-
De var jätte fina,men de måste vara vetefria tyvärr.Alicia05sMamma skrev 2009-05-23 11:32:24 följande:När alicia fyllde år så gjorde jag choklad cupcakes, och färgade frostingen i olika färger. Allt var utan mjölk,ägg, soja. Jag har foto på den i mitt galleri om du vill se dom och recept finns i min blogg -
Ja..småkakorna får jag försöka mig på!
Bovetekakorna har vi provat och de har blivit godkända!
får gå ner och se vad jag har i skafferiet.
Glasstårtan ska jag försöka mig på något annat kalas. Hinner inte tills i morgon.
Men det är ju jätte bra att få lite tips och recept så man kan variera sig!
Tack så mycket
Det får bli fruktsallad till för det kan ju de flesta äta. -
Jag bakade kokostoppar,bovetekakor,kakorna med muscavado-socker,kolakakor och kladdkaka på finmiix!
Det blev jätte lyckat! Så kul när alla barn kan äta av allt utan att vi föräldrar sitter och är oroliga för reaktioner! -
Jo jag tycker det faktiskt.Agnes72 skrev 2009-05-24 20:30:28 följande:Tror ni att jag ska fortsätta stöta på om vidare utredning? Hans mage fungerade utan laktulos i 3,5 vecka, nu är han hård igen av och till. Ger päron, katrinplommon och kiwi, försöker se till att han dricker mycket, vi har inte infört något nytt i maten. Han är mycket aktiv.Tycker inte att man ska behöva äta laktulos för att fungera. Måste skada i längden.
Man ska ju kunna sköta magen utan större problem om man är frisk.
Nått är ju helt klart galet och för barnets skull så bör man ju verkligen försöka hitta en orsak -
Jo jag trodde förut att hon inte tålde guar,men den senaste tiden hon fått äta guar och det verkar gå bra.Kavat skrev 2009-05-24 20:53:39 följande:Härligt! Föresten, jag hoppas hon tål guar? För det är guar i Sempers finmix.
Dock så var det ju ägg både i kokostopparna och i kladdkakan och det åt hon och nu är magen lite lös. Får se hur natten går.
Hon fick en liten mängd för att testa -
suckar med dig. Att ni ska behöva ha det så tungt!Mama Law skrev 2009-05-25 15:35:12 följande:Än har ingen doktor ringt.... SUCK och åter SUCK -
Jag yrkade inte på någon procent? skulle man göra det?
De sa inte handläggaren något om på vårt möte vi hade -
Jag tror inte det finns nått ställe där man gör patch test på fisk?Tabby skrev 2009-06-03 09:52:20 följande:Vi misstänker fisk.
Iaf så gör inte NÄL det.
Vi har blivit remitterade till Kungsbacka för att göra patch- test på iallafall kvalster,men vi ville även ta ägg och fisk... -
Hur länge har ni fått vänta nu igen?Mama Law skrev 2009-06-02 13:34:33 följande:Inget beslut i lådan idag hoppas det kommer i morron.Det är tur vi ska till doktorn med wiking på torsdag för jag tycker att hans allmäntillstånd är sämre, hängigare, grinigare och allmänt missnöjd han som alltid är så glad och go annars.... är något mer svälld i ansiktet med!
När skickade ni in ansökan? -
Vad bra! För jag har lyckats övertala vår läkare att skicka remiss dit!Kavat skrev 2009-06-03 10:39:05 följande:Näl testar inte heller ägg, men det gör de i Kungbacka. -
För mig gick det fort. Jag har redan fått svar...avslag tyvärr..
Nu ska jag överklaga. Fattar inte alls hur de har räknat mertiden??
No way att vi inte lägger ner minst 7 timmar i veckan på allerierna! Det är bara vad jag lägger ner på att smörja...om inte mer!
