Kavat skrev 2009-05-11 17:04:40 följande:
Hm, ja, vi får väl ca 2000:- /mån för vb och sen tror jag det ligger på 1600:- från TH. Minns inte exakt, men på ett ungefär. Det gör en gigantskillnad när man även får på försäkringen. Men det komiska i det hela att allt går upp i matkostnad. Jag har inte kollat nu när jag också äter laktos och glutenfritt men innan var det för 2 vuxna och 2 barn i runda slängor ca 8000:-/mån i bara mat. Då äter vi sällan färdig mat utan lagar det mesta från grunden och oxfilé har vi heller inte råd med. Då var makens lunchlåda och så äter vi andra lunch här hemma varje dag också.I och med att jag försöker förenkla och laga helst bara 3 rätter per gång så äter ju vi andra dyrare också. Å andra sidan är det mycket ekologiskt eftersom inte det innehåller så mycket skit som ungarna inte tål och det är ju bra i alla fall! Ja, anledningen att vi fick igenom det är väl att jag tjatat så förbannat från dag ett när vi fick nej och de var de som sölat så vi inte kunde få vb ändrat och fick söka på nytt. Annars hade jag ju inte sökt på nytt på bara honom. Missar ju lite att inte dottern får merkostnad för mjölk, men det är ju betydligt mindre än vad vi får från TH.
Hmmm jag funderar på om man ska ta och börja skicka in lite papper redan nu trots att jag inte vet om vi får höjt Vb. Hoppas ju kunna bättra på matkontot här jag med. Här ligger det på 2 vuxna och 4a barn ca 10 000 varje månad och det gör stor skillnad om vi hade fått Vb. Här äter vi aldrig färdig mat här görs allt från grunden och vi kan ju inte göra lika för alla för det går inte för Wikings alla allergier. Så det blir minst 2 rätter oftast 3.
Oxfilé blir det bara för Wiking resten fryser vi in i portions förpackningar för vi har inte råd att mätta 6 pers på oxfile, ja inte ens wiking får det om det inte är bra pris på det. Det är så jobbigt att varje månad innan man ens kommit till mitten av månaden börja vända på varje krona som finns för att man ska få det att räcka resten av månaden vilket det ändå inte gör....... frysen börjar bli bra tom nu, ändå så är vi väldigt duktiga på att handla, stor handlar och aldrig nåt extra. Nu mer får inte barnen godis heller eftersom wiking inte kan äta.... så det blir ju nån krona extra men det räcker inte ändå.