• Kavat

Allergitråden!

saffe skrev 2009-04-21 09:39:37 följande:
    Jag kan inte maila... Förre ägaren till datorn har lagt in ett lösenord, så jag kan inte maila om jag inte kan skriva in mailadressen själv..Skitkonstigt!
    Jag har mailat Unilever. Det funkade inte från Knorrs hemsida konstigt nog. Det var den segast och den hemsida med minst info jag hittat på länge.
  • Kavat
    trållmor skrev 2009-04-21 09:44:34 följande:
    Hej! Jag har läst i tråden ett tag, och skulle verkligen behöva er experthjälp nu. Vi har misstänkt ett tag att vår äldsta son (2½ år) är allergisk mot någonting, och därför fick vi lämna blodprov för att se vad det är han inte tål. Efter mycket velande från läkarna så fick vi till slut veta att han inte tål mjölkprotein, men att vi inte ska göra någonting åt det?!?!?!? Läkaren tyckte att det var bättre att fortsätta leva som vanligt utan att utesluta någonting... Jättekonstigt resonemang, tyckte vi, eftersom Mattis har både utslag, svårt att andas samt förstoppad/hård avföring... Han mår ju inte bra, och det var därför vi ville utreda vad det är som gör att han inte mår bra fysiskt, innan vi tar tag i det och oroar oss för att det skulle vara psykiskt... Första proverna visade dessutom att han inte tål mjöl eller fisk heller, men enligt läkaren nu i telefon så behövde vi inte bry oss om det?!?! Efter att ha läst på denna sida, bla: www.meadjohnson.se/se/allmanhet/allergi--symp.../ så ser vi hur allt stämmer in på Mattis sen han föddes, men ALLA sa att det var normalt att spy sådana kaskader som han gjorde... Till slut trodde vi ju på dem Dagis har reagerat på hur hård i magen Mattis är, och även vi, men så får vi ändå ingen hjälp... Hur går man vidare egentligen? Jag har inte bott i Göteborg så länge, så jag vet inte hur saker och ting fungerar här, men däremot så upplever jag ett stor nonchalans när vi ber om hjälp... Fredrik (min man) vill att vi ska utesluta mjölkprotein själva, men törs man det? Förlåt att det blev så långt, men vi känner oss snart desperata på att vår son ska få hjälp!!! Han mår ju inte bra....
    Hjälp, jag blir så ledsen när jag hör. Andningspåverkan kan man få av allergier och det kan sluta riktigt illa. Så jag förstår inte att inte läkaren tar er på allvar!
    Känner igen att man inte blir betrodd. Ring upp till barnkliniken på Östra och säg att ni behöver hjälp nu och berätta att han har svårt att andas! Vet inte om de måste ha remiss, men säg att ni inte får hjälp av den läkaren, berätta precis det du skrev här. Säg att allergierna är konstaterade men ni behöver en annan läkarkontakt och dietisthjälp.

Tål er son varken mjölk, vete (är det det du menar med mjöl?) eller fisk så tycker jag egentligen att ni ska utesluta allt det för att se om han blir bra och sedan provocera med en sak i taget och se om ni får en reaktion.
    Men ni behöver kanske en läkarkontakt för att få lite stöttning.
    Mjölk är inga problem att utesluta själv, det finns många bra ersättningsprodukter t.ex havrebaserade som brukar fungera.
    Soja skulle jag varit lite försiktig med till en början. Havre är också lite lurigt om det är så att han inte tål vete, så finns det även en viss koppling där.
    Nu kanske jag rör till det för dig för du ska inte ta bort allt som han kan tänkas reagera på. Men blir han inte bra när ni har tagit bort det han inte tål så bör man kolla över om det kan vara något mer.

Vete bör man heller inte ta bort om man inte har gjort ett glutentest (transglutaminans, brukar det kallas om de är över 2 år). Därför är det viktigt att du har en läkare till hjälp.
    Här får du jätte gärna fråga på, alla funderingar du har. Finns även länkat i trådstarten till mjölktrådar, som finns en hel del tips angående det.

Börja med att ringa hit och kolla om du kan få en tid snabbt och be även att få en omdelbar telefontid att få prata med någonläkare angående om du kan utesluta ovanstående saker rätt av och påpeka om hans andningspåverkan!
    Kan ju även vara i kombination med pollen om det är värre nu när björken och gräset börjar växa, men det måste ju kollas upp!

