• Kavat

Allergitråden!

Jasusu skrev 2009-05-22 17:30:50 följande:
    Åh..glasstårta!? Recept snälla!
    Jag lovar att återkomma när jag har mer tid! Påminn mig om jag glömmer!
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2009-05-23 12:50:12 följande:
    Kavat har recept på en marängtårta som verkar smarrig. Bananmuffinsen är också goda. Och kakorna med muscavado-socker. Och mina bovetekakor (sid 3 i bloggen). Bondkakorna är också bra, Sofie älskar dem.
    Ja, det roliga med att baka utan allt är att det både är lätt och gott!

Marängtårtan blev riktigt god med rispuffar i. Snabbt att göra och barnen tyckte om den.
    Godaste och lättaste hallonglassen (sorbé) gör av mixade banan och frysta hallon, ungefär lika mängd av varje. Samma som på tårtan.
  • Kavat
    Jasusu skrev 2009-05-22 17:30:50 följande:
    Åh..glasstårta!? Recept snälla!
    Jag lovar att återkomma när jag har mer tid, men lite snabbt så gör jag 3 olika glasssorter och lägger antingen i en springform eller i en stor rostfri bytta. Men det funkar ju med i stort sett vad som helst som går att frysa. Men ska man vända upp den och servera som tårta bör man tänka till så den helst lutar utåt eller att det går att ta bort kanterna. Lättast så.

Recept till två tårtor ca 30 port? Mer? 5-6 liter glass skulle jag gissa på... En liten och en stor springform nästan fyllda.

Första lagret är mixade frysta hallon och banan. Gärna väl mogna bananer. Lika mycket av varje, nu tog jag ca 5 bananer och ca 500 g hallon. var försiktig så inte mixen går sönder. Ev. micra/tina litegrann.

Man smetar ut det så jämt man kan i botten på formen och fryser in. Täck så nära du kan med plastfolie så det inte blir isigt på glassen, men inte ner i för mycket så du inte får loss det sen. Och in i en extra påse.
    Sen väntar man ett tag tills det är helt fryst innan man gör nästa lager. Vi gör ett lager om dagen, men det går ju att göra snabbare i och med att det är "glass" från början.

Nästa lager är chokladglassen.
    Ekströms KOKbara marsankräm, extra vaniljsocker, socker och risdryck kokas till kräm. Jag tog 8 dl risdryck, 4 msk marsanpulver, 2 msk vaniljsocker, 8 msk socker.

Kokos"grädde" santa marias 2 st x 5 dl tetra, 4 msk kakao, 8 msk socker, 2 msk maizena rörs kallt och kokas ihop under omrörning.
    Dessa två röror rörs ihop och i med mini marshmallows (Beckys) och 50 g riven choklad (Plamill - utan allt).
    Jag kör sedan detta i två omgångar i glassmaskin och brer ut över det andra lagret. Det går säkert att bara frysa in också, men gärna under omrörning då och då.

Sista lagret är Rapsys Glassmix. Det gick åt ungefär 1.5 liter glass så 1.5 påse till två tårtor. Jag blandar med ananas och apelsinjucie, men det går ju att ha vilken smak man vill och tål, eller naturell.
    Denna tar lite längre tid att frysa eftersom den är den mest flytande av de de olika smakerna. Jag körde faktiskt även denna i glassmaskin för att skynda på frysandet, men inget måste.

Jag dekorerade med blåbär och citronmeliss. Bör tas ut ca 1 timme innan man ska äta och sätta i kyl.
    Tar man av runt om kanske det räcker med 30 min... Men den är rätt hård.

