• flowergirl

Norsk mat?

Någon som gillar "brunost"? Är i Norge just nu och här äts det bruna osten som om den var smör! det är väl getost, eller? Tycker inte speciellt mycket om det... Var och köpte marinerade griskotletter igår, blev överraskad när jag stekte dem och upptäckte att det lukatde "konstigt", inte alls som marinaden i Sverige, fick slänga de för det gick inte att äta!... Sen har jag försökt köpa kyckling, eh hel "rå" kyckling som man kan dela och krydda själv.... har inte hittat nån än och jag har redan varit på de flesta norska affärer.... Nu är det strejk också så det är slut på toapapper, ris, ägg, ost, spagetti... och andra matvaror!!! Så nära Sverige men ändå så annorlunda!! jag vill hem!

• Svar på tråden Norsk mat?
  • Elisa

En till som gillar Norge och deras super goda tomat ost som skapar begär.

• Tin o Trolls mamma

Jag tillbringade många somrar uppe i Vesterålen på Andöya. I Stave närmare bestämt! Rekommenderas varmt!

Älskar lappskojs och römgröt som man även kan få på den svenska sidan uppe i Jämtland. Mmmm!

Är det förresten nån som vet exakt vad römgröt innehåller? Skulle berätta för maken, men jag vet inte vad som finns i mer än grädde (römme) Så himla gott!

Klem, Ekorren.

• Paincake

Tin och Trolls mamma--> Römmegröt är kokt crème fraîche med vetemjöl. Och lite till, men det var huvudingredienserna. Det är smaskens

• Tin o Trolls mamma

Paincake: Men förr fanns ju inte créme fraiche. De måste använt äkta grädde eller möjligen gräddfil då. Jag minns att jag åt det både i Jämtland och i Norge för ca 10 år sedan. Jäääättegott! Det är ju inte samma sak att försöka blanda ihop det själv här hemma..

Kram och tack, Ekorren.

• Villebusen

Lompe.. heter inte det där potatis bröden de har till korven?? Något vi inte har i sverige iaf.
    Jag har bott i norge en tid jag oxå men det som jag hade svårt med var att de åt mackor till både frukost och lunch. Jag som inte alls var van med att äta mig mätt på mackor hade ju tom fått tillsagt att inte äta så mycket macka utan äta riktig mat när man var liten. Dessutom var det mycket grovt bröd. Kneip. Limpa visste de inte alls vad det var.

• Ezeld

Den norska matkulturen är kass. Våfflor och smörgåsar har på tok för hög status.. Sylt på mackorna var faktist ingen dum idé dock.. Men dessa matpakker en för varje dag i veckan!? En urtråkig smörgås som massproduceras för arbetarna.. Men det finns något som är väldigt gott, Lappar heter det. Finns ofta att hitta i Ultra butiker eller de som är av samma företag. Men de är suveräna.

Allt som har med kyckling att göra eller köttfärs är helt fel. Kött av alla slag. Det finns inga utbildade styckare i norge! Köttet är alltid skuret på fel vis..

• Jimmy

Norsk mat? Jag trodde det var detsamma som svensk mat som glömts bort 6 månader i kylen och sedan serverats på grovt bröd.

• Upptagen

Ezeld: Blev lite nyfiken på vad Lappar är för något spännande?

Ingen som har smakat smörgröt? *mums* Och torsktunga!

Det bästa är ju när norrmännen firar tex dop eller konfirmation då det serveras MÄNGDER med tårtor, inte en chans att man kan smaka en liten bit av varje..

• Paincake

Tin och Trolls mamma-> Römme är i princip samma sak som créme fraiche i Norge. *stensäker* Det görs på grädde med tillsatt bakteriekultur så att det ska surna, typ. Har inte helt koll på själva processen, men är ganska säker på att det har funnits länge.

• Paincake

Min mamma gör förresten römmegröt på c f. Smakar likadant som den i norge

• Ezeld

Tussilago:

Lappar är ett slags bröd. De har en liknande pannkakssmet som de steker i stekpanna. Man äter det med smör eller brunost till. Alltså så är det inte riktigt pannkaka och det gräddas annorlunda än vad vanligt bröd görs..

På tal om bröd. Vem är hopplöst trött eller liknande till att de stoppar brödet i papp påsar? Brödet håller sig färskt i ca, två timmar.. Det är torrt redan när man köper det.. Smular och hörjar som bara den.

Svar på tråden Norsk mat?