• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-03-30 10:52:20 följande:

Tack lägger in det jag skrev sist i gamla tråden här med... Nuu har jag ringt Fk igen och nu börjar jag bli förbannad... visst människan kan inte rå för att hon blir sjuk men endå. på kundcenter kunde de inte se att beslut blivit taget och är hon nu sjuk lär det ju ta ännu längre tid att få det. Ja de skulle höra av sig inom 48. Hade de inte hört av sig innan onsdag skulle jag ringa igen så skulle det åter tas upp med en chef, tror ju va jag vill på det faktiskt..... Är så arg just nu. Tjejen på kundcenter va iaf snäll och trevlig och vart arg med mig för att inget är gjort som det rä sagt.
    Nej, vad surt! Du, om jag var du hade jag bett att få prata med någon chef redan idag så de får lite eld i rumpan. Nu får det väl räcka med strul från deras sida. Okej, hon som handlägger det kan ju inte hjälpa om hon blir sjuk, men då får väl någon annan ta över hennes jobb, för så här får det väl inte gå till! Ni har ju väntat jätte länge!!!
  • Kavat
    Alicia05sMamma skrev 2009-03-30 12:36:26 följande:
    Ja herregud.... Ni måste ju leva oxå precis som alla vi andra Hon skulle banne mig skämmas som inte får tummen ur & slutför detta I TID. Jag ska nu sätta mig ned och fylla i papprerna för våran ansökan. Med tanke på hur lång tid det tagit för er, så lär väl inte vi få svar förrens till hösten
    Säg inte det, här gick det ju riktigt snabbt!

Mama Law, håller tummarna om onsdagen. Kan man verkligen inte göra något för att få sina pengar, de kan ju inte bara lova och lova.
    Ska bli intressant och se vad du får. Med tanke på att vi fick 1/4 så är ju frågan om ni får mer än 1/2. Håller naturligtvis tummarna för mer!
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-03-30 13:20:17 följande:

Jag tror faktiskt att vi får mer iom att vi astma medicinerar både alvin och wiking dagligen. Vi har lite mer speciell kosthållning med, och kan inte få nåt på recept utom neocate på wiking. vet ju inte hur det tänker på fk för er del men jag skulle ha överklagat. vet du va dom har dragit ner på för tid?
    Jag har faktiskt ingen aning vad de räknat bort, men de har ju uppenbarligen räknat bort 2/3 av all tid.
    Vi fick även merkostnad för mjölk, mjöl (eftersom det inte finns något på livsmedelshänvisning), Locobase Repair och lite annat och det får man ju utöver det andra.
    Jo, det är skönt att slippa astamedicinering, men å andra sidan så är har vi mycket jobb eftersom han är så hyper kontaktkänslig för vete/havre, så vete katten om det tar så mycket mindre tid...
  • Kavat
    Alicia05sMamma skrev 2009-03-30 14:45:51 följande:
    K kavat och Mama Law: När ni skrev brevet om behov av tillsyn och vård för vb:et. Skrev ni då hur dom reagerar på varje allergi ? eller skrev ni bara i stora drag ?
    Jag skrev lite allmänt mer och la tyngdpunkten på vad man gör extra, som inte ett "normalt" barn kräver. Men det gick ju sådär.
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-03-30 13:41:13 följande:

Sant men tycker du ska överklaga faktiskt. Men förstår ju om du inte gör det tar ju så mycket ork och energi att göra det  så det lilla man har kvar vill man ju gärna lägga på nåt annat. Jag skulle åtminstonde ifråga sätta va dom anser som normalt och va som är utöver det, även maila handläggaren eller ringa och fråga va hon har räknat bort och varför.
    Jag har mailat hl så får vi se vad hon svarar. Jag har ju liksom ingen aning om hur de tänker och bedömmer, men jag påpekade ju det när jag fick kommunicering av ärendet, men då fick jag bara till svar att hon la mitt svar till handlingarna typ. Jag fattar ingenting och vet inte om det är jag som är ute och cyklar eller om det är de som är det. Men jag får ju aldrig någon förklaring eller förtydligande. Får se om jag får det nu. Svårt att göra ett överklagande om man inte har något att överklaga och man inte vet vad man överklagar, så vi får väl se vad hon svarar.
    Oavsett så är det skönt att ha det klart så man får iväg det till TH.
    Men är så jäkla trött på att behöva tjata och bråka om allt, vill bara lägga energin på vettigare saker för jag blir så himla sur när de sätter sig på tvären. Får man en bra förklaring så man kan acceptera beslutet så är jag nöjd.
  • Kavat
    Jasusu skrev 2009-03-30 20:53:52 följande:
    Kavat. Nu är jag lite förvirrad igen. söker du vårdbidrag av TH? går det? Jag har nu fått förskolan att plocka bort brödet denna veckan. Vi får se om hon blir bättre på denna korta stund. Vad menar du med livsmedelshänvisningen? jag har inte fått välja alls vad som ska skickas hem.
    Om man får beviljat minst 1/4 vårdbidrag på 1 barn så kan man få ut ersättning från försäkringen förutsatt en del vilkor är uppfyllda. Man får alltså inte ut något av dem på allergier. Men kan få om man har kvarstående allergier vid 18 års ålder. Läs på vilkoren på försäkringen ni har och kolla upp om ni har liknande.

Livsmedelshänvisningen? Vad menar du? Försöker förklara så får du fråga igen om jag svarade på fel sak.
    Dietisten var rätt seg här så jag skickade över en lista på saker (finns i min blogg) som vi önskade och tillade om det fanns något mer så fick hon gärna lägga till det.
    Sen har det ju visat sig att han inte tål något utav mjölsorterna som finns att få på livsmedelshänvisning liksom han inte tål några brödsorter eftersom det är sojasläktingar i allt. Så mjöl får vi köpa själva och baka själva. Därmed ansökte jag om merkostnad för kostnaden för mjöl på vårdbidraget. Är du med?
  • Kavat
    lnl002 skrev 2009-03-30 19:44:53 följande:
    Hej på er. Jag är en tre barns mor som är gift. Av fem personer i familjen så har tre av oss celiaki. Någon fler som är drabbad på liknande sätt??
    Nja, båda barnen är multiallergiska, varav sonen bla. är allergisk mot sädesslagen. Och nu är jag under utredning för hudceliaki. Är väl själv hundra, men läkaren vill ju fastställa med en gastroskopi, som jag hitills lyckats undvika eftersom jag blev sjuk. Har redan slutat äta gluten för jag mådde så himla dåligt och fick en tid för gastro, men jag får väl se när den blir av och om det visar något. Nu är ju inte celiaki och sädesslagsallergi samma sak, men vi verkar vara lika känsliga för sädesslag just nu.

Kolla även länken till celiaki-tråden (finns i min pres) .
  • Kavat

EMO 979 skrev 2009-03-30 19:51:08 följande:

Är väl jordnötsolja om jag inte minns helt galet i Idominsalva...kan ju var det ahn reagerar emot...
    Amulett,
    Ja, nu ska ju jordnötsolja vara ok för en jordnötsallergiker sägs det, men byt salva och se är mitt tips! Det är ju en massa saker som alla säger att allergiker bör tåla för att det inte är spår av osv, men det är ju ändå så att reageras på det.

Ett exempel av många, Proviva är enligt dem glutenfria, men jag reagerar på det.
Svar på tråden Allergitråden!