Helt sjukt...fattar noll. Blir helt gråtfärdig. -
Ne..inget alls..avslag. 7 timmar stod det på beslutetKavat skrev 2009-06-08 17:37:15 följande:Åh nej!Inget alls? Men det är väl 10 timmar extra i veckan de räknar på om jag minns rätt. Men med alla de allergierna och merjobb bör det ju inte vara några problem. Oavsett så är det ju löjligt, vem har rätt till det då kan man undra... -
mjölk,smör mm anses inte vara så dyrt...så det fick jag avslag för.
kom upp i 3600 i merkostnader...men gränsen ligger ju på över 7000kr.
Fan vad less jag blir alltså. -
Får man mjölken medräknad så hade jag lätt kommit över 7000kr.Kavat skrev 2009-06-09 10:32:51 följande:*letat* så här stod det i vårt. Vet minst en som fått mer för risdryck är dyrare än havre (kolla länken om vårdbidrag i ts)Merkostnader för mjölkproteinfri kost beaktas som vid föregående prövningstillfälle med 3026 kronor per år.Sen får man om man är medlemmar i celiaki-förbundet och allergi och astma förbundet.Men nu måste väl få på mertid! Svårt att komma upp i över 7000 på enbart mat, men mertid? Vad har du skrivit med och vad har du inte skrivit med? Läs länken i ts.
Jag ska överklaga och lusläsa länken. För jag tycker inte detta var rätt.
När jag orkar...man har ju två månader på sig.
Luften gick liksom ur mig. -
Ja..fast enligt dem så fick jag inte räkna med mjölk mm överhuvudtaget. alltså inte ens mellanskillnaden....Miralicia skrev 2009-06-09 18:30:41 följande:Fast man får ju inte räkna hela kostnaden för mjölken utan enbart merkostnaden jämfört med vanlig mjölk (tex rismjölk 22:-/l så får du inte räkna 22:-/l för mjölken utan man får räkna bort kostnaden för vanlig mjölk tex 8:-/l, så det är bara merkostnaden på i det här exemplet 14:-/l som får räknas med som merkostnad. -
jo..när jag får en dag ledig så ska jag scanna igenom denna tråd och samla ihop info och knåpa ihop en överklagan.Kavat skrev 2009-06-09 20:17:54 följande:Varför?Och om du inte får varför skulle andra få.Jag tror att du har hamnat hos någon som inte vet. Om du skriver som Miralicia skriver så kan de ju egentligen inte säga nej. Det är ju de råden de själva går efter. *ska jag göra nästa gång* -
Vad för sorts test gjorde ni?SmillaMilla skrev 2009-06-17 20:31:35 följande:Jaha, skulle i dag testa o ge svea mjölk, eftersom proverna visade att det inte var någon allergi alls. Så i morse åt hon 2 skedar tårta. Några timmar senare är det blöjbyte o jag ser då att hela hon är full av små röda prickar o eksemen redan börjat arta sig i knävecken. Så då är det ju mjölkallergi trots att proverna visar något annat. Eller? -
Någon som har info om bensosyra (heter det så?)
-
CountryGirl 72 skrev 2009-06-30 18:03:54 följande:Hej !Ny på denna tråden. Har en son på drygt 5 månader. Han har reagerat på semper risgröt med banan. (smakis 3 tsk) Fick nässelutslag över hela kroppen. Dock hade han fått detta i en vecka innan han fick en reaktion. Där efter så väntade vi i en vecka för att testa ren havergryn som jag självmixat från en axa paket. gick oxå bra i en vecka sen kom nässlutslag. Midsommar atfon skulle sambon vara snäll och ge honom semper 2 tillägg för att jag skulle få vila. Han fick i honom 30 ml , han fick en så kraftig reaktion att vi fick ta ambulas till akuten. Nu är jag rädd för att ge honom något. Jag helammar men det funkar ju inte hur länge som helst. Ni får gärna adda mig till msn om ni vill, vill jättegärna ha råd och tips på vad jag kan ge honom.Tack på förhand!Håller med blå myran i allt hon skriver. Backa med smakisarna. Bröstmjölk kan barn oftast leva längre på än vad man faktiskt tror.