Inlägg från: Mama Law |Visa alla inlägg
  • Mama Law

Allergitråden!

Natten har varit relativt lugn med towisen, men är fortfarande tungandad får se om det blir en sväng till barn akuten för konsultation när jag ändå ska till skolan i falun!

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Mama Law
    mady skrev 2009-06-10 16:11:17 följande:
    för oss fungerade gulatomater och hade tur när det begav sig att det fans gulktechupbarnet i fråga gillade den men det såg ut som man hade på äppelmos på makarónerna
    Fick du tag på Anna?
  • Mama Law
    mady skrev 2009-06-11 08:24:09 följande:
    En sak till gällande mjölk. Sitter här och läser hur de skrivit om mjölken och merkostnaden för mjölkfrikost. För två barn ökas schablonen med 1.5 gång!!! jag har fått merkostnad för fyra barn - mjölkfördyradematkostnader enligt schablon 2139. De har sedan räknat 72 liter mjölk per barn och år. Hallå det är ju bara 1.3 liter per vecka och barn det blir ju bara 1,8 dl per dag. Mina barn dricker då minst ett glas på morgonen likaså till lunch, mellis och middag. Visst ibland annat men mjölk är vår huvudsakliga måltidsdryck.fil/yougurt ersättning har de räknat med 27.6 liter per år. Inte tal om yougurt till mellis varje dag eller frukost. Nä yougurt är lyxvara Vad räknar de in i schablon kostnaden, någon som vet?Detta är iofs bättre än jag tidigare fått för tidigare har jag bara fått schablonkostnaden Tidigare ökade schblonen något då det var fler allergier än bara ägg, men inte nu.
    Jag har fått 3023 kr i merkostnader beviljat för mjölkfri kost.

Måste ringa min handläggare på fk idag då det inte står nåt om jag får ta vab el ej i grundsjukdomen på barnen i beslutet. Måste ju veta kan ju bli tok annars.
  • Mama Law

Hej allihopa hoppas att allt är bra med er. Har idag skickat in min överklagan till Fk.

Sitter och funderar på om jag ska ringa till Trygg Hansa för att höra om mina papper har kommit dit eller va tycker ni?

• Mama Law

telefonköer är det överallt och lika jobbigt varje gång (trygg hansa denna gång)

• Mama Law
    Kavat skrev 2009-06-12 20:07:54 följande:
    Men är det gluten så är det bra att veta om det eftersom man kan få en massa sjukdomar (cancer och annan skit) om man äter. Äggmackor med vändstekt ägg med massa salt... Mmm, på hönökaka. Skulle ge vad som helst! Men kanske inte. Vet ju nu hur kass jag blir så glutenfri hönökaka och ägg hade suttit bra!
    Prova ha på lite grov mald svartpeppar på ägget när du steker.... MUMMA....
  • Mama Law

Är det nån som vet om man får retroaktivt även från trygg hansa om de beslutar att man har rätt att få ersättning där i från med?

• Mama Law
    Alicia05sMamma skrev 2009-06-15 16:17:33 följande:
    Jag tror att de går efter fk´s beslut om datum på utb, men är ej helt säker.
    Alltså att det gäller från oktober och då borde jag få från oktober?

Har lite kaos här hemma, tvättmaskin gör nog sina sista varv rätt snart..... med 4a barn och alla allergiska 3 av 4 pollen så är det ju bra med en tvättmaskin....
  • Mama Law
    Alicia05sMamma skrev 2009-06-15 16:37:16 följande:
    Ja jag tror det. Jag hoppas verkligen att du/ni får pengar både ifrån fk & th ända från okt-08. Jag håller tummarna stenhårt för er *kram*
    Pengar från fk har jag fått från okt-08 och snart slut då bilen kostade mer att serva än va vi trodde massa saker som va bra att byta som bromsar osv, åker ju till norge om 2 veckor ca så då behövs de. Sen har barnen fått efterlängtade nya kläder, tur man har tacksamma barn. Men först betalades alla räkningar som sackat efter så nu är man fri...
  • Mama Law
    mady skrev 2009-06-15 22:22:52 följande:
    på vår försäkring sa de att de tyckte det var bättre att vänta med att skicka in beslutet tills vi fått nytt efter överklagan...
    Jag har redan skickat in. Tänker inte ändra om vi får höjt... tar ju ändå hundra år innan vi får svar på överklagan!
  • Mama Law
    SanTan skrev 2009-06-16 12:21:27 följande:
    3Busfrön:Jo, så långt har jag koll. Min fundering var mer om det kan vara äpplet som orsakar astma-hosta ca 30 minuter efter jag har ätit det. Även om jag aldrig varit allergisk mot äpplen innan.
    Ja det kan det absolut vara. Min Wiking kan inte alls äta äpple nu när det är björk pollen säsong. Men under höst och vinter kan han äta ytterst små mängder om man värmt äpplet innan. Så absolut visst är det nog äpplet som du reagerar på då det korsar med björk!
  • Mama Law

Jag studerar till Ssk på heltid men lär nog gå ner i takt om jag ska orka och hinna lära mig nåt samtidigt.

• Mama Law

Så här ser min Wiking ut idag i ansiktet. Han har snart sår på ögonlocket där han har eksem. Det är mer ilsket rött i verkligheten. Har dock ingen aning om varför han har blivit så här. Han har dessutom en hemsk klåda som jag varit tvungen ge atarax mot.

WiKing.jpg

• Mama Law
    KarinN80 skrev 2009-06-16 19:14:00 följande:
    Vad o hur mycket har era barn som är allergiska mot pollen? Wiktor har fått Zyrlex 2,5ml 2ggr per dag. Någon som vet om det är lite eller mycket? Kan inte så mycket om detta än... Men antar att det är mindre pollen när det regnar... Då är han helt symtomfri, men idag har de varit jobbigt o verkat som de inte räcker....
    Wiking får 5ml+2,5ml om dagen och ibland 2,5ml om han får en kraftig reaktion med blossande eksem. Så i värsta fall 10ml aerius om dagen sammanlagt. Han är 4 år och väger ca 21kg.
  • Mama Law
    mady skrev 2009-06-17 11:33:37 följande:
    konstiga är att jag inte har feber eller känner mig sjuk
    håller tummarna för att du blir bra snart om inte annat att du blir bättre iaf. KRAM
  • Mama Law
    mady skrev 2009-06-17 19:21:06 följande:
    har pratat med läkaren som dubblar pulmin ytterligare för mig samt en kur betapred. Blir jag inte bättre eller rent av sämre ska jag åka in akut. Vill inte det är midsommar och vi ska vara i skogen med husvagnen
    Hoppas du slipper åka in och att det hjälper med pulmi och betan. Hoppas ni får en trevlig midsommar i husvagnen!
  • Mama Law

Vilken skillnad, behöver inte vänta på beslut på trygghansa här inte. Det har tagit precis två veckor och idag fick jag beslut på mailen från dom och innan veckan är slut så har jag pengarna på kontot... Så glad jag blev nu kan jag slå en signal så får vi vår nya tvättis och vi kan njuta ordentligt på semestern nästa vecka!

Idag är en bra dag med sol och snabba beslut!

Svar på tråden Allergitråden!