• Kavat

Allergitråden!

Mama Law, varje gång du har skrivit hoppas jag att ni fått något bra beslut. Hoppas att ni får det snart.

Ja, usch, jag tycker ofta det är jobbigt när mina barn inte kan äta saker och alla andra äter osv. Men jämfört med W så tål de ju så mycket mer.

Funderar på klådan han har, finns det verkligen inte någon medicin som kan ta bort det?

Jag fick själv utskrivet Dapson, som är medicin mot klåda. Jag får den för hudceliakin, men egentligen är den för spetälska, men har visat sig vara det enda som eventuellt hjälper vid hudceliaki. Nu är det ju biverkningar på allt, men ibland kanske man får ta pest eller kolera. Har ju ingen aning om denna medicin t.ex skulle hjälpa mot Ws klåda, men det är ohyggligt jobbigt att ha klåda, man håller ju på att bli tokig.
    Jag har själv inte fått börja äta den eftersom jag inte fått gjort gastroskopin än, men enligt läkaren så ska den även läka magen, så jag fick absolut inte ta den innan gastroskopin!
    Kolla med läkarna, en idé i alla fall...

• Kavat
    Agnes72 skrev 2009-04-29 21:07:43 följande:
    Först och främst, TACK för att ni tar er tid och delar med er! Jag har fått kämpa hårt för att få gehör hos läkaren och få till tester. Tack vare era synpunkter och råd har jag kunnat stå på mig och motivera! K Kavat, Vi bor söder om Malmö, Skåne. Håller med vad ni skriver ang havre. Tycker det har varit tokfel idag. Pratade faktiskt med sjuksköterskan och hon sa till mig att vi skulle följa instruktionerna vi fått, ha tålamod... Men dessa diarréer hade vi blivit av med! Fullkorn, jag menar barngröt och barnvälling som benämns som fullkorn. Är bla havre i dem produkterna. Fick råd i december av läkaren att ge detta. Vår son vart hård i magen. Men det var då de stora problemen drog igång. (gaser, magont, sömnproblem och röda kinder, diarréer) Har haft svårt att utesluta ett sädesslag i taget, min okunnighet troligen, men nu på slutet har han bara fått vete (och pasta). Har fungerat riktigt bra.
    Ja, just det, visste jag ju egentligen.
    Då är det väl i Lund jag hört om att de gör? Någon?

Det är lätt för en sjuksköterska/läkare att säga att man ska följa råden och ha tålamod. Hade jag följt råden från läkarna jag fick så hade s blonen blivit mycket värre och jag hade plågat honom i onödan.
    Är de allergiska så tar magen skada. Det tog ungefär 2 månader för sonens mage att läka, så nej, lita på dej själv. Det är ju inte de som bor med sonen och får se hur han mår...

Får han röda kinder när han ätit havre? Ser du ett direkt samband med havre, så skulle jag ju ändå tro att det är allergi och inte bara att han är känslig...
  • Kavat
    mady skrev 2009-04-30 08:52:46 följande:
    Nej precis, man bör vara redo på en reaktion om man haft något borta och sedan inför det igen. Det jag menar är att man inte i panik bara plockar bort och bort utan sakta försöker. Det är lätt att glömma bort att se det "normala" icke allergiska barn kan vara kassa i magen i perioder då måste även våra barn få vara det. Är du med hur jag menar?
    Ja, visst ska man inte bara ta bort något utan att VETA, men mår barnet inte bra så är det ju mycket bättre att ta bort igen tills det mår bra och testa igen. Det är ju det som är vitsen med provoceringar. Att testa och se om det funkar.

