Inlägg från: Alicia05sMamma |Visa alla inlägg
  • Alicia05sMamma

Allergitråden!

Alla ni här i tråden som har vete och annan spannmålsallergi eller vars barn har.
    Har ni fått denna info av er dietist ?
    Fick denna info på papper när vi var där igår.

Förändringar för sverige:

Nuvarande regler: Naturligt glutenfri:
    max 20 ppm* gluten, vetestärkelse och havre får inte ingå.
    Glutenfri: max 200 ppm* gluten, vetestärkelse får ingå, havre får inte ingå.

Nya regler: Glutenfri: max 20 ppm*, vetestärkelse och havre får ingå.
    Mycket låg glutenhalt: max 100 ppm*, vetestärkelse och havre får ingå.

* Under tiden 2009 till 2011 är både de nuvarande och nya benämningarna tillåtna.

* Patienter som tidigare endast ätit produkter märkta "naturligt glutenfri" kan äta de produkter som enligt de nya reglerna är märkta "glutenfri". Gränsvärdet för gluteninnehåll är detsamma som det var för tidigare benämningen "naturligt glutenfri". Råvarans ursprung har ingen betydelse längre, utan det är enbart glutenhalten som är avgörande. Ingredienserna visar råvarorna.

* Patienter som tidigare ätit produkter märkta "glutenfri" kan äta produkter märkta "glutenfri" eller "mycket låg glutenhalt". Dessa produkter innehåller samma eller lägre nivåer av gluten som tidigare märktes "glutenfri".

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Alicia05sMamma
    trållmor skrev 2009-04-21 09:44:34 följande:
    Hej! Jag har läst i tråden ett tag, och skulle verkligen behöva er experthjälp nu. Vi har misstänkt ett tag att vår äldsta son (2½ år) är allergisk mot någonting, och därför fick vi lämna blodprov för att se vad det är han inte tål. Efter mycket velande från läkarna så fick vi till slut veta att han inte tål mjölkprotein, men att vi inte ska göra någonting åt det?!?!?!? Läkaren tyckte att det var bättre att fortsätta leva som vanligt utan att utesluta någonting... Jättekonstigt resonemang, tyckte vi, eftersom Mattis har både utslag, svårt att andas samt förstoppad/hård avföring... Han mår ju inte bra, och det var därför vi ville utreda vad det är som gör att han inte mår bra fysiskt, innan vi tar tag i det och oroar oss för att det skulle vara psykiskt... Första proverna visade dessutom att han inte tål mjöl eller fisk heller, men enligt läkaren nu i telefon så behövde vi inte bry oss om det?!?! Efter att ha läst på denna sida, bla: www.meadjohnson.se/se/allmanhet/allergi--symp.../ så ser vi hur allt stämmer in på Mattis sen han föddes, men ALLA sa att det var normalt att spy sådana kaskader som han gjorde... Till slut trodde vi ju på dem Dagis har reagerat på hur hård i magen Mattis är, och även vi, men så får vi ändå ingen hjälp... Hur går man vidare egentligen? Jag har inte bott i Göteborg så länge, så jag vet inte hur saker och ting fungerar här, men däremot så upplever jag ett stor nonchalans när vi ber om hjälp... Fredrik (min man) vill att vi ska utesluta mjölkprotein själva, men törs man det? Förlåt att det blev så långt, men vi känner oss snart desperata på att vår son ska få hjälp!!! Han mår ju inte bra....
    Nä men snälla nån.. Vad i hela friden är detta för läkare ni hamnat hos ?? Det är ju oerhört allvarligt med allergi som sätter sig på andningen.

Nä ni bör omgående kräva en annan läkare, för denna skulle inte få ta emot allergipatienter Han bör inte få jobba som läkare överhuvudtaget med ett sånt resonemang.

Reagerar er son på komjölk, så måste ni ta bort ALL mjölk i alla dess olika former. Reagerar han även på vete så ska han bara äta naturligt glutenfritt.

Varför i hela friden har ni inte fått komma i kontakt med en dietist ???
  • Alicia05sMamma
    trållmor skrev 2009-04-21 20:46:21 följande:
    Tack alla för era svar (kavat, jag grät när jag läste ditt långa och fylliga svar, det var därför jag försvann härifrån fl ett tag)... Jag försökte självklart ringa Östra direkt, men självklart var det missvisande tider som stod på hemsidan, och att deras telefontid var över... Jag visade min man era svar också, innan jag var tvungen att åka på jobbet, och nu j-klar har det hänt saker!!! Min man ringde till Barn- och ungdomsmedicin i Angered (nyöppnat) och förklarade läget för dem, och vi får komma dit med alla barnen (fast bara två av dem har problem)... Sen går det ett tag och läkaren från BUM i Gamlestan ringer upp och ber om ursäkt för att hon inte hade tagit oss på allvar... Det visar sig att läkaren i Angered har ringt och skällt ut henne för att hon inte tagit Mattis allergier på allvar Hon kommer tydligen också göra en anmälan på sig själv, och föreslog att vi skulle anmäla hennes bemötande till pateintombudsmannen... jaja, tänkte jag, överdriv mer om att anmäla sig själv Jag är glad iaf att jag skrev in här, så att det äntligen kan börjas med att hjälpa Mattis med hans mående Tack alla!!!
    Men vad skönt att höra att det hänt grejjer så snabbt och att ni fått en annan bra och seriös läkare som vet vad han/hon håller på med.

