. så jag VET.

Marina: Jo jag har läst det 5ggr minst. Men det är jäklig svår balansgng iom att så fort vagnen stannar skriker han som en tok (inom 3-5 sek).. och de ska ju inte skrika så då börjar man vagna igen.. Tex:

Han vaknar och börjar kinka, jag springer in i rummet och börjar vagna, han tystnar direkt och ser efter typ 30 sek ut som att han håller på att somna, jag vagnar lite indre ett par gånger och smiter sedan ut. Han börjar genast sparka och några sek senare kommer illvrålet. Jag gå in igen efter kanske 10 sek när vrålet bara eskalerar. Vagnar igen tills han blir tyst och ser sovfärdig ut (avslappnad med tunga ögonlock), vilket tar från sekunder till några minuter och så börjar cirkusen om..

Inatt tog de som sagt först 1h & 20 min
    10min
    10 min
    Frukost

Sova middag: 5 min
    Vaknar efter bara 40 min
    Vagnar 35min och han skriker vettlöst till och från så då buffas det och vagnas rejält.
    Efter 35 min blir han plötsligt knäpptyst och ligger sedan och filosoferar i 40 min till utan att somna och utan ett pip.
    13.30 går jag in och "väcker" och är glad och skojig och han blir genast glad.

Jag börjar tro att 5mm är bättre ändå.. Men ska härda ut i 2 dygn och sedan utvärdera.

• RedTopaz

EH, nej? ATt det gic bra kl. 16.00 menar du?

• flingansnö

Marina: jag tror det är lugnt för att alla väntar påa tt det ska hända ngt!

Jag slänger in en fråga on hjälp, Vi har köpt en ny tv-bänk, och den har tre lådor. Det går inte att barnsäkra dem med de vanliga "hasparna" ni vet som man skurvar på insidan, som finns på Ikea bla. så hur ska man göra? Har läst ngn gång om lås med magneter, men minns inte var, har ni ngra tips?

• Marina

Skrev och fråga vad ni vill dricka!! ngt med alkohol eller bara läsk??

Angående sömnen ja vill ni att AW ska fungera måste ni nog göra den exakt som den ska annars funkar det inte och då är det bättre med 5mm, för ska ni kura så ska man läsa boken 100 ggr ungefär så man kan allt utan nån enda fråga och sen ska man vara vaken två nätter då du är framme och buffrar innan han vaknat ordentligt så en måste ta natten och en dagen och tyvärr är det inte en metod som kan göras halvdan det var därför vi skippa det med Liam

• RedTopaz

Elin: Det är bara 60- tals stolar från blocket i teak. Måste nog så småningom slipas och lackas om samt kläs om men de duger for now. =)

Marina: ja du har nog rätt! Men nu har vi testat iaf. Det är ju så man får göra, testa tills man hittar något som känns rätt antar jag. Och 5mm känns mer rätt för oss helt enkelt. Dock var ju Leo klart bättre på att sova, när han väl somnade på dagen så sov han minst 2h. Och han sov lika bra i vagn som i säng. I vagnen la jag bara en filt över, gav nappen och satte på plingen och så ramsade jag med jämna mellanrum och så somnade han. I sängen satte vi på musikmobilen/ plingen, gav nappen och gick in med jämna mellanrum, tittade honom i ögonen och sade bestämt ramsan, stoppade i nappen igen och gick ut igen.

Noa däremot sover sämre över lag och har senaste tiden börjat vakna mer på natten än bara för att äta en gång, oftast sista timmarna på morgonkvisten. Han somnar inte om alls utan napp och med nappen vaknar han när han tappar den efter 30- 60 min. Det är därför vi vill göra något åt saken nu.
    Vi provade ju 5mm ungefär vid 2 månader (det funkade kanon på Leo då) men jag tror Noa skrek bra mkt mer än Leo så vi gav snabbt upp, men jag kanske bara har blivit mer blödig?? Dessutom sov Noa klart oroligt när han fick somna skrikandes.

Jaa.. vad göra.. vi lär väl diskutera resten av dagen.. Nu ska vi ut och handla tapeter osv iaf! Noa är övertrött och grinig nu, lär väl somna i bilen och sedan vara typ oväckbar ett tag framöver. 

• RedTopaz

Tomas dricker nog gärna rödvin och jag lightläsk eller så går det lika bra med läsk till båda. Ska bli kul! =)

• flingansnö

teak stolar från 60-talet är inte så bara!

Ngn som har tips på hur man underhållre en trött tvååring. Försöker hålla honom vaken idag för att han ska somna i rimlig tid ikväll så att vi kan komma in vanliga tider igen.

just nu diskar han....

• Marina

Dricker han rödvin till tacos??? Eller tycker han om öl, vi dricker inte rödvin, Jonny gör ibland men bara till rött kött men Tomas får gärna rödvin om han vill ha...Ska iväg och handla snart!!!

• flingansnö

Marina. Rödvin kan man dricka till allt!

Svar på tråden Järfällaföräldrar 5