• Kavat

Allergitråden!

Glass skrev 2009-05-29 22:53:25 följande:
    Vad anses som mer allegent då det gäller smakisar? Vete, mjölk, fisk?, ägg, soja? Jag skulle vilka ha en alldeles egen allergidoktor i min närhet så att man kan ställa alla såna här frågor och få en massa råd och tips.
    Mjölk, ägg, soja, vete (havre), fisk (torsk) nötter är de vanligaste matallergierna.

Men det är rätt vanligt att bebisar reagerar på röda bär och frukter, morot, lök.

Bönor, ärtor mm är ju baljväxter och släkt med soja.
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2009-05-30 22:26:11 följande:
    Nä, jag vet inte. Men ska vi ta det innan eller efter vilan då?
    Alltså förmodligen så somnar han i bilen på väg in till Göteborg och då kan jag förhoppningsvis lägga över honom i vagn så 13-16 funkar bra för mig.
  • Kavat
    Glass skrev 2009-05-30 19:43:06 följande:
    Tack! Borde man introducera dem under amning eller efter 6 månaders ålder eller efter ett år? Vad är råden då det gäller sk. högriskbarn?
    Egentligen under amning. Men jag fick rådet att vänta med fisk till lilleman var 1 år (allergisk mot mjölk, ägg, soja, vete, havre). Idag äter han lax utan problem, men har inte kommit längre då han reagerat på makrill, så vi avvaktar lite till.

Men om du läste vad Blå Myrans läkare sagt så ska ju hon gärna ge fisk t.ex även om han hon misstänkte allergi/överkänslighet för att testa.
    Men ,med det som jag har i bagaget, om jag någongång får en bebis igen, så hade jag nog gärna testat en massa andra saker först så jag visste att det funkade utan problem innan jag testade det andra.
    Och så hade jag gett renare produkter.
    Visst kan man ge havregröt från 4 månader, men den vanliga innehåller ju både mjölk, vete och havre, hur fasen vet man då vad som ev. orskar problem...
  • Kavat
    Glass skrev 2009-06-01 09:25:01 följande:
    hur snabbt kommer eksemen om hon inte tål mjölkprotein och får i sig det?
    Om det är sen reaktion så kan det dröja flera dagar kanske upp till en vecka har jag hört med sena reaktioner.
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2009-06-01 14:31:55 följande:
    på coop forum har de bovetemjöl, dock bara saltå kvarn (risk för kontamlerination) På ica har de andra tror jag. Bovete är lite som havre. Flingor är som havregryn, och mjöl är som havremust ungefär. Dock speciell smak på bovete. Jyttemjöl innehåller rätt mycket bovete, men också guarkärnmjöl om jag minns rätt. Och lite annat En mjölmix mao. Naturligt glutenfri.
    Alicias mamma, Blå Myran minns helt rätt.
    Jag gjorde rabarberpaj på maizena och boveteflingor, blev supersmarrigt!
    Jag använder boveteflingor istället för havregryn och bakar bröd på mestadels bovetemjöl. Funkar toppenbra. Dock har jag kommit fram till att det är bra att ha även maizena eller liknande i som är mer finfördelat också. Tyckte det blev lite för stora korn i tidigare, men jag är känslig för konsistens.

Dessvärre reagerade min lille på Saltå Kvarns, så de vågade inte garantera att det är fritt. Ännu...
    Men GoGreen och Risenta brukar finnas, annars bör de kunna ta in.
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-06-01 17:06:06 följande:

Har fått veta idag att i fredags togs det beslut i mitt VB ärende hur mycket vi får fick jag inte veta utan det får jag reda på när beslutet dimper ner i brevlådan vilket borde bli i morron eller på onsdag.... ÄNTLIGEN
    Wiiiii! Det var väl på tiden...
    Hoppas det blir ett beslut ni blir nöjda med!
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2009-06-01 18:59:40 följande:
    Så trevligt, vi blir ju ett litet gäng! Tror vi får satsa på att köpa med oss och sätta oss i skuggan någonstans, om inte annat för att få plats med barnvagnar Om du bjuder in mig så kan jag skicka ett meddelande med mitt nr, ifall någon skulle bli försenad eller få förhinder.
    Låter fint med näckrosdammen med barn med spring i benen!
    Jag har även lockat med mig en annan mamma som har en kille som äter ungefär som min lille.
  • Kavat
    trållmor skrev 2009-06-01 21:30:06 följande:
    Jag kommer helt och hållet utan barn den här gången, eftersom jag kommer direkt efter jobbet
    Lyx!
  • Kavat
    Snutten skrev 2009-06-01 22:10:11 följande:
    Jag kan inte komma imorgon tror jag! Får se lite hur Siri mår. Hon verkar inte må bra av värmen. Ikväll hade hon feber nästan 39 grader!
    Krya på henne!
  • Kavat
    LabLover skrev 2009-06-01 22:14:36 följande:
    Ingen som har lust att kommentera atopiska eksem/allergier och Omega 3?
    Hm, måste kolla vad du undrade..
Svar på tråden Allergitråden!