• Jasusu

Allergitråden!

Jag förstår mig inte på detta med att baka bröd med mix.
    Det blir inte bra...

Brödet får en konstig smak...typ jäst eller nått.
    Hård skorpa men degig innuti.
    vad gör jag för fel

• Jasusu
    Mamsie skrev 2009-04-15 21:05:39 följande:
    Glutenfritt/spannmålsfritt?Har du i nån typ av vätskesugande fiber eller fiberhusk?
    Jag har provat recepten som står på sempers finmix och grovmix,med samma dåliga resultat.
    Jag har även provat ett annat recept med bovete och fibrex mm...för blött och säckade ihop.
  • Jasusu
    Glass skrev 2009-04-17 07:54:15 följande:
    Hej på er här inne.Ni är förmodligen rätt pålästa när det gäller allergier, så jag passar på attt fråga er helt enkelt. Om ett barn har en allergi, blir den då värre om barnet utsätts för det den inte tål? Blir barnet mer och mer allergiskt?Vi har en dotter på 3 månader nu och jag har ingen aning om hon är allergisk, men hon blir det säkert eftersom hennes pappa och jag är det.Kan de på bvc se om det är allergi om hon har utslag?
    Hej

Nej bvc verkar se väldigt sällan att det är allergier.
    De är snabba på att säga att det är torr hud som man inte kan göra nått åt utan bara smörja med kortison och sedan mjukgörande och se glad ut.
    Lösa eller hårda magar är också normalt enligt vissa bvcsköterskor och kan bero på toddlers diarrea eller någon annan skum diagnos.

Så tyvärr bvc litar jag inte alls på efter att ha fått vänta fler år på diagnos..samma sak med mina vänners barn.

Jag tror att allergier kan bli värre o värre...så har det varit för oss iallafall.

Det du äter går över i bröstmjölken
  • Jasusu

Eksem är väldigt vanligt vid allergi..tänker på din sambo.
    Har han någon gång provat att utesluta mjölkprotein?

Ang nötterna och äggen så hade jag varit försiktig. hon är väl rätt så liten fortfarande?

• Jasusu

Man kan göra pricktest eller ta blodprov för att få fram födoämnesallergi, MEN det händer ofta att de proverna är negativa trots allergier.
    Man kan även göra ett lapptest-sätter födoämnen direkt på ryggen och täcker med ett plåster. Det får sitta på i några dagar innan man läser av.
    På det sättet fick vi och nog många andrar här i tråden våra positivt resultat.

allergi mot mjölkprotein är vanligare än vad man tror...tyvärr.
    Jag tror att det finns ett stort mörkertal..barn som har eksem eller problem med magen som föräldrarna aldrig tar reda på vad det kan vara utan nöjer sig med negativa resultat och behandlar med diverse salvor

• Jasusu
    Snutten skrev 2009-04-20 19:01:45 följande:
    Nu har vi börjat mjölkprovocering här hemma. Jag har bakat de mjölk och äggfria muffinsarna med mjölk och riktigt smör. Så nu väntar vi på vad som händer. Ännu verkar det lugnt men Siri har mest haft långsamma reaktioner så vi får väl se. Tänk om allergin försvunnit!!! Det hade vairt så skönt att kunna stryka en från listan.
    Vilket recept använde du?
    Håller tummarna för er!
  • Jasusu

Kavat.
    Det är väl du som kan en del om glukossirap och liknande?
    Kan du ge mig lite mer fakta?
    i vilka produkter hittar man detta?
    Hur vanligt är det med vete i?

Plz överrös gärna med info

• Jasusu
    Ullis 10 skrev 2009-04-21 09:44:32 följande:
    Hej i tråden..Sonen har en mängd allvarliga allergier, ambulansfärd in förra veckan för hudkontakt med mjölk, men nu har jag ett för stunden mer akut problem.. Vi kan inte vara ute!!!!Hela ansiktet öron osv blossar upp o så har vi haft det i 10 dar nu!! Har högsata mätbara värde på björk, men inte kan det bara vara det? Solen? Nån som känner igen sig? Läkarna ger olika råd - han blev ännu värre av mildison, han har just avslutat betapred kur, han äter aerious osv.. Snälla nån som ha en idé??
    har ni provat någon annan kortison?
    mildison är typ 1 har jag för mig..han kanske klarar av typ 2?
  • Jasusu
    trållmor skrev 2009-04-21 09:51:05 följande:
    Det är ju det att vi inte vet vart vi ska vända oss, för nu går vi på Barn- och ungdomsmedicinska mottagningen i Gamlestan. Vi känner alltså inte till vart vi kan vända oss för att få hjälp här Vi tycker också att allting känns mycket märkligt, och detsamma gäller för vår yngste son som har epilepsi, att de tar ingenting på allvar där...När jag berättade om Mattis svårigheter att andas så svarade läkaren "jasså?", men "då kollar vi upp det i augusti någongång"
    BYT!!!

Vet du vad..byt läkare och be sedan den läkaren om en remiss till NÄL och deras allergimottagning!
    De är super bra i trollhättan!
    Be att få göra ett patch-test/lapptest!

Men du måste byta läkare bums!!!
    Byt tills du hittar någon som remitterar dig till NÄL
  • Jasusu

glömde skriva.

Ja solen kan helt klart förvärra....soleksem är ju inte helt ovanligt?
    Jag får eksem av solens första strålar.Båda armarna och öronen får röda prickar som kliar.

Svar på tråden Allergitråden!