Och hade de boda kakorna med muscvadosocker till. Mumma!
  • Kavat
    Jasusu skrev 2009-05-24 20:24:49 följande:
    Jag bakade kokostoppar,bovetekakor,kakorna med muscavado-socker,kolakakor och kladdkaka på finmiix! Det blev jätte lyckat! Så kul när alla barn kan äta av allt utan att vi föräldrar sitter och är oroliga för reaktioner!
    Härligt!
    Föresten, jag hoppas hon tål guar? För det är guar i Sempers finmix.
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2009-05-25 09:42:09 följande:
    Här har magen blivit kass igen som av sädesslag. Vi ger henne ju lite av det på läk inrådan. Antar pga pollensäsong. Så nu föröker jag få maken att ta bort sädesslag, och han försöker få mig att provocera mjölk *suck* Ska till läk på fredag för sonen, får väl konsultera henne om dottern om hon går med på det. Vi går dit i vanliga fall fast går tillfälligt till allergimottagning med dottern. Nu har jag börjat smörja blöjområdet på sonen med kortison. Försökt med rumpsalvor och med olja, och har det inte blivit sämre så har det i alla fall bara blivit tillfälliga förbättringar. Hade det varit någon annanstans på kroppen hade jag tagit kortison för länge sen, fast av någon anedning känns det helt fel i blöjområdet, där "ska" man ju ta bephanten, inotyol osv. Men nu efter bara 1 dos ser det mycket bättre ut Kan det ändå vara svamp?? Jag tror inte det är det, men får höra flera som säger att om inte bephanten eller inotyol hjälper är det svamp
    Får han "blåsor" av bajset/kisset eller är han röd överallt? Mina barn har konstigt nog alltid varit fina under blöjan - om de inte fått i sig något de inte tål för då fräter det hål och blir blåsor på nolltid.
    Sen var det väl du som skrev att det var typ vete i någon blöjsort?
    Vi har som sagt haft Libero hela tiden på sonen och han som är så känslig i övrigt har aldrig reagerat på deras blöjor. Men det är ju olika det där med.
    Här har det funkat med tjockt och då menar jag tjockt lager inotyol vid varje blöjbyte för att avföringen inte ska komma i kontakt med såren.
    Håller tummarna att det funkar med kortisonen.
    Lufta lufta lufta...

Sädesslag och mjölk. Hm, är hon sämre nu så är det kanske inte läge att provocera. Maken är "nöjd" är hemma för vi har gjort lite provoceringar med apelsin bla. Och nu är hon superskrovlig igen. Så nu inser han själv att ok, hon tål inte det. Så nu är det väl en månad innan hon blir fin i huden igen... Suck!
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-05-25 08:52:40 följande:

Säger bara att här har vi haft en piss helg.....
    *KRAM*
  • Kavat

Åh, varför bor ni inte här allesammans så man kunde ta en kaffe och sitta och titta på när barnen roade sig... Vi är leksugna!

• Kavat
    Blå Flygare skrev 2009-05-25 10:16:40 följande:
    Kavat: Libero funkar inget viare på A. S tålde den inte alls. Kör mest tyg, och det är lite bättre än lidl... Funderar på tvättmedelsbyte för att se om det hjälper. Rött, torrt o blåsor över snoppen (ibl. på) och på låren. I ljumsken rött o hudavskav, fuktigt. Så i ljumsken kör jag med inotyol o det hjälper lite. Men där det är torrt blir det värre av den o bephanten o miniderm. Så där tog jag kortison, inte i ljumsken! S har också fått skorv nu. got to go...
    Uhu... Ja, datacort har jag också hört bra om. Kanske bra att prova. Men det är ju så lurigt. Om de blir sådana för de inte tål sin egen avföring osv, så hjälper det ju inte i längden. Men du har ju snart tagit bort allt på honom...

Synd att S får skorv också.. Är det av sädesslagen tror du?
  • Kavat
    Kikki70 skrev 2009-05-25 13:03:39 följande:
    Skulle gärna ta en fika någon dag, vet inte om det funkar för tösen med fiket nära korsvägen?! Har varit där en gång och lämnade recept på äggfria maränger, samma dag som det stod om ägarinnan i GP. Supertrevlig människa. Som sagt detta var ett tag sedan och då hade vi ju inte fått någon konstanterad allergi hos dottern, så jag tänkte inte på det mer än att systerdottern som har celiaki faktiskt kunde fika där.
    Ja, det hade varit kul! Det är ju flersom bor Gbg-området.

Belindas hade kakor som min son kunde äta, så då bör ju din tjej kunna. Hon kör det mesta mjölk, ägg, soja och glutenfritt, men vill minnas att det var en del havre i vissa saker när jag var där för ca ett år sedan.
  • Kavat
    Kavat skrev 2009-05-25 13:19:48 följande:
    Ja, det hade varit kul! Det är ju flersom bor Gbg-området. Belindas hade kakor som min son kunde äta, så då bör ju din tjej kunna. Hon kör det mesta mjölk, ägg, soja och glutenfritt, men vill minnas att det var en del havre i vissa saker när jag var där för ca ett år sedan.
    Glömde ju alla glada smajlisar.
Svar på tråden Allergitråden!