Allergimottagning på Östra.
    Öppettider

Måndag-fredag 08.00-16.30
    Telefon

031-343 47 36
    Geografiskt läge

Infektionskliniken, plan 4
    Ansvariga för enheten

Vårdenhetschef Lotta Andreasson

hittavard.vgregion.se/hriv/visaenhet

www.sahlgrenska.se/sv/SU/1/Drottning-Silvias-barn--och-ungdomssjukhus/Mottagningar-med-mera/Allergimottagning/Allergimottagning/
  • Kavat

Ullis 10 skrev 2009-04-21 09:44:32 följande:

Hej i tråden.. Sonen har en mängd allvarliga allergier, ambulansfärd in förra veckan för hudkontakt med mjölk, men nu har jag ett för stunden mer akut problem.. Vi kan inte vara ute!!!! Hela ansiktet öron osv blossar upp o så har vi haft det i 10 dar nu!! Har högsata mätbara värde på björk, men inte kan det bara vara det? Solen? Nån som känner igen sig? Läkarna ger olika råd - han blev ännu värre av mildison, han har just avslutat betapred kur, han äter aerious osv.. Snälla nån som ha en idé??
    Halloj! Usch, vad jobbigt att han är så allergisk.

Var det inte Mama Laws W som var mer svullen nu?

Annars så är väl det väl en biverkning på massor av saker som pencillin mm, att man inte bör vistas i sol. Osäker på om det är samma för betapred och aerius, men låter inte orimligt i mina öron.

Betapred (fass) Hudens och underhudens sjukdomar
    "Vanliga: Atrofi.
    Sällsynta: Hudreaktioner (såsom allergisk dermatit, urtikaria, angioneurotiskt ödem). Suppression av hudtester.

Aerius (fass) "Allmänna symtom
    Överkänslighetsreaktioner (såsom anafylaxi, angioödem, dyspné, pruritus, hudutslag och urtikaria)."

Så, ja, det finns ju en del bland biverkningar, men solen och mer allergener (pollen) kan väl förvärra det mesta?
  • Kavat
    Kavat skrev 2009-04-21 10:56:07 följande:
    Halloj! Usch, vad jobbigt att han är så allergisk. Var det inte Mama Laws W som var mer svullen nu? Annars så är väl det väl en biverkning på massor av saker som pencillin mm, att man inte bör vistas i sol. Osäker på om det är samma för betapred och aerius, men låter inte orimligt i mina öron. Betapred (fass) Hudens och underhudens sjukdomar "Vanliga: Atrofi. Sällsynta: Hudreaktioner (såsom allergisk dermatit, urtikaria, angioneurotiskt ödem). Suppression av hudtester. Aerius (fass) "Allmänna symtom Överkänslighetsreaktioner (såsom anafylaxi, angioödem, dyspné, pruritus, hudutslag och urtikaria)." Så, ja, det finns ju en del bland biverkningar, men solen och mer allergener (pollen) kan väl förvärra det mesta?
    Var tvungen att skicka så inte min son som sitter brevid och målar skulle råka klicka bort inlägget.
    Med andra ord, lurigt vad det kan vara. Reagerar han på samma sätt om det är molnigt ute?
    Har ni någon pollen-medicin?

Blir han bra när han kommer in? Är han ok på morgonen och blir värre och värre under dan även om han är inne? Alltså är du säker på att det är att han kommer ut som gör det och inte så att han alltid reagerar vid samma tid men att det kan vara medicinen som gör det för att det är t.ex 3 timmar efter intag varje dag?
    S
  • Kavat
    Kavat skrev 2009-04-21 11:01:40 följande:
    Var tvungen att skicka så inte min son som sitter brevid och målar skulle råka klicka bort inlägget. Med andra ord, lurigt vad det kan vara. Reagerar han på samma sätt om det är molnigt ute? Har ni någon pollen-medicin? Blir han bra när han kommer in? Är han ok på morgonen och blir värre och värre under dan även om han är inne? Alltså är du säker på att det är att han kommer ut som gör det och inte så att han alltid reagerar vid samma tid men att det kan vara medicinen som gör det för att det är t.ex 3 timmar efter intag varje dag? S
    En fråga till är det Aerius munsönderfallande tabletter eller sirap ni har? Det är sorbitol i sirapen, det tål inte min tjej, men tabletterna funkar fint.
  • Kavat

saffe,

Kavat skrev 2009-04-21 09:56:19 följande:
    Jag har mailat Unilever. Det funkade inte från Knorrs hemsida konstigt nog. Det var den segast och den hemsida med minst info jag hittat på länge.
    Ställde frågan till Unilever (knorr) om deras buljongs stärkelse innehöll vete och fick detta svar:
    "Hej!
    Tack för ditt mail.

