Jasusu skrev 2009-05-22 17:30:50 följande:
Åh..glasstårta!? Recept snälla!
Jag lovar att återkomma när jag har mer tid, men lite snabbt så gör jag 3 olika glasssorter och lägger antingen i en springform eller i en stor rostfri bytta. Men det funkar ju med i stort sett vad som helst som går att frysa. Men ska man vända upp den och servera som tårta bör man tänka till så den helst lutar utåt eller att det går att ta bort kanterna. Lättast så.
Recept till två tårtor ca 30 port? Mer? 5-6 liter glass skulle jag gissa på... En liten och en stor springform nästan fyllda.
Första lagret är mixade frysta hallon och banan. Gärna väl mogna bananer. Lika mycket av varje, nu tog jag ca 5 bananer och ca 500 g hallon. var försiktig så inte mixen går sönder. Ev. micra/tina litegrann.
Man smetar ut det så jämt man kan i botten på formen och fryser in. Täck så nära du kan med plastfolie så det inte blir isigt på glassen, men inte ner i för mycket så du inte får loss det sen. Och in i en extra påse.
Sen väntar man ett tag tills det är helt fryst innan man gör nästa lager. Vi gör ett lager om dagen, men det går ju att göra snabbare i och med att det är "glass" från början.
Nästa lager är chokladglassen.
Ekströms KOKbara marsankräm, extra vaniljsocker, socker och risdryck kokas till kräm. Jag tog 8 dl risdryck, 4 msk marsanpulver, 2 msk vaniljsocker, 8 msk socker.
Kokos"grädde" santa marias 2 st x 5 dl tetra, 4 msk kakao, 8 msk socker, 2 msk maizena rörs kallt och kokas ihop under omrörning.
Dessa två röror rörs ihop och i med mini marshmallows (Beckys) och 50 g riven choklad (Plamill - utan allt).
Jag kör sedan detta i två omgångar i glassmaskin och brer ut över det andra lagret. Det går säkert att bara frysa in också, men gärna under omrörning då och då.
Sista lagret är Rapsys Glassmix. Det gick åt ungefär 1.5 liter glass så 1.5 påse till två tårtor. Jag blandar med ananas och apelsinjucie, men det går ju att ha vilken smak man vill och tål, eller naturell.
Denna tar lite längre tid att frysa eftersom den är den mest flytande av de de olika smakerna. Jag körde faktiskt även denna i glassmaskin för att skynda på frysandet, men inget måste.
Jag dekorerade med blåbär och citronmeliss. Bör tas ut ca 1 timme innan man ska äta och sätta i kyl.
Tar man av runt om kanske det räcker med 30 min... Men den är rätt hård.
Och hade de boda kakorna med muscvadosocker till. Mumma!