Hittade!
Gravid och får inte i mig nåt omega 3!!
februari 24th, 2009
Hej! Jag är gravid i v 13 och eftersom jag är fiskallergiker så får jag inte i mig någon omega 3. Min allergi är allvarlig och resulterar i andnöd så därför vill min läkare inte heller att jag testar omega 3 tabletter då de innehåller ämnen från fisk. Jag har hört att kiwi, ägg, avokado och linfrön ska innehålla de ämnena jag behöver. Stämmer detta? I så fall, hur mycket behöver jag äta för att kompensera för att jag inte äter nån fisk? Jag har också en liten fråga om folsyra. Jag åt folsyra fram till v 11 men slutade för jag mådde riktigt illa av tabletterna. Jag har tagit en någon gång ibland nu i vecka 12 och 13 men blivit lika illamående igen efter att ha tagit dem. Har hört att folsyran främst är viktig fram till v 12. Kan jag sluta ta dessa tabletter helt? Tack på förhand
Svar:
Hej!
Tråkigt att höra om din fiskallergi. Förstår att det måste vara jobbigt för dig.
Avocado, linfrön och kiwifrön innehåller ett ?förstadie? till omega-3 (ALA) som i kroppen kan omvandlas till de viktiga fettsyrorna DHA och EPA. Man vet dock inte hur effektiv denna omvandling är. Man tror dock att denna omvandlingsprocess är mer effektiv hos vissa grupper, bland annat gravida och ammande. Ofta måste man dock äta stora mängder av ALA-rika livsmedel för att täcka behovet av omega-3.
Linfrön är ju rikt på ALA, men det innehåller också ett ämne man inte ska få i sig för mycket av - därför ska man undvika krossade/malda linfrön och hålla sig till 1-2 matskedar hela linfrön om dagen. Men i och med att de är hela så tar kroppen upp lite/inga fettsyror alls från fröna. Med linfröolja så har det inte gjorts så många kontroller om oljan innehåller detta ämne eller inte och Livsmedelsverket kan därför inte säga så mycket om huruvida den är säker att ta som ett tillskott eller inte. Personligen tycker jag inte att man skall använda linfröolja som ett omega-3-tillskott.
Det säkraste är alltid att äta livsmedel där dessa fettsyror finns ?färdigomvandlat?. Ägg är ett exempel på ett sådant livsmedel och det är jättebra om du kan äta det. Det finns omega-3-ägg, men vissa studier visar att det ofta inte är någon jättestor skillnad mellan dessa och ?vanliga? ekologiska ägg. Det blir stora dock mängder ägg du ska få i dig varje dag för att täcka ditt omega-3-behov. Det handlar om tiotals ägg? Ett annat vegetariskt alternativ är ett omega-3-tillskott som gjorts på alger. Där finns DHA och EPA färdigomvandlat. Det man ska kolla upp när man tar ett algtillskott är att det inte innehåller för mycket jod. Det får inte innehålla mer än 250 mcg jod per dagsdos. Ett exempel på ett algbaserat omega-3-tillskott är V-pure. Jag ser dock nu när jag synar innehållet att det tyvärr innehåller Q10, någonting jag inte sett förut! Eftersom man inte vet hur Q10 kan påverka gravida och ammande är rekommendationen i dagsläget att man ska undvika det. Jag skulle vilja rekommedera dig att gå till din hälsokostbutik och se om de vet om något annat algbaserat omega-3-tillskott. Du kan sedan skriva tillbaka hit om du vill få mer stöd i denna fråga.
Med folsyran så är det ett vitamin som är rätt svårt att få i sig nog av. Jag rekommenderar därför att man fortsätter med det genom hela graviditeten och amningen. Jag skulle råda dig att byta märke och sedan prova att alltid ta de i samband med när du äter. Det är bara att du hör av dig igen även om detta om du har några fler frågor.
Vänliga hälsningar,
/Alma - Teresa
Postat i Graviditet och..., Omega 3, Omega 3 & vitaminer | Inga Kommentarer »