Inlägg från: grön banan |Visa alla inlägg
  • grön banan

Positivt med islam?

Um muhammed skrev 2009-04-04 07:49:18 följande:

För mig finns inget bättre än islam... Underbar religion som ger massor med kärlek och trygghet till människan.
    Kan du beskriva på vilket sätt? För kärlek o trygghet kan ju även icke-religiösa få.
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-04 08:08:41 följande:
    Jag kan säga så här: Jag är en svensk konvertit uppfödd i en svensk familj med kristendom som religion dock ej utövad kristenhet..... Jag har fått så mycket mer respekt sedan jag blev muslim, både från kristna och andra muslimer. Visst kan man få det från icke-religiösa också-självklart! men islam har verkligen gett mig mycket
    Vad har islam gett dig?
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-04 08:17:32 följande:
    Respekt som troende, något att tro på som verkligen visar sig, trygghet-känner mig mycket tryggare som person. Gemenskap på ett annat sätt än innan osv
    Hur menar du med respekt som troende och något att tro på som visar sig? Vad är det gör som gör att du känner dig tryggare?
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-04 08:19:02 följande:
    Visst har jag även förlorat när jag konverterade t ex min mamma och två syskon. Men jag har vunnit så mycket mer!
    Tog de avstånd pga. du blev muslim? Om mina barn blev muslimer, skulle jag inte bli glad, men glad för deras skull o umgås med dem som vanligt.
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-04 08:29:27 följande:
    Japp! Jag hade inte räknat med att de skulle acceptera det hela med öppna armar, men inte ens respekten kunde de ge.... De som förlorar! Jag har aldrig mått bättre i själen och i mitt liv
    Vad var det som visade sig?
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-04 08:29:27 följande:
    Japp! Jag hade inte räknat med att de skulle acceptera det hela med öppna armar, men inte ens respekten kunde de ge.... De som förlorar! Jag har aldrig mått bättre i själen och i mitt liv
    Var det de som tog avstånd eller behandlade de dig illa, så du inte orkade?
  • grön banan
    Flisan83 skrev 2009-04-04 12:42:53 följande:
    Av egen erfarenhet så vet jag vad jag talar om. Men som jag poängterade i mitt 1:a inlägg så är självklart inte alla lika dana. I alla de familjer som jag träffade så var det ingen kvinna i nån av familjerna som bestämde. Där satt männen och rökte och kvinnorna gjorde allt. Löd inte kvinnan så åkte hon på så mycket stryk så jag fick ringa ambulansen. Lika dant var det med flickorna i familjen. De skulle lyda minsta lilla ord från bröderna annars så var det nävarna som gällde. Självklart så fanns det fina stunder oxå men merparten av allt jag såg var bara rent förtryck. Min syn på islam ändrades helt när jag fick vara med och uppleva det jag gjorde.
    Vilken relation hade du till dessa familjer?
  • grön banan

Stämmer det att bröderna bestämmer över systrarna, ni som är muslimer?

• grön banan
    kokos skrev 2009-04-04 12:58:30 följande:
    Inte i min ingifta familj  har jag ej märkt det
    Men vet du om skrifterna säger så?
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-04 13:02:45 följande:
    Finns säkert flera olika tolkningar om det tyvärr....
    Är din man född muslim? I så fall; har han sagt att bröder ska bestämma över systrar?
Svar på tråden Positivt med islam?