• Kavat

Allergitråden!

cammily skrev 2009-06-10 13:02:33 följande:
    Kavat skrev 2009-06-10 12:56:23 följande: när hon spyr kommer det på kvällarna. kanske 4 g i månaden inte så ofta men tillräckligt för att man som mamma skall fatta att något är fel. utslagen kommer först i ansiktet och sen går det ner åt, i bland blir det som vätske fyllda och i bland bara röda prickar. det försvinner oftast efter några timmar. på sjukhuset vill de inte testa henne, enligt dem är det inget problem. men visst det är mitt första barn och jag har inget att jämföra med men skall de ha diarre liknande avföring i över två år varje dag?
    Äter hon alltid samma till kvällsmat? Spyr hon därefter eller i samband med något hon äter?

Eftersom hon spyr så sällan så kan det antingen vara något hon bara får i sig de gångerna hon spyr och då är det ju förmodligen inte mjölk, vilket jag gissar att hon äter dagligen.
    OM inte det är så att hon ätit större mängder av mjölkprodukter just den dagen, dvs att mängden blir för mycket. Annars så är faktiskt just mjölk vanligaste allergin.

Ägg funderar jag på. Äter hon det ofta, eller "bara" i pannkakor, tårta osv?
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2009-06-10 13:40:54 följande:
    Gahhhhh vad gör man nu? Mjölkfria vällingen är slut i butiken!!! Och tydligen på fabrikslokalen också. Kan man ge havremjölken till en snart 2 åring att dricka i nappflaska på kvällen?
    Vår 2 åring får numera risdryck, olja och profylac. Kokade med majsmjöl länge, men sen fick vi för oss att nu får det vara nog med vällingdrickande mitt i natten. Så då tänkte vi göra den mindre mättande...

Det finns även en Änglamarks havremust som står bland vuxenvällingarna som bör funka om han tål sädesslag.
    Nu minns jag inte om det var ev. spår av, men värt att kolla upp.

Den innehåller ju dock inte alla proteiner som de kanske bör få i sig?!? Men det kan ju lätt kollas upp också genom att jämföra innehållsförteckningar. Och en sådan sak spelar ju mindre roll om han äter bra i övrigt.
  • Kavat
    Dalkulla74 skrev 2009-06-10 20:33:06 följande:
    Alicia05smamma: OK, så det är ingen skillnad för dig om tomaten är röd eller gul då? Hur reagerar du på dem? Vi inväntar solen och värmen så Martins eksem ska bli lite bättre innan vi testar tänkte vi. Annars är det lite svårt att se om han blir sämre eller inte eftersom han har rätt mycket eksem på hela kroppen hela året utom då det är längre ihållande värme ute.
    Hej!
    Är han jätte dålig i sina eksem hela året så kanske ni skulle försöka göra ett patchtest/lapptest och se om det är något annat?
    Har ni tagit bort alla sojasläktingar som finns t.ex i isglass?
    (Kolla min sojablogg för mer info)
    Om ni redan har tagit bort mjölk, ägg, soja så är det väl i och för sig "bara" sädesslagen som de kollar på patchtest. Men såväl vete som havreallergi är ju inte helt ovanligt.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2009-06-10 21:07:25 följande:
    Jag har nämnt tidigare om den förväxlingsrisk som det finns med Kung Markattas mjölkfria choklad (den ljusa samt mint- & apelsinvarianterna) och en del andra mjölkfria chokladkakor som också tillverkas av Plamil. Jag var på stan idag och passade på att fota med mobilkameran i affärerna. De som fastnade på bild är Mjölkfri mintchoklad som är tillverkad av Plamil, men med två olika distributörer - Kung Markatta (fotad på Ica Maxi) resp Life Products (fotad i hälsokostaffär). [b]Skillnaden mellan dem är att Plamils choklad genom Life innehåller sojamjöl. Detta anges INTE under allergiinformation utan skillnaden ses endast i själva innehållsförteckningen[/b] och om man kollar i den lilla rutan längst ner i högra hörnet på baksidan med kontaktuppgifter så står det Plamil + Kung Markatta eller Plamil + Life Products. Jag la upp bilderna i mitt galleri, så ni kan ju själva se hur lika förpackningarna ser ut och att det är en rätt stor förväxling om man inte kollar noga. www.familjeliv.se/Hem/miralicia/galleri.php
    OJ! :-0 Ja, de var lika. Har inte sett sojavarianten här, men shit, det kan ju vara livsfarligt att de är så lika!
  • Kavat
    Dalkulla74 skrev 2009-06-10 20:59:24 följande:
    KKavat: Martin har testats med blodprov och pricktest och det enda som har gett utslag är ägg. Mjölk eller soja har aldrig påvisats att han är allergisk mot. Nu är det år sedan han fick komjölk (får endast havrebaserat nu) men då han fick det så tyckte iaf vi här hemma att han blev sämre i eksemen dagarna efter så det räckte för oss att utesluta koprodukter trots att doktorerna inte tycker att det är nödvändigt. De säger väl kanske inte det rakt ut men anser nog att det "bara" är atopiska eksem och att kosten inte spelar in i så stor utsträckning som vi tror. Soja har vi börjat föra in i kosten (har provat en handfull gånger kanske) och det ser lovande ut, vi har inte sett några försämringar än vad vi kan se. Men vi släpper inte lös sojaprodukter ännu. Baljväxter äter han nu fritt igen efter att ha varit utan det med lika länge som koprodukter. Är lapptest en bättre testmetod än blodprov och pricktest? Det som jag funderar på att införa nu i Martins kost är tillskott av omega 3+6, tror det kan vara värt försöket att se om det kan förbättra hans hy.
    Lapptest visar oftare på sena reaktioner som eksem är. Det är ju supersvårt med sena reaktioner eftersom de kan komma efter en vecka, men för det mesta kommer de väl inom några dygn. I alla fall på mina barn. Så med tanke på att han har eksem så låter det ju som en bra idé att kolla. Man kan göra själv också (se min sädesslagsblogg), om man nu inte får en remiss till någon som gör. Det görs tyvärr inte överallt, utan på ett fåtal ställen i Sverigen.
    Linköping, Kungsbacka, NÄL vet jag gör och sen finns det några ställen till, tror det görs neråt Lund, om jag minns rätt. Någon annan har kanske koll?

