Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden!

Odetta skrev 2009-06-13 13:10:55 följande:
    vart i USA bodde du? Där i Tennesse har dem en butik som heter Earthfare som är en ekologisk butik...kanske borde finnas där då?
    Bodde i Oregon.

Earthfare borde ha.  Det går att söka butik på hemsidan för ricedream.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2009-06-13 13:32:42 följande:
    Gräs finns det ju i Slottskogen, annars är det himlans mysigt med alla djur. Universeum brukar vara populärt. Finns ju Göteborgskort 2-dagars som ger inträde till de och diverse andra saker. www.goteborg.com/templates/Page.aspx?id=26239
    Känns lite onödigt att utsätta henne för något som hon är allergisk mot under permisen från sjukhuset. Tittade på slottsskogen och det verkade jättemysigt. Tror inte att hon är så intresserad av aeroseum som grabbarna ska gå på.
  • 2små2stora
    odd: det finns ingen studie som visar att det är bättre för ett allergiskt barn att ammas. Nutra är en bra ersättning om du känner att ammandet blir för komplicerat.
  • 2små2stora
    JPL: ska se om jag hittar de nya studierna på jobbet. Var där jag fick höra att bröstmjölken inte alls är så allergihämmande som man tidigare har sagt.

Jag har 3 barn och den som jag har ammat längst är den som är allergisk. De andra 2 har inga allergier alls.
  • 2små2stora
    Snutten skrev 2009-06-14 22:11:48 följande:
    Angående amning och allergier så finns det studier som visar att amning är bra mot allergier och så finns det de som visar att amning inte har någon effekt på allergier. Att hänvisa till amningshjälpen, som är amningsfascister av värsta sort, tycker jag blir vinklat i detta sammanhanget. För tillfället så vet man inte hur det ligger till och om det är så att mamman i detta fallet känner att det är en belastning att amma så tycker jag att det är läge att fundera över om det är värt det. Jag ammade Siri i 9 månader och hon är jätteallergisk, vår son ammade jag i fem månader och han har inte en enda allergi alls. Det ÄR praktiskt och mysigt att amma men om mamman känner ångest och stress är det inte värt det.
    Sant.

Att hela tiden utesluta saker ur kosten kan ta knäcken på de flesta. Ska man börja med mjölkfri ersättning så är det bättre att göra det tidigt då barnen har lättare att acceptera smaken.
  • 2små2stora

Då kanske vi ska klämma in universeum på onsdag innan vi åker tillbaka mot norr igen

Har pratat med hotellet och det var inga problem med att få mjölk, soja och baljväxtfri mat. Det verkade som om de såg det som en självklarhet att kunna servera allergivänlig mat. Ett bekymmer mindre

• 2små2stora
    Kavat skrev 2009-06-15 20:24:04 följande:
    Ja, det hade ju varit jättekul att ses när ni ändå är nere! Skönt med hotellet!
    Blir det inte nu (vet inte riktigt när vi är klara på sjukhuset) så kommer det mest troligt bli minst 1 vända till i slutet på sommaren eller i höst. När hon ska få sin pacemaker.
  • 2små2stora
    SanTan skrev 2009-06-16 11:29:46 följande:
    Någon som är bra på astma? Jag har allergisk astma mot gräs och björkpollen. Som har kommit första gången i år! Jag har aldrig varit allergisk mot äpplen. Men nu på fikarasten för ca 30 minuter sedan åt jag ett äpple och nu har jag fått en väldig astma-hosta! KAn det vara för äpplet, även om jag inte känner någon annan allergisk reaktion. Jag har korsallergi från björk mot hasselnöt och kiwi. Men som sagt, har aldrig kännt äpplen innan. Men har å andra sidan inte haft astma innan heller!
    äpple och björk korsreagerar.
  • 2små2stora

Min tjej tar aerius 2.5 ml varje morgon.

2.5ml zyrlex morgon och kväll är normal dosering för barn upp till 6 år enl FASS

• 2små2stora
    mady skrev 2009-06-17 08:23:47 följande:
    Livet=en parodi Fy skrutt och prutt säger jag. När stora tjejen äntligen börjar reagera på Xolair och må lite bättre då smällde en förkylning till på gossen så han hostade så han var blå i två nätter var tredje timme airomirx2, dubbel pulmi osv. I går gick vi ner på airomiren har bara behövt en gång extra i natt. Minstingen har oxå varit risig och behövt massa extra airomir, trots full behandling rinnner ögon och näsa helatiden, fåt diverse eksem igen. I natt fick hon oxå ont i örat Kronan på verket är jag själv. Fick jättetufft med astman på jobbet i måndags sen har det inte velat släppa har dubblerat min pulmicort mängder av buventol. Nu har slemmet börjat se ut som mossa mysigt värre. Har ett tryck utan dess like testade peffa i morse, strålande 180, dubbeldos buventol 200 väntade en timme till lite drygt tog buventol igen. Jippie! Nu blåser jag 250. Helt anfådd... allergimottagningen har telefontid i eftermiddag. VC blir ju bara kaos. Lyckades få växeln att ringa igenom till en sköterksa som inte fattade något, skulle lämna en lapp till min läkare men säger oxå att han har ju mycket att göra och har fullt på sin telefontid i morgon. I morgon! Som om jag kan vänta Måste väl ringa VC ändå.
    Usch vilka dagar ni har. Det låter som om du skulle fått någon form av lunginflammation med tanke på hur slemmet ser ut.
  • 2små2stora
    mady skrev 2009-06-17 11:33:37 följande:
    konstiga är att jag inte har feber eller känner mig sjuk
    Det hade inte min man heller, bara jobbigt att andas
  • 2små2stora

Glad midsommar på er alla. Vi ska fira midsommar på makens jobb där min mamma är kock så hon skulle göra en mjölkfri jordgubbstårta till J resten av maten finns mjölkfritt

• 2små2stora

Café Taube var bra på att ordna allergivänligt fika idag, de var väldigt bekymrade över att kaffebrödet inte var mjölkfritt men eftersom vi skulle ha smörgåsar så ordnade de en jättefin mjölkfri smörgås till J, med skinka och massor med gurka, tomat och paprika på och vi fick den för priset på en ostfralla. De hade innehållsinformation på allt i en pärm som de kontrollerade i så att de verkligen var mjölkfritt allt som de serverade till J

• 2små2stora

Vi använder bara havredryck men snart kommer det väl larm om den med.

Här får vi lägga till ytterligare en sak som J reagerar på Jordgubbar som hon älskar. men det verkar fungera med några stycken utan att magen reagerar.

Svar på tråden Allergitråden!