• RedTopaz

Järfällaföräldrar 5

Här fortsätter tråden för Järfällaföräldrar.

Välkomna gamla som nya trådmedlemmar! Här skriver vi myyycket varje dag, så häng med!

Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m39762421.html

Här är vi som skriver för jämnan (säg till om även du vill bli tillagd i listan!):

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    BlueTopaz - Karin (f.-80), Västra Jakan - Leo 051004, Noa 090218
    Carrie75 - Eva (-75), Viksjö - David 051015, Robin 080313
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Flurran - Jennie (-82), Jakobsberg, Luke 080505
    Frediza - Anki (-80), Jakobsberg - Linnèa 070319, Hampus 090107,
    Fruisen - ---(-82), Jakobsberg - Amanda 070114, bf 30/3 -09
    Jossansthlm - Josefin (-85), Skälby - Lea 070731
    Lillasnurre - Elin (-79), Viksjö - Gustav 061222
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Misses - Caroline (-83), Jakobsberg - Emma 050725, William 010906
    Seaflower - Sanna(-83), Viksjö - Viggo 0603, Emil 0803, BF för son 9/6 -09
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    Utteröga - --- (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209
    Yulander - Malin (-76), Viksjö - Ville 060128, Elsa 080408
    Åsa med 3 - Åsa (-74), Viksjö - Mathilda 961223, Anton 010910, Johannes 080417
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220

Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • Svar på tråden Järfällaföräldrar 5
  • Disan
    Mirix skrev 2009-05-22 08:29:00 följande:
    Anna: enligt AW (igen ..) så får barnen gärna 5minuters powernapps om de behöver mellan lurarna. Jag har gett mira det en gång i vagnen, funkade ju jätte bra! utteröga, när du fimar till din blogg, gör du det med mobilen då? Vilka tider går du på ÖF?
    Ah, men vad bra då! Det stod ingenting om det bland papprena om denna metod vi kör med. Känns ju skönt att en expert har talat
    Ronja kom till oss 070620 & Maya tittade ut 090322
  • Disan
    flingansnö skrev 2009-05-22 12:17:10 följande:
    Visst är det väl underbart med barn??!! *ironi* Min kära son badade idag, medan jag städade bardrummet, innan badet satthan på pottan och kissade och visade inga tecken på att vilja bajsa. När han badat i ca 20 minuter säger han OJ DÅ! Titta!! Och jag tittar och då har han bajsat MASSOR i badvattnet!! Jag lyfte upp honom och ställde honom på en handuk. Sen böjde jagmig ner i vattnet och drog ur proppen, vad tro ni händer då?? Jo! Det belv stopp i avloppet så ALLT rann ut på golvet!! Jag hann få i proppen dock så ungefär en tredjedel belv kvar i badkaret, där stod jag med BAJSvatten över hela badrummsgolvet och en unge som bara skrattar! Jag fick lyfta bort badkarsfronten och lägga mig på knä och öppna vattenventilen och ta ut allt som fastnat i hålet, och såklart hade vi inga handskar hemma!! ÄCKLIGT!!! Behöver jag säga att jag när jag äntligen fått bort allt och rensat klart avloppet, skurade hela badrummet med klorin??? Shit vad äckligt!!

Finns det ngt annat att säga?

• Disan

bt: Låter ju ändå som att det kan bli bra tycker jag, främst med tanke på att ni har bestämt er! Det är ju det som är det viktigaste, sedan om barnet är envist är en annan femma Lycka till iaf!

flingan: Ett tips är att bada, men det kanske du inte vågar igen? Hahaha! Eller bara gå ut och leka, man somnar oftast inte ståendes... Ang tv bänken har jag inga bra svar...

• RedTopaz
    Marina skrev 2009-05-22 15:27:09 följande:
    Dricker han rödvin till tacos??? Eller tycker han om öl, vi dricker inte rödvin, Jonny gör ibland men bara till rött kött men Tomas får gärna rödvin om han vill ha...Ska iväg och handla snart!!!

