trållmor skrev 2009-04-21 09:44:34 följande:
Hej! Jag har läst i tråden ett tag, och skulle verkligen behöva er experthjälp nu. Vi har misstänkt ett tag att vår äldsta son (2½ år) är allergisk mot någonting, och därför fick vi lämna blodprov för att se vad det är han inte tål. Efter mycket velande från läkarna så fick vi till slut veta att han inte tål mjölkprotein, men att vi inte ska göra någonting åt det?!?!?!? Läkaren tyckte att det var bättre att fortsätta leva som vanligt utan att utesluta någonting... Jättekonstigt resonemang, tyckte vi, eftersom Mattis har både utslag, svårt att andas samt förstoppad/hård avföring... Han mår ju inte bra, och det var därför vi ville utreda vad det är som gör att han inte mår bra fysiskt, innan vi tar tag i det och oroar oss för att det skulle vara psykiskt... Första proverna visade dessutom att han inte tål mjöl eller fisk heller, men enligt läkaren nu i telefon så behövde vi inte bry oss om det?!?! Efter att ha läst på denna sida, bla:
www.meadjohnson.se/se/allmanhet/allergi--symp.../ så ser vi hur allt stämmer in på Mattis sen han föddes, men ALLA sa att det var normalt att spy sådana kaskader som han gjorde... Till slut trodde vi ju på dem Dagis har reagerat på hur hård i magen Mattis är, och även vi, men så får vi ändå ingen hjälp... Hur går man vidare egentligen? Jag har inte bott i Göteborg så länge, så jag vet inte hur saker och ting fungerar här, men däremot så upplever jag ett stor nonchalans när vi ber om hjälp... Fredrik (min man) vill att vi ska utesluta mjölkprotein själva, men törs man det? Förlåt att det blev så långt, men vi känner oss snart desperata på att vår son ska få hjälp!!! Han mår ju inte bra....
Hjälp, jag blir så ledsen när jag hör. Andningspåverkan kan man få av allergier och det kan sluta riktigt illa. Så jag förstår inte att inte läkaren tar er på allvar!
Känner igen att man inte blir betrodd. Ring upp till barnkliniken på Östra och säg att ni behöver hjälp nu och berätta att han har svårt att andas! Vet inte om de måste ha remiss, men säg att ni inte får hjälp av den läkaren, berätta precis det du skrev här. Säg att allergierna är konstaterade men ni behöver en annan läkarkontakt och dietisthjälp.
Tål er son varken mjölk, vete (är det det du menar med mjöl?) eller fisk så tycker jag egentligen att ni ska utesluta allt det för att se om han blir bra och sedan provocera med en sak i taget och se om ni får en reaktion.
Men ni behöver kanske en läkarkontakt för att få lite stöttning.
Mjölk är inga problem att utesluta själv, det finns många bra ersättningsprodukter t.ex havrebaserade som brukar fungera.
Soja skulle jag varit lite försiktig med till en början. Havre är också lite lurigt om det är så att han inte tål vete, så finns det även en viss koppling där.
Nu kanske jag rör till det för dig för du ska inte ta bort allt som han kan tänkas reagera på. Men blir han inte bra när ni har tagit bort det han inte tål så bör man kolla över om det kan vara något mer.
Vete bör man heller inte ta bort om man inte har gjort ett glutentest (transglutaminans, brukar det kallas om de är över 2 år). Därför är det viktigt att du har en läkare till hjälp.
Här får du jätte gärna fråga på, alla funderingar du har. Finns även länkat i trådstarten till mjölktrådar, som finns en hel del tips angående det.
Börja med att ringa hit och kolla om du kan få en tid snabbt och be även att få en omdelbar telefontid att få prata med någonläkare angående om du kan utesluta ovanstående saker rätt av och påpeka om hans andningspåverkan!
Kan ju även vara i kombination med pollen om det är värre nu när björken och gräset börjar växa, men det måste ju kollas upp!
Allergimottagning på Östra.
Öppettider
Måndag-fredag 08.00-16.30
Telefon
031-343 47 36
Geografiskt läge
Infektionskliniken, plan 4
Ansvariga för enheten
Vårdenhetschef Lotta Andreasson
hittavard.vgregion.se/hriv/visaenhet
www.sahlgrenska.se/sv/SU/1/Drottning-Silvias-barn--och-ungdomssjukhus/Mottagningar-med-mera/Allergimottagning/Allergimottagning/