• kaffemamma

GF / CF recept

Den här tråden är tänkt som en samlingsplats för recept som inte innehåller mjölkprotein (kasein), gluten eller vetestärkelse. Många behöver också recept som även utesluter soja. Tacksam för alla bidrag!

• Svar på tråden GF / CF recept
  • IlsaBlackWidow
    kaffemamma skrev 2009-06-09 16:13:47 följande:
    en hel del recept: www.scdrecipe.com/många innehåller smör och ost på olika sätt, men med Ghee och annat tror jag man kan komma runt det. Ska försöka hitta mandelmjöl och prova lite bröd / muffinrecept!
    Åh tack så mycket!

Jag kör bara kokosfett till allt!
  • IlsaBlackWidow

Äggmjölk - Äggrädde!

Nu har jag äntligen bloggat om det superduper perfekta receptet för alla på diet, som klarar av att äta ägg! Detta måste ni bara pröva, helt fantastiskt till massor av olika saker!

blogg.passagen.se/urkraft/

I inlägget före skriver jag om det stora lyckorus jag lever i sen ca 4 veckor tillbaka... Jag tillskriver dieten den största orsaken till detta.

• kaffemamma

åh, spännande, det måste jag prova!! Låter fantastiskt. Och grattis grattis grattis till att det går så bra för er! Underbart att höra!

• IlsaBlackWidow
    kaffemamma skrev 2009-06-10 21:40:48 följande:
    åh, spännande, det måste jag prova!! Låter fantastiskt. Och grattis grattis grattis till att det går så bra för er! Underbart att höra!
    *lyckorus*
  • kaffemamma

heja äggmjölken! Bäste ersättningen i matlagning hitills. Min kille är ingen smoothieskille men vi andra gillade när man blandade den med mango & hallon!
    Jag gjorde också pannkakkor genom att ha lite rismjöl och lite mandelmjöl (stor påse ekologiska mandlar, det är inte billigