• Jasusu

Allergitråden!

Mama Law skrev 2009-04-01 19:31:03 följande:
    Är det någon som har förslag på hur jag ska gå vidare med fk. Känns ju onekligen meningslöst att sitta och ringa hela tiden. Men hur ska jag få dom att ta beslut (om dom nu inte gjorde det igår) och hur ska jag få reda på om de tog beslut eller hur dom ska gå vidare med min ansökan..... skulle ju vilja ha ett beslut om jag får Vb eller inte.
    Ge inte upp!
    Ring igen och säg att du vill ha en ny handläggare.
    Eller så går du till kontoret. Då blir du liksom "verklig" för dem.
    Säg att denna väntan är jätte jobbig och du vill veta när det kan ges ett besked.
  • Jasusu
    flikkanS skrev 2009-04-02 14:19:43 följande:
    Någon i tråden som har veteallergi, inte gluten. skulle vilja ha symptom och hr ni fick fram resultatet.fler som blir irreterade på läkare,som det känns som om de ej tror en ?
    De flesta har nog fått fram resultatet via lapptest.
    Eksem och dålig mage är symptomen för oss,men vi vet inte ännu vilken allerig som ger vilket symtom då det är flera födoämnesallergier.
    Kanske visar sig när vi provocerar
  • Jasusu
    Mama Law skrev 2009-04-02 10:56:27 följande:
    Håll i er min handläggare blev frisk för 5 sek. Och jag fick veta att det inte ens är kvalitetssäkrat än vilket skulle ha gjorts för 4a veckor sen, men nu skulle det göras nästa vecka så om jag har tur kanske vi har beslut i MAJ........ går upp i atomer snart.... 
    Vad menas med kvalitetssäkrat?
  • Jasusu
    Miralicia skrev 2009-04-02 16:52:43 följande:
    Som jag förstod det i samband med våran ansökan så är det på ett ungefär som så att även om det numera är på handläggarnivå som VB-beslut (istället i nån socialförsäkringsnämnd som det var innan) tas så har de en grupp handläggare som sitter aningens över de vanliga handläggarna som gör själva utredningarna håller koll på att det är en enhetlig bedömning (att liknande ärenden bedöms på samma sätt). Tror att det är den gruppen som har hand om själv beslutsfattandet.Om jag förstod min handläggare rätt tidigare i höstas när hon beskrev beslutsgången.
    Aha okej. Det är väl kanske därför det tar lite tid innan man får ett beslut.
  • Jasusu
    flikkanS skrev 2009-04-02 21:29:00 följande:
    vad menar du med lapptest? tidigare har jag testat mig för olika metaller. då jag hade lappar på min rygg i tre dgr tror jag. det visad eju tyvärr resultat. läkaren var så nonchalant och tror inte at det är fallet, självklart hoppas jag att det inte är det men jga har fortfarande problem med magen. och jag är uppmärksammad på detta då jag har problem med allergier som kommit på senare år.jag visade allergi via blodprov, men va jag förstår så kan det vara missvisande då man även är allergisk mot gräs....? någon som är insatt.... så svårt med alla korsallergier+ att jag är veg med* suck*
    Ja precis. lappar på ryggen som läses av efter några dagar.
    Man sätter vete,råg,havre,mjölk och soja på ryggen
  • Jasusu

Vilket mjölkfria smör använder ni?
    carlshamn eller milda?

• Jasusu
    Miralicia skrev 2009-04-06 20:47:34 följande:
    Glad och mor skrev 2009-04-06 20:41:52 följande: Nja, om det bara är mjölkallergi lär man inte få något, det är inte tillräckligt med merjobb/merkostnader för bara det. Allergi är rätt svårt att få för, så det är först när det är många olika allergier som det kan vara idé att söka. Det ska vara merarbete som omfattar minst en timme/dag.
    en timme per dag bara?
    Bara smörjningen av eksemen tar ju ca en timme om man räknar ihop alla gånger hon smörjs
  • Jasusu

Ja..ork...vet inte hur jag ska orka knåpa ihop ett sådant bra jobb som du gjort Miralicia.
    Vad du måste ha lagt ner massa tid för att räkna ut och verkligen se till att få med allt.

• Jasusu

Blir så irriterad.
    Att det ska vara så svårt att ge föräldrar och barn hjälp vid eksem och magbesvär.
    tänk vad många barn som får gå runt med kliande eksem och diarre/förstoppning i onödan?

Hade en liten dust med vår läkare idag..är rätt så slutkörd just nu.
    Men fick iaf iväg en förfrågan på ytterligare patch test för att se om vad mer man kan testa.
    Surt är också att Näl skrev i journalen att där så brukar man plocka bort  alla sojasläktingar från början..men vår dietst samt läkare tyckte inte det behövdes så förskolan vill inte plocka bort detta utan man anses ju nu vara en jobbig förälder.

Känns som man hela tiden kämpar i motvind.
    ska se om jag kan få byta till en dietsit kopplat till NÄL

• Jasusu
    emmasophia skrev 2009-04-14 14:28:43 följande:
    Hej!!! Kul att de äntligen tar er på allvar!! Min äldsta pojke tål inte vetestärkelse dvs alla produkter han äter måste vara naturligt glutenfria!! Och man får verkligen läsa allt man köper... Men är produkten märkt som naturligt glutenfri då innerhåller den inte vetestärkelse!! Men är man så känslig som min son då kan man inte tex äta nån godis för nästan all glukosstärkele är VETEbaserad *grrrr*
    Nej är det så?
    Typ all godis innehåller vetestärkelse?
    Vet du någon godis som inte gör det?
Svar på tråden Allergitråden!