Inlägg från: Mama Law |Visa alla inlägg
  • Mama Law

Allergitråden!

mady skrev 2009-04-28 21:08:52 följande:
    Tarmen få jobba mycket med fullkorn och många stora som små kan ha svårt med rena fullkornsprodukter utan att det är en allergi, men jobbigt ändå. Fullkornsvälling/gröt klarar man sig så bra utan Mama Law: Blg en kvinna. har haft två olika Monica tidigare som varit så bra, tyvärr inte nu
    Har också en kvinna i borlänge som endast jobbar tis-torsdag och har varit borta mellan vecka 7-14 så därför har inte jag fått beslut än.... och som jag har hetsat de men det verkar inte bli nåt den här veckan heller......

Har du fått sänkt VB nu?
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Mama Law
    mady skrev 2009-04-28 21:20:39 följande:
    Agnes: låt bli rena fullkornsprodukter som sagt man klarar sig utan, avvakta och se vad som händer.Mama Law: Inte sänkt hade bara 1/4 tidigare med bara på Joch J. Stora Js problem var svåra men långt ifrån som nu, skillnaden blir oxå störrre med åren. Hade inte ork och lust att överklaga sist. Nu är det ju för 4 barn och BETYDLIGT större problem. Gjorde första andningspasset och det tog 20 minuter. ME har jag i Blg
    Som sagt stå på dig för det är på tok för lågt du borde ha minst ett helt och lite till anser jag. Men det är ju min åsikt.

Får ju se själv snart om jag ska skratt gråta eller svära!
  • Mama Law

Wiking kan inte är fläskkött och då går ju köttfärs bort men däremot kan han äta nötfärs. Prova äta nötfärs istället och se om det blir bättre.

Vi 4 skrev 2009-04-29 13:10:28 följande:
    Hej på er, jag har en kille på snart 5 månader och har skrivit lite i allergitrådarna då och då. Vår kille har precis fått positiva svar på lapptestet för ägg, mjölk och soja. Han är vad de på allergikliniken kallar ett "magbarn" och verkar framförallt reagera med magont, inte så mycket eksem. Vi äter också på deras inrådan fisk "på schema". När jag nu hållit upp med allt detta och en hel del mer, verkar han ha mycket mindre ont och sov plötsligt ett par timmar i sträck på natten, hurra! men nu har jag ätit köttfärs och tycker att han verkar reagera på det, jag har misstänkt det förut, men på allergikliniken tyckte de att det lät väldigt märkligt. Har någon här någon erfarenhet av det?
  • Mama Law
    Jasusu skrev 2009-04-29 14:15:23 följande:
    Det finns tydligen barn som är så allergiska så att de bara kan äta älgkött
    Japp vi har inte kommit dit än och hoppas inte hamna där! Nu finns det bara älgkött och nötkött kvar och potatis och lingondricka!
  • Mama Law

I morse va jag med Wiking och tog prover för en ev. behandling med Xolair, undrar va de visar denna gång. Hoppas värdena blivit bättre naturligtvis men vill ju inte hoppas för mycke. Wiking va jätte fin i ansiktet i morse när vi tog proverna men nu när han kom hem från dagis så ser man att såren och eksem börjat blossa upp igen, knäveckan ser hemska ut och händerna är sönder kliade. NÄR SKA DET TA SLUT. När han kliar sig försöker vi få honom att sluta, det svar vi får är JAG KAN INTE DET KLIAR SÅ och så grinar han.... va gör man......