Lycka till nu
  • Alicia05sMamma

Nu har vi fått besked om att vi kommer kunna hämta ut allt vi fick på livsmedelsanvisning åt A, i morgon bitti på apoteket. Toppen

Måste försöka leta reda på papperet oxå där det står vem som handlägger ärendet på vårt sökta vårdbidrag. Måste ju göra lite tillägg i ansökan.

• Alicia05sMamma
    Jasusu skrev 2009-04-23 17:47:24 följande:
    Jag måste fråga.Hur mycket mat har ni fått hem och fått betala 120kr?Jämför jag med min vännina så får jag löljigt lite,men vår dietist säger att vi får exakt så mycket som man kan få.Någon som orkar skriva en liste på mat för ett barn?
    Vi har fått följande utskrivet för 120 kr:

* 6 pkt semper finmix
    * 6 pkt semper grovmix
    * 2 pkt spec.gryn hammermuhle
    * 4 pkt wasa knäcke
    * 4 pkt semper grovknäcke
    * 3 pkt Dr s fette biscotatte
    * 3 pkt Dr s fette coccanti
    * 2 pkt små snäckor
    * 1 pkt profiber
    * 1 pkt fiberhusk
  • Alicia05sMamma
    Pormoicheia skrev 2009-04-26 10:59:24 följande:
    Vet någon här inne nåt om allergi emot myggbett?Sonen, 2½ år, har åter igen fått feber, hjärtat går på högvarv och han verkar ha jobbigt med andningen igen och sist tänkte vi inte på det så mycket då vi antog att det var bara en förkylning. Men nu när vi tänker tillbaka så var det exakt samma sak förra året när myggsäsongen började.Han blev fruktansvärt myggbiten och varenda bett svällde upp och såg ut nästan som blåsor och en del utvecklades även till sår.Han fick hårda knölar på vissa ställen och även den gången blev han febrig och fick det jobbigare med andningen.På bvc sa de inte så mycket om det så då antig vi att det skulle gå över helt enkelt.Han har virusrelaterad astma (fick det på papper nu i slutet av förra året) och har både pulmecort och airomir hemma men han andas inte med magen som han brukar göra när det är astman som spökar.(Han har även gjort pricktest emot mjölk, pollen, hund, gräs, ägg och nötter och inget av det reagerade han på.)Vet någon här mer om detta?
    Min dotter reagerar väldigt kraftigt på myggbett och sålika mot geting.
    Men finns det verkligen mygg redan nu ?

Min dotter sväller upp kraftigt och huden blir blå/lila länge och får även en kraftig klåda.
  • Alicia05sMamma
    Pormoicheia skrev 2009-04-26 21:09:05 följande:
    Vi har som sagt haft myggor inne. Vi har sett och smällt några stycken både jag och sambon. Getingstucken har sonen aldrig blivit. Men om han reagerar som han gör på bara myggbett så är väl risken stor att han reagerar på getingstick också, eller räknas det som så pass olika saker att det inte kan finnas samband?
    Ok.

Ja reagerar man kraftigt på mygbett är risken stor att det även blir så med getingstick.
    Vi får inte åka ngn stanns utan A´s mediciner pga hennes reaktioner.

Så tänk på att alltid ha antihistamin tillgängligt om han reagerar mkt.
  • Alicia05sMamma
    Pormoicheia skrev 2009-04-27 09:31:21 följande:
    Alicia05sMamma Jag har hittat en forskningsrapport som säger att clarityn ska kunna fungera att ta. Men för barn under 12 är det recept som gäller så vi får ju kontakta läkare för det. Han är inte febrig längre iaf så förhoppningsvis är det bara de första myggsticken som han reagerar så kraftigt på. Men det är ju trist om han ska behöva bli febrig och sängliggande i några dagar bara p.g.a. myggbett.
    Ja du lär som du sa kontakta läkare för att få recept när de är så små.

Vi har aerius och betapred till A.
  • Alicia05sMamma
    Pormoicheia skrev 2009-04-27 11:40:38 följande:
    Men hur funkar det i praktiken. Går det att på något sätt kolla upp om han är överkänslig med pricktest eller liknande eller är det att åka in när det är som värst som gäller? Även om hans utslag/bett fortfarande finns kvar (både uppsvällt, sårigt på vissa ställen och som hårda knölar) så har ju febern lagt sig.
    Ja ngt pricktest för mygg har jag inte hört talas om att det finns, utan där får man mer gå på hur stor den allergiska reaktionen är.

Geting vet jag inte om det går heller att pricktesta för.

Vår barnläkare sa dock till oss att med tanke på hur kraftig allergisk reaktion hon får vid myggbett, så är chansen mkt stor att hon även reagerar så på getingstick.

Därav blev vi tillsagda att alltid i alla lägen se till att ha mediciner med åt henne. Vi fick faktiskt även åka in med henne 4 ggr akut förra sommaren pga myggbett.

Kontakta läkare på hälsocentral/bvc och prata med dom alt. be dem ordna remiss till barnmottagningen där ni kan få ytterligare hjälp om ni inte redan går där.
  • Alicia05sMamma
    mady skrev 2009-04-27 12:17:25 följande:
    Så ni menar att de löper större risk att reagera på andra bett vid reaktioner mot mygg. Två gånger har min son blivit knalldålig av mygg. För två somrar sen i Danmark, fattade inte vad det var först, hela ungen var full i bölder, hängig och feber. Förra sommmaren samma sak i Småland, vá in på apoteket och köpte diverse saker att smörja med för att lindra. De stirrade på honom som tokar överallt Måste prata om detta med läkaren, det har jag förträngt...
    Ja det stämmer. Reagerar man kraftig på myggbett så är chansen stor att man även gör det på getingstick.
Svar på tråden Allergitråden!