Ofta kan de tåla baljväxter men reagera på t.ex guarkärnmjöl E412, som är en riktig elaking. Finfördelad och går lätt in i tarmen och gör skada om man inte tål den.

Så om jag var du hade jag tagit reda på närmsta ställe de gör patchtest och ring och pratat med dem där vad de anser och hur du gör för att få komma dit.
    Ibland får man komma utan remiss, ibland vill de ha remiss, kan vara olika på samma ställe, beroende var man bor.
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2009-06-10 21:31:47 följande:
    Ja, de var lika. Lätt att tro det är samma vara! Kollade just på goodstore, och där finns en tredje variant på framsidan, men innehållet är samma som K.M. på den jag kollade. Sugen på att beställa en risVISPgrädde, men man behövde beställa för 400:-. Mycket grädde blir det... Någon som testat den (soyatoo)? Kanske flera runt gbg som vill testa så vi kan sambeställa? Om den inte finns närmare... www.goodstore.se/catalog/product_info.php...
    Hojta om du ska beställa, choklad älskar vi här!
  • Kavat
    littlemum skrev 2009-06-11 10:32:45 följande:
    Ansöker man om både vb och merkostnader hos FK? Är de "problem" som jag skrev om tillräckliga för att söka vb?
    Det är inte antalet allergier man ansöker för utan mertiden som allergierna tar. Alltså smörja med salvor, inhalera, laga special mat osv, läs länken i trådstarten om vb. Står lite här och var i tråden men där står en hel del.

Om man får vb beviljat till minst 1/4 så får man ofta även ersättning för merkostnader dessutom. Och det är den mjölkkostnaden som alla fått olika för här i tråden. Vi får ingen extra för soja eller ägg. Men vi får för mjöl till bröd eftersom det inte finns något på livsmedelshänvisning som är naturligt glutenfritt och utan sojasläktingar. Vi får även för medicin upp till högkostnadsskyddet osv. Läs länken.

Man kan även få för enbart merkostnad men då måste man upp i över 7000:- i mat och då drar de av skillnaden för vanlig mjölk, läs några sidor tillbaks.
  • Kavat
    littlemum skrev 2009-06-11 10:32:45 följande:
    Ansöker man om både vb och merkostnader hos FK? Är de "problem" som jag skrev om tillräckliga för att söka vb?
    Och svaret på din fråga är ja.
    Man kan alltid ansöka, kan inte få mer än ett nej.
    www.forsakringskassan.se/fakta/vardbidrag/
  • Kavat
    mady skrev 2009-06-11 10:41:26 följande:
    risken är tyvärr stor att det blir negativt besked. "Mattid" har de kapat totalt för oss, anses inte ta mer tid, lite för mertid vid handling har jag fått tidigare då man fått det dokumenterat, hur de tänkt denna gång har jag ingen aning om då inget finns dolkumenterat FK har ingen aning om hur lång tid det tar att planera, handla och leta/skapa recept vid allergier. Är nog oxå bara mjölk och gluten som ger merkostnader enligt dom. Har någon fått för annat? "Bara" medicin för allergier och astma medicin vid behov är nog inte tillräckligt för att komma upp i deras timmar. Tyvärr skriver jag från vad jag tror är den bistra verklighet. När man hör hur folk får avslag, vad mitt eget beslut på fyra barn blev och mamma laws beslut blev......
    Ja, hos oss kapade de 2/3 av timmarna också. Så de är stenhårda. MEN det verkar lättare att få 1/4 vb för "lite mertid" än vad det är att få högre för de med en massa mertid.
    Det är precis som du skriver som om de inte förstår att de stoppar i sojasläktingar och vete /glukos i allt! Det är minsann inte lätt att hitta färdiga produkter som går att äta så tiden vi lägger ner jämfört med en "normal" familj är ju enorm....
  • Kavat

När jag var och handlade så stod det en tant och delade ut brödbitar på i affären som smakprov och hon gick runt med sitt fat. Hittade mina två som sprang runt bland fruktdiskarna och så hörde jag tillsist någon som sa "ja, där är er mamma.""Jag tänkte bara kolla så det var ok att de fick smaka", men då sa er dotter att de inte tålde saker". Ja, "hon tål inte mjölk" började jag. Och det försäkrade hon att det inte var i och jag fortsätter och han tål inte vete... Oj, så snopen hon blev, när de inte fick äta och sa "men vad bra att jag frågade". Jaaa, det kan man ju säga....

Hade lilleman varit själv hade han nog norpat åt sig utan att tveka. Och tanten fick sig nog en tankeställare.

Förstår i övrigt mig inte på människor som ger saker till barn utan att fråga föräldrarna först. Oavsett allergier eller inte så kan det ju finnas andra anledningar till att man inte vill att ens barn ska äta vad som helst av vem som helst...

Svar på tråden Allergitråden!