• Nina Ljholm

Påsk fika !?

Vill ha tips på nått gott man kan bjuda på under påsk,
    få gärna vara lite påsk inspirerat, typ ägg format, citron eller nått gult.

Tänkte ev. baka biskvier med citronkräm och ljus choklad på toppen
    istället för mörk.

Men vill mer än gärna ha fler tips och idéer...

• Svar på tråden Påsk fika !?
  • ludenben
    Nina Ljholm skrev 2009-04-04 09:41:05 följande:
    memma !? vad är nu detta fär nått !?
    finsk påskdessert... mums!! Dock uppskattas det inte av alla för det har säregen smak. Och säreget utseende
    Nu har våran Elias kommit 24/2-09
  • GrodanSkrutt

Ananaspaj är given till påsk!!

Frisk & söt smak samt gul & vit

Pajskal, 175 grader, 18-20 minuter
    150 gram smör, 3 dl vetemjöl, 1 dl socker & 1 tsk bakpulver --> Blandas, klä sen en form & grädda

Fyllning, fyll pajskalet när det svalnat
    1 burk krossad ananas (slå av vätskan i durkslag), 2 dl Creme Fraiche, 1 dl socker & 1 tsk vaniljsocker --> Blandas

(Har ätit denna på både vanligt smör/magrarin, samt laktosfritt- & mjölkfritt margarin och även laktosfri Creme Fraiche - smakar lika bra!!)

((Jag brukar använda lätt Creme Fraiche))

• MoMeMa
    Nina Ljholm skrev 2009-04-04 09:45:42 följande:
    Skulle man kunna få receptet/sidan du hittade detta på !?
    Hittade det i en tidning för några år år sedan men kan skriva här:

(Jag rekomenderar att ni börjar med punkt 2 först!!! den tar längst tid att stelna till)
    (och gör ett par extra då dem lätt kan gå sönder när man pillar ur ballongen.)
    4-6 st
    äggen
    300gr mörkchoklad
    6 ballonger

Fyllnig
    2 ägg
    1/2 dl strösocker
    100 gr vitchoklad
    1 dl vispgrädde
    1 färsk eller konserv aprikos/persika.

1. smält chokladen, lägg 6 små klickar på ett bakpapper, blås upp ballongerna till ägg storlek, ca 5 cm i diameter, doppa ballongen till drygt h'lften eller 2/3 del.ställ dem i choklad klicken för att stelna i kylen.

2. fyllning: vispa ägg och socker vitt & pösigt. Smält den vitachokladen försiktigt över vattenbad. Rör ner den i äggsmeten. Visoa sedan grädden och vänd ner den i smeten. Fyll en spritspåse med moussen och låt ligga i kylskåp ett par timmar.

3. Klipp av knuten på ballongerna och lossa försiktigt restan med hjälp av fingret, spritsa chokladmoussen i äggen och lägg en aprikos/persika klyfta på varje.
  • tulinas

rulltårtebitar med vispgrädde och en halv persika. ska se ut lite som ett ägg.

• Anke
    GrodanSkrutt skrev 2009-04-04 14:58:27 följande:
    Ananaspaj är given till påsk!! Frisk & söt smak samt gul & vit Pajskal, 175 grader, 18-20 minuter 150 gram smör, 3 dl vetemjöl, 1 dl socker & 1 tsk bakpulver --> Blandas, klä sen en form & grädda Fyllning, fyll pajskalet när det svalnat 1 burk krossad ananas (slå av vätskan i durkslag), 2 dl Creme Fraiche, 1 dl socker & 1 tsk vaniljsocker --> Blandas (Har ätit denna på både vanligt smör/magrarin, samt laktosfritt- & mjölkfritt margarin och även laktosfri Creme Fraiche - smakar lika bra!!) ((Jag brukar använda lätt Creme Fraiche))
    jag älskar ananas paj. mitt recept behöver man inte förgrädda skalet, tycker det är smidigt att slippa. då ska man smälta smöret och blanda och sen trycka ut i formen. så det går ännu fortare =)
    ¨ ¨*:+..+¤+:.:Nora 060810 ♥ Pricken Bf 090430¨:.:+¤+..+:*¨¨ ¨
  • Nina Ljholm

tack för alla tips, blir ullas wienerbröd och ev. nått av alla de förslag ni
    givit mig, få ta det lite lugnt, då jag har bf på långfredagen =)

• MoMeMa

Lycka till med all fika

Hoppas ni hinner smaka på det innan bebben kommer....

• Anna123

Tänkte bara säga att jag testade just att doppa ballonger i choklad... Dels så tog det evigheter för det att stelna så man var tvungen att stå och hålla tills det hade stelnat lite grann så man kunde släppa. Och nu när det väl har stelnat så är det fullkomligt omöjligt att få loss ballongen. Alltså, det går inte alls. Kanske med en annan sorts ballong eller nåt. Synd för det såg så häftigt ut!

• MoMeMa
    Anna123 skrev 2009-04-10 13:43:26 följande:
    Tänkte bara säga att jag testade just att doppa ballonger i choklad... Dels så tog det evigheter för det att stelna så man var tvungen att stå och hålla tills det hade stelnat lite grann så man kunde släppa. Och nu när det väl har stelnat så är det fullkomligt omöjligt att få loss ballongen. Alltså, det går inte alls. Kanske med en annan sorts ballong eller nåt. Synd för det såg så häftigt ut!
    Vad tråkigt....

När jag gjorde så fick jag loss dem, fast det var ju pilligt
    Hoppas du får till det för det är häftigt att ha dessa x antal stycken påett fat tillsammans...

Lycka till!! 
  • Anna123

Jag lyckades till slut få loss dom men det blev verkligen inte bra i alla fall. Tur att jag provade i förväg så att jag hinner hitta på nåt annat tills imorrn.

• Nina Ljholm

jag misslyckades oxå med äggen *snyft* men fixade till annat gott...

Svar på tråden Påsk fika !?