GF / CF recept
Den här tråden är tänkt som en samlingsplats för recept som inte innehåller mjölkprotein (kasein), gluten eller vetestärkelse. Många behöver också recept som även utesluter soja. Tacksam för alla bidrag!
Den här tråden är tänkt som en samlingsplats för recept som inte innehåller mjölkprotein (kasein), gluten eller vetestärkelse. Många behöver också recept som även utesluter soja. Tacksam för alla bidrag!
Heja! Här är en tråd jag inte kommer att dela med mig så mycket i, utan bara tacka och ta emot.
/Receptskräck
Lägger i favoriter....
... och hoppas att det också kan ramla in tips på gluten- och mjölkfria produkter och vilka märken som gör dessa. Typ bröd, mjöl, halvfabrikat.
Tipsar om glutensidan.blogg.se/ där har en tjej som hänger i Celiaki-tråden samlat massa glutenfria recept.
appropå produktlista: ilsa black widow har en fantastisk sådan! Be henne om en kopia!
Nu till några enkla, barnvänliga recpet, för allt gäller så klart att det ska vara ekologiskt så långt det bara är möjligt:
renskavsgryta:
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 paket renskav
1 tsk dijonsenap
1 msk tomatpure
2 dl creme fraiche ersättning av något slag (rapsy har jag använt)
Hacka lök & vitlök. Fräs i olja. Tillsätt renskav & stek tills färdig. Blanda i senap, tomatpure & creme fraiche. Salta & peppra.
Kycklinggryta
Kycklingfile
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 bit ingefära
1 msk tomatpure
1 tsk röd currypasta
1 burk kokosmjölk
garam masala
Mixa lök, vitlök, ingefära, garam masala efter smak & tomatpure. Fräs i olja m 1 msk av kokosmjölk & currypastan. Strimla kycklingen & fräs i såsen tills den får stekyta. Häll på resten av kokosmjölken, späd ev med lite vatten. Låt koka tills kycklingen är färdig. Krydda m salt & peppar. ( det går bra att byta ut kycklingen mot annat kött också)
Pasta carbonara:
bacon eller kalkonbacon, stek
gör sås på en vitlöksklyfta, lite örtsalt och rapsy.
Gick hem fin-fint med ris-pasta.
här har jag hittat massa brödrecept som jag provbakar:
www.specialkost.se/
Supergoda hallonmuffins som barnens faster kom med:
Ca 20 muffins
1 dl rapsolja
2 dl socker
4 ägg
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
1 pkt hallon
Rör socker och olja. Tillsätt äggen och de tinade hallonen. Rör i mjölet blandat med bakpulvret. Fördela smeten i muffinsformarna.
Grädda i ugnen på 225 grader i ca 10 min.
Själv tänker jag testa med råsocker istället för vitt socker och att slänga i lite krosasde valnötter och eventuellt lite annat nyttigt.
cornflakesfisk: väldigt poppis hos andra barn, ännu ingen hit hos sonen:
500 g fiskfilé, t ex sej
4 msk rapsolja / mjölkfritt margarin
2 dl corn flakes, glutenfria
2 krm salt
1 pressad vitlöksklyfta
Gör så här
Sätt ugnen på 225°. Lägg fisken i en ugnssäker form. Blanda rapsolja med krossade flingor, salt och vitlök. Fördela över fisken. Stek i mitten av ugnen ca 20 min. Servera med tex potatis och rårivna morötter.
Sen tar det nog slut... väldigt mycket köttfärsprodukter blir det för sonen: köttbullar, köttfärsås, köttfärsbiffar. Bra på så sätt att jag kan blanda i det mesta: ägg, ibland tar jag hälften kycklingkött, ibland lammkött, man kan ha i lite krossade linfrön, hackad spenat, riven suqini , mixad broccoli, krossade kalciumtabletter tex utan att det märks särskilt i slutprodukten. (ett tips som funkar även för muffins: mellanmålsmuffins går utmärkt att få till på ett vanligt sött rcept som man läägger till nyttigheter i, sockret är ju kvar, men förhoppningsvis kommer det med lite näring på köpet) Men det börjar kännas som om mängden kött är väldigt stor - han äter oftast inte kyckling, nästan inte fisk, inte pannkakor.... Pasta med tomatsås går dock bra. Som tur är har han börjat ta honung på mackan ibland, annars har det endast varit skinka som gällt sen osten försvann...
Har ett recept! Fritt från gluten/vete, mjölk och soja.
Kokoschokladbollar
50 ml virgin kokosolja
10 ml kakao
2 ml vaniljextrakt (eller 1 tsk vaniljsocker)
25 ml honung
15 ml vatten
3 dl glutenfria havregryn (alternativt "rolled millet" men det har jag inte testat ännu!)
Blanda allt utom havregryn till en jämn smet, blanda sen i havregrynen och rulla till bollar. Svårare att rulla än med smör, men det går! Stoppa in i frysen i en kvart och ät sen
.
Jättegott!
Älskar redan den här tråden!
styjkekjam - inboxa mig din mailadress så skickar jag dig en lång produktlista.
Bra tråd! Jag återkommer efter påsk! Ha det bra!