Gällande våra organic buljonger så innehåller de enbart stärkelse från antingen potatis eller majs.

Om grillkryddan innehåller något glute av något slag, så står det på burken.

Vänliga hälsningar
    xx
    Konsumentkontakt
    Unilever Sverige AB"
  • Kavat
    Glass skrev 2009-04-21 11:13:39 följande:
    åh tack! Jag har lite svårt att förstå hur allergi fungerar, eller jag vet det som "alla" vet, men tex mjölk. Om mjölkproteinet går över i bröstmjölken och det är helt okej att äta mjölkprodukter (om man inte har en allergi), men man får inte ge det direkt till bebisar när de väl börjat äta och som du säger det finns i ersättningar. Går gluten också över i mjölken? Jag har aldrig hört det i och för sig, men jag kan inte så mycket. Livet vore så mycket enklare utan allergier och risk för dem.
    Anledningen att man inte ska ge vanlig ren mjölk till bebisar är för att det är för näringsfattigt innan de är 1 år. De äter sig mätta på mjölken men får inte tillräckligt med näring.
    Men mjölk i mat osv är ok, förutsatt att de inte är allergiska då.
    Om jag minns rätt nu så går gluten över, men man behöver få i sig en del för att bli glutenintolerant, så det brukar "uppstå" efter 2 år, även om det kan komma tidigare.
  • Kavat
    Jasusu skrev 2009-04-21 10:59:33 följande:
    Kavat Klara ni av Fazers godis?
    Har inte testat än. Är inga godisgrisar här.
    Men testade Cloettas dubbelnogat och den gick ok - till mig alltså!

Får återkomma om/när jag hittar något som barnen tål.
  • Kavat
    RaketMorsan skrev 2009-04-21 19:57:19 följande:
    Nån som kan säga vad dessa utslag/eksem kan bero på? eller om det är eksem? (2 bilder på min sida) Min dotter har haft dessa utslag i över två veckor, vi smörjer på Locobase flera gånger om dagen och har nyss börjat med hydrokortison. Varje eftermiddag och kväll blossar utslaget upp, för att sedan nästan försvinna helt under natten. Utslaget sitter på hela kroppen utom ansiktet. Det är torrt och kliar också. Hon är redan allergisk mot mjölk. Vi har katt. Hennes pappa är allergisk mot fisk, har eksem och pollen allergi. Tacksam för svar, synpunkter eller vad som helst. Känns som en djungel..
    Jag tror att de är eksem förknippade med något hon får på sig strax innan de blossar upp. De kan blossa upp efter timmar/dagar också. Men eftersom du skriver att det nästan försvinner under natten så tyder det på att det är något hon får i sig.
    Så då är frågan? Vad har hon ätit senaste 2 veckorna varje eftermiddag/kväll innan det blossar upp?
  • Kavat
    trållmor skrev 2009-04-21 20:46:21 följande:
    Tack alla för era svar (kavat, jag grät när jag läste ditt långa och fylliga svar, det var därför jag försvann härifrån fl ett tag)... Jag försökte självklart ringa Östra direkt, men självklart var det missvisande tider som stod på hemsidan, och att deras telefontid var över... Jag visade min man era svar också, innan jag var tvungen att åka på jobbet, och nu j-klar har det hänt saker!!! Min man ringde till Barn- och ungdomsmedicin i Angered (nyöppnat) och förklarade läget för dem, och vi får komma dit med alla barnen (fast bara två av dem har problem)... Sen går det ett tag och läkaren från BUM i Gamlestan ringer upp och ber om ursäkt för att hon inte hade tagit oss på allvar... Det visar sig att läkaren i Angered har ringt och skällt ut henne för att hon inte tagit Mattis allergier på allvar Hon kommer tydligen också göra en anmälan på sig själv, och föreslog att vi skulle anmäla hennes bemötande till pateintombudsmannen... jaja, tänkte jag, överdriv mer om att anmäla sig själv Jag är glad iaf att jag skrev in här, så att det äntligen kan börjas med att hjälpa Mattis med hans mående Tack alla!!!
    Oj! Men åh, vad härligt att höra att ni kommer att få hjälp! Och vilken superläkare ni verkar ha fått tag i! Så skönt för er! Hoppas att du stannar kvar här i tråden och berättar hur det går för er.
Svar på tråden Allergitråden!