• Mama Law
    Jasusu skrev 2009-04-29 14:50:52 följande:
    Tjoho...typ.Förstår inte alls hur du pallar!
    Jag studerar ju och kan ju inte säga att jag hänger med som jag ska pga allt som är hemma med barnen. Men hade jag inte haft studierna så hade jag nog gått ner mig totalt, detta är det som håller mig flytande och gör att jag kan tänka på nåt annat än sjukdomar hela tiden.... men ja ibland så undrar jag själv hur jag pallar för jag får inte direkt nån hjälp utan känner mig ganska ensam om att sköta allt!
  • Mama Law
    Prince or Princess skrev 2009-04-29 20:17:36 följande:
    Herregud, jag tycker så otroligt synd om dig och din Wiking! Har läst det du skrivit om under en tid (och berättar alltid för min make, som aldrig kommer ihåg nåt annat jag berättar, men detta har fastnat!) och jag lider verkligen med er! Hoppas verkligen att han växer från de flesta allergierna i framtiden, det är så jag försöker tänka om min lilla tjej. Kramar till er!
    Det är det vi lever på eller har gjort är nog i en gråzon just nu där allt bara känns hopplöst och inget vill som vi vill, men en dag så blir det nog även vår tur att få komma tillbaka till det "normala" igen. Tack så mycke för de värmande orden!
  • Mama Law
    Agnes72 skrev 2009-04-29 20:47:08 följande:
    Behöver ert råd om ni har tid!Vi har fått veta att vår pojke är allergisk mot mjölk. Blodproverna visade inget på sädesslag trots att han har haft mycket problem med magen. Har nu på anvisning av läkaren börjat med Enago produkter och ersätter all mjölk med havreprodukter. Andra dagen nu.. Varje gång han har fått gröt eller välling, får han diarréer ca 1 h efter målet. Luktar hemskt. Kan det vara reaktion på omställningen? (vi har uteslutet havre tidigare eftersom han haft problem)
    Jag tror att det är en reaktion på havren faktiskt. Min Wiking tål inte havre och blev ap kass i magen av havre!
  • Mama Law
    Agnes72 skrev 2009-04-29 21:18:40 följande:
    Än har inte kinderna blivit röda. Men det vart så i januari. Kanska för tidigit, han har fått havreprodukter sen igår och inte vid varje mål. Men han är "svedd" i rumpan, så brukar det inte vara.
    Ta bort havren igen låter ju inte alls kul. Nu har vi haft turen att alla Wikings allergier har visat sig på tester. Men en som gris har vi fått prova oss fram till. Det va inte förens förra sommaren som vi fick reda på va W är allergisk mot. Då hade dom gjort ett pricktest 2 år innan som visade utslag på ägg men knappt på mjölk. Idag har han svår allergi mot mjölk och sväller i luftvägarna om han får det i sig. Men som jag har fått kämpa för varje liten allergi. Det enda jag kan säga är att lita på mamman i dig du känner ditt barn bäst och är det nåt som inte stämmer och inte funkar med havren så ta bort det. Då kan du inte beskylla dig själv sen för att du gjort "illa" ditt barn när du lyssnade på dr. Nog för att dom kan mycket dom där läkarna men ALLT kan dom inte.

Hoppas lillkillen mår bättre idag.....
  • Mama Law
    mady skrev 2009-04-30 08:28:27 följande:
    Coolt! Alltså att man kan testa mot så udda saker. Allt går väl men i dagens tider handlar det om pengar. Jag kan enligt min personliga åsikt tycka att vissa ibland går för långt i sitt testande. Märker man tydligt i sitt detektivarbete att barnet eller den vuxna reagerar på något, ja, då är det så. Tester visar inte allt, men verkligheten gör det.Nu kommer jag sticka ut lite och menar inte att peka ut någon utan vill bara väcka en tanke....Även allergiska personer kan ibland ha perioder med dålig mage utan att det behöver vara något nytt och börja plocka bort saker. Knallar veckorna på och magen fortsätter vara kass, då kan man börja plocka bort men komma ihåg att det kan ta lång tid. provar man en sak kan en reaktion komma för att kroppen är ovan men det ämnet. Häftiga reaktioner som att svälla i andningsorganen, nässelutslag, kräkningar osv är ju något annat. Det jag pratar om är kass mage och prickar runt munnen lite eksem kan kroppen skicka ut lite då och då oxå utan att det behöver vara något nytt (inte eksem alla Wiking)
    Så sant så men får man en snabb och kraftig reaktion med  diaree så tycker jag ändå att man borde va försiktig, ta bort saken och sen försiktigt med en måltid om dan till att börja med införa saker igen och se va det resulterar i. Inte så bra att köra rakt av igen då blir det nog större krångel!
Svar på tråden Allergitråden!