Nej nej, öl blir jättebra =)

Nois har inte sovit en blund till idag förutom sina 40 min på fm men han har bara varit väldigt pigg förutom senaste timmen då det gnälldes om inget roligt hände hela tiden. Lade honom i sängen efter matning kl 17.15, för sova måste han nu. Han låg och filosoferade i ca 10 min medan vi drog upp plingen då och då, började sedan kinka för att tillslut skrika det värsta han kan. Vi gick in och drog upp plingen, sa samma ramsa som med Leo vänligt men bestämt och tittade honom i ögonen samt buffade lite då och då när han skrek så det kändes som han knappt fick luft. 17.50 gick jag in igen och buffade, då blev han tvärtyst och tittade lugnt på mig, jag drog upp plingen och gick ut och kikade genom dörren och han låg i 5 min till tyst och tittade på händerna och somnade sedan lugnt. Jag gick in igen, drog upp plingen en sista gång, sa ramsan och klappade honom på huvudet. Han tittade upp och somnade sedan igen.
    Jag blir inte klok på den där ungen....
    (Helt sanslöst jobbigt att höra honom skrika...)

Får väl se hur det går i natt dock.. men sova det SKA han!

Hoppas du har rätt Anna!! Hur går det med Ronja och sömnen nu?

• Mirix

Varför gick du in igen o plingade o klappade honom på huvudet när han somnat redan?

• RedTopaz
    Mirix skrev 2009-05-22 18:59:58 följande:
    Varför gick du in igen o plingade o klappade honom på huvudet när han somnat redan?
    Vet faktiskt inte, att han i sömnen skulle veta att vi är där kanske? Vi gjorde så med Leo.. En ren reflex bara. (av dåligt samvete för skrikandet kanske)
  • Marina

Eller som en bekräftelse som han somnar till, skadar nog inte att han tar det med sig in i sömnen!!! Ni är jätteduktiga som kämpar på...Hoppas det lönar sig snart

Mamma till André, Liam och Isadora
  • Disan

bt: Ronjas sömn går bra, hon sover alltså bra på nätterna. Är bara uppe ibland om hon drömt ngt läskigt eller om Maya råkar väcka henne. Maya vaknar ju typ aldrig, men de få ggr det har hänt har hon skrikit lite och det har varit tillräckligt för Ronja. Men så är det! Att få Ronja till att somna är dock svårare... Hon strejkar hela tiden och vill verkligen inte! Vi kör med den metoden som Marina körde med Liam, men nej, det går verkligen inte framåt just nu... Men vi kan ju inte sluta heller, eftersom hon då fattar att vi viker oss. SUCK! Skönt att Maya somna nästan själv, behöver lite hjälp med nappen bara, men så fort hon sover behövs inte den längre.

• Marina

Disan har ni följt den som det står i häftet att först sitta utanför sen göra små utflykter för att sen inte sitta alls??? Låter sååå jobbigt för er, när är det det går snett är det att hon springer upp och klär av sig?? Sprang hon inte upp nu när ni testa byxblöja eller hur gick det då???

Mamma till André, Liam och Isadora
  • RedTopaz

Anna: När Leo sprang ur sängen, vilket var ofta, var vi direkt där och lyfte ner honom igen, väldigt bestämt (stod utanför dörren). Precis som på bebisar höll vi honom sedan nere medan vi argt förklarade att det var läggdags och dags att sova. Det tog ett bra tag innan det tog och han fick återfall ibland men det gick vägen till slut. Men fortfarande tar det minst 20min för honom att somna men han sköter sig själv i sin säng nu.
    Det låter som att Ronja precis som Leo är mer busig än rädd för att sova själv?

Bara att vara sjukt bestämd.. Barnet måste veta i ryggmärgen att det är ni som bestämmer.

Svar på tråden Järfällaföräldrar 5