Sen, oavsett om det är en allergi eller inte man har. Mår man inte bra av det så ska man inte äta. Man överlever utan havre och man överlever utan det mesta.
    Minns att BVC tjatade på mig att ge lilleman morot, för det ingår i deras första smakportioner. Men vi fick två så starka reaktioner av morot så jag struntade i deras tjat och väntade ett par månader (man överlever utan morot ) och testade igen. Funkade inte då heller. Men när vi fått bort allt han inte tålde och magen läkt så funkar morot utan problem. Men det känns elakt och onödigt att ge dem saker som gör att de skriker i flera timmar, får magkramper, diarrér osv, oavsett om det är allergi eller inte.
  • Kavat
    Agnes72 skrev 2009-04-29 21:18:40 följande:
    Än har inte kinderna blivit röda. Men det vart så i januari. Kanska för tidigit, han har fått havreprodukter sen igår och inte vid varje mål. Men han är "svedd" i rumpan, så brukar det inte vara.
    Ja, jag hade plockat bort havre tills han hade blivit bra igen och sen hade jag testat med lite havredryck i någon mat och sakta ökat. Havredryckerna är gjorda på ren havre. Även om man kan reagera om man är superkänslig på vete/gluten, men eftersom vete verkar funka så är det inte så känsligt i erat fall. Toppen att testa med något som bara innehåller havre. Skulle funkar med Sempers rena havregryn också, men havredryck är lite mer lättsmält än just gryn.

Alltså ge inte andra "nya" saker utan precis som vanligt och tillsätt bara lite havre och se om det blir liknande reaktion.

Hoppas han blir piggare snabbt!
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2009-04-30 09:50:43 följande:
    Kavat: Lustigt hur din bvc-sköterska resonerade. Här fick jag anvisning att ta morot sist eftersom så många reagerar på det, och att testa morot o tomat innan jag började med kött eftersom det nästan alltid ingick. Nu tror jag jag har hittat vad lilleman reagerar på; fisk. Så nu undrar jag om någon vet omega3-tillskott som är gjort på annat? Har för länge sen hört det ska finnas på alger, men glömt vad de hette o var de köps eftersom det då inte var aktuellt.
    Jo, men så är ju inga utav mina barn allergiska enligt BVC...

Skönt om du hittat orsaken. Men oj, säger jag. Fisk! Ingen aning om alger- omega3, men lite läsvärt hittade jag här nu: www.nyfikenvital.org/
  • Kavat
    Kavat skrev 2009-04-30 09:55:17 följande:
    Jo, men så är ju inga utav mina barn allergiska enligt BVC... Skönt om du hittat orsaken. Men oj, säger jag. Fisk! Ingen aning om alger- omega3, men lite läsvärt hittade jag här nu: www.nyfikenvital.org/
    www.minbebis.com/kostblogg/omega-3-fran-alger-lank-till-bra-omega-3-tabletter/

Hm, vill läsa hennes första fråga.

Hojta till om du hittar Blå Myran, är ute efter samma till lilleman.
  • Kavat
    Kavat skrev 2009-04-30 09:59:55 följande:
    www.minbebis.com/kostblogg/omega-3-fran-alger.../ Hm, vill läsa hennes första fråga. Hojta till om du hittar Blå Myran, är ute efter samma till lilleman.
    Hittade!

Gravid och får inte i mig nåt omega 3!!
    februari 24th, 2009

Hej! Jag är gravid i v 13 och eftersom jag är fiskallergiker så får jag inte i mig någon omega 3. Min allergi är allvarlig och resulterar i andnöd så därför vill min läkare inte heller att jag testar omega 3 tabletter då de innehåller ämnen från fisk. Jag har hört att kiwi, ägg, avokado och linfrön ska innehålla de ämnena jag behöver. Stämmer detta? I så fall, hur mycket behöver jag äta för att kompensera för att jag inte äter nån fisk? Jag har också en liten fråga om folsyra. Jag åt folsyra fram till v 11 men slutade för jag mådde riktigt illa av tabletterna. Jag har tagit en någon gång ibland nu i vecka 12 och 13 men blivit lika illamående igen efter att ha tagit dem. Har hört att folsyran främst är viktig fram till v 12. Kan jag sluta ta dessa tabletter helt? Tack på förhand

Svar:

Hej!

Tråkigt att höra om din fiskallergi. Förstår att det måste vara jobbigt för dig.

Avocado, linfrön och kiwifrön innehåller ett ?förstadie? till omega-3 (ALA) som i kroppen kan omvandlas till de viktiga fettsyrorna DHA och EPA. Man vet dock inte hur effektiv denna omvandling är. Man tror dock att denna omvandlingsprocess är mer effektiv hos vissa grupper, bland annat gravida och ammande. Ofta måste man dock äta stora mängder av ALA-rika livsmedel för att täcka behovet av omega-3.

Linfrön är ju rikt på ALA, men det innehåller också ett ämne man inte ska få i sig för mycket av - därför ska man undvika krossade/malda linfrön och hålla sig till 1-2 matskedar hela linfrön om dagen. Men i och med att de är hela så tar kroppen upp lite/inga fettsyror alls från fröna. Med linfröolja så har det inte gjorts så många kontroller om oljan innehåller detta ämne eller inte och Livsmedelsverket kan därför inte säga så mycket om huruvida den är säker att ta som ett tillskott eller inte. Personligen tycker jag inte att man skall använda linfröolja som ett omega-3-tillskott.

Det säkraste är alltid att äta livsmedel där dessa fettsyror finns ?färdigomvandlat?. Ägg är ett exempel på ett sådant livsmedel och det är jättebra om du kan äta det. Det finns omega-3-ägg, men vissa studier visar att det ofta inte är någon jättestor skillnad mellan dessa och ?vanliga? ekologiska ägg. Det blir stora dock mängder ägg du ska få i dig varje dag för att täcka ditt omega-3-behov. Det handlar om tiotals ägg? Ett annat vegetariskt alternativ är ett omega-3-tillskott som gjorts på alger. Där finns DHA och EPA färdigomvandlat. Det man ska kolla upp när man tar ett algtillskott är att det inte innehåller för mycket jod. Det får inte innehålla mer än 250 mcg jod per dagsdos. Ett exempel på ett algbaserat omega-3-tillskott är V-pure. Jag ser dock nu när jag synar innehållet att det tyvärr innehåller Q10, någonting jag inte sett förut! Eftersom man inte vet hur Q10 kan påverka gravida och ammande är rekommendationen i dagsläget att man ska undvika det. Jag skulle vilja rekommedera dig att gå till din hälsokostbutik och se om de vet om något annat algbaserat omega-3-tillskott. Du kan sedan skriva tillbaka hit om du vill få mer stöd i denna fråga.

Med folsyran så är det ett vitamin som är rätt svårt att få i sig nog av. Jag rekommenderar därför att man fortsätter med det genom hela graviditeten och amningen. Jag skulle råda dig att byta märke och sedan prova att alltid ta de i samband med när du äter. Det är bara att du hör av dig igen även om detta om du har några fler frågor.

Vänliga hälsningar,
    /Alma - Teresa

Postat i Graviditet och..., Omega 3, Omega 3 & vitaminer | Inga Kommentarer »
  • Kavat
    Helle76 skrev 2009-04-30 19:04:22 följande:
    Blir så trött på dessa allergier och inte veta vad det beror på. Lilljäntan tål inte mjölk och har ätit mjölkfri välling och gröt. Vällingen är ju restad så vi har använt havredryck och lite grötpulver istället. Hon har nu börjat att kasta sig fram och tillbaka när hon ligger fri när hon ska sova, sitter hon fast i bilstolen och vi är ute så skriker hon ett tag. Hon har oxå börjat att kräkas ordentligt sen hon fick sinlac istället för enago. Tror ni hon reagerar på något i sinlacen eller är det havredrycken hon inte klarar. Någon som har någon idé?
    Testa att skippa en av sakerna. Sinlac är det sojasläktingar i som båda mina reagerar på, vanlig kombo med mjölkallergi. Havreallergi börjar ju också öka.
    Men det är även havre i Enago, så då bör hon ju reagera på den med i så fall?!
  • Kavat
    Agnes72 skrev 2009-04-30 13:09:32 följande:
    Hej igen, jag tror inte att vår pojke bara är kass i magen. Detta är en repris på vad han gick igenom i november-början februari. Inatt har han nästan inte fått en blund, kastat sig fram och tillbaka, bajsat ner sig (konstig färg och luktar fruktansvärt), haft magsmärtor mm Det kommer som en klocka, ca 1 h efter han fått något med havre. (fick sin välling 19.30) Idag är han helt slut. Det enda "nya" han ätit denna veckan är havre, och då startade problemen för honom. Hade precis fått en fungerande vardag för honom, senaste två veckorna har hans mage varit helt ok och han har fått sova gott om nätterna. Pratat med sjuksköterskan imorse, hon tycker det låter som att han inte tåler havre eftersom att han blev så dålig. Men hon kan inte berätta hur vi löser det med välling och gröt. Hon tror inte att man kan göra lapptest på så små barn, det visar sig inte enligt henne så tidigt... Vi får nog själv prova oss fram, vet inte hur jag ska göra med andra sädesslag, men får läsa på.
    Stackars liten.
    Ärligt talat, jag misstänker att inte sköterskan har koll på lapptest alls, för jag har aldrig hört att det inte visar på små barn om lapptest. Däremot så brukar det ju dröja innan man får ett sådant test eftersom prick och RAST är vanligare och mer vedertagen testmetod så tar man ju de först. Så de kanske är äldre av den anledningen. Vi gjorde på vår son när han var 10 mån och det visade starkt på havre och ägg.
    Sen låter det ju som att ni vet att det är havre och då behövs ju egentligen kanske inte testet. Alltså blir han bra utan havre och förblir bra utan det så är det ju ett bevis på att det är det. Men visar det på test så slipper man ju provocera, vilket är skönt.
    Och vi som hade en massa allergier och läkare som inte trodde på oss, behövde ett lapptest för att bevisa att det var havre och vete.

Angående andra sädesslag så får ni testa er fram. I och med att min son är så känslig mot även vete och det mesta är kontaminerat med vete i kvarn, produktion osv, så är som ett exempel Wasa Rågi 100% råg, men det är alltså tillåtet med en viss del inblandning av vete och körs tillsammans, så här funkar det inte. Men tål din son vete, så är ju det förmodligen ok.
    Sen är risken för även veteallergi väldigt stor eftersom de är närbesläktade. Ungefär som mjölk och sojaallergi är vanligt.
  • Kavat
    Agnes72 skrev 2009-04-30 18:46:55 följande:
    Blå Myran, tack! Skriver ner dina förslag på ersättningar. Nä, havre testar vi inte mer. Fick klart besked denna gången oavsett vad barnsjukhuset tycker. Det är ingen magsjuka. Vad jag menade var andra sädesslag.
    Vi har kokat risdryck med majsmjöl och mixat banan och olja och sen i med Profylac när det åts. Han åt inte utan banan i, så det var ett trix för att få honom att äta, för det dolde smaken bra.

Har kokat ett dygns välling åt gången.

Gröt har det mest blivit Pama minutris kokat på risdryck och även där olja, Profylac och någon fruktpuré eller mosad frukt eller bär i.
    Ibland har vi kokat Polenta med risdryck men han blir lös i magen av för mycket majs (majskorn) så numera är det mest Pama.

Angående risdryck så är Carlshamn den vi använder och fungerar här.
    Ricedream innehåller ev. lite spår av korn (används i processen, inget mätbart, men jag vet åtminstonde två barn som reagerar på den med sädesslagsallergi.
    Carlshamns görs i samma maskiner som havre, men rengörs väl emellan och min son har aldrig reagerat i alla fall. Någon annan sort finns det tyvärr inte. Go Green har precis slutat med sin tillverkning så de kan finnas enstaka paket men den producerades i samma lokaler som nu Carlshamns gör tidigare.
    Så vet du vad du väljer mellan.
Svar på tråden Allergitråden!