GF / CF recept
Den här tråden är tänkt som en samlingsplats för recept som inte innehåller mjölkprotein (kasein), gluten eller vetestärkelse. Många behöver också recept som även utesluter soja. Tacksam för alla bidrag!
Den här tråden är tänkt som en samlingsplats för recept som inte innehåller mjölkprotein (kasein), gluten eller vetestärkelse. Många behöver också recept som även utesluter soja. Tacksam för alla bidrag!
Ilsa, du skrev något förut om cocos-stekt vitkål? Hur gör man?
Jag försökte med riven vitkål och rivet äpple blandat - jättegott tyckte jag, men inte heller det gick hem hos barnen. Suck.
Äpple tycker jag också är en hit i sallad, blandar även ananas i riven vitkål (enda positiva matminnet från grundskolan),
okej, lite som funkat i helgen. Inte så att ungarna kastat sig över det direkt, men det har gått ner och jag tyckte det var gott!
Risotto med kabanoss:
Sibyllans kabanoss (eller var det bratwurst... kolla innehållsförteckningen och köp det som verkar godast & säkert) - kom i paket om 3 korvar som räckte till middag för 4 och lunch för två barn.
Risotto: gör buljong på glutenfri buljongtärning, jag tog biofoods grönsaksbuljong köpt på hälsokosten, 8 dl vatten, en tärning.
Riv en gul lök och hacka en vitlöksklyfta, fräs det med 3 dl aboriris i lite olja i en kastrull. Börja hälla på buljongen och fortsätt så i klassisk risottostil. När det återstår några minuter kan du lägga i några tärningar fryst hackad spenat, sen två bratwurst / kabanosser i småbitar. Klart! Sen var jag så fräck att övriga familjen fick riven parmesan i sin, men inte sonen. Han åt sin med... ketchup - som han använder till det mesta.
Och enkel & god tomatsås:
det här blev riktigt krämigt och supergott som enkel pastasås. Och barnvänligt - tyckte jag - barnen tyckte det var sådär, men det nöjer jag mig med tillsvidare...
4-5 tomater, dela på hälften och lägg i en form. Lägg i två skalade vitlöksklyftor, lite basilikablad, en näve mandlar och ganska rejält med olivolja. In i ugnen. Passa och plocka ut när skalet på tomaterna är skrynkligt men inte svart, mixa alltihop och salta efter smak, en rejäl nya flingsalt är att rekommendera.
glad upptäckt efter matlagningschocken som matomläggningen innebär:
mamma scans ekologiska köttbullar är ok ur dietsynpunkt! Ok, jag vet, färdiglagat, industri osv, men ingen mjölk, inget vete, ingen soja, och ekoligiskt - och bra picknickmat på sommaren - jag är helnöjd! Och även Igelsta kalkonköttbullar är ok enligt innehållsförteckningen!
Jag bakade glutefritt/mjölkfritt bröd idag som blev väldigt gott, dock innehåller det soja. Är det nån som är sugen på recpet ändå? Hojta till i så fall.
god gröt - tycker jag - båda ungarna tvärvägrade, men den VAR god och barnvänlig...
4 portioner
1 1/2 dl grötris
6-7 dl rismjölk
1 dl extra creamy coconut milk
3 dl vatten
kokka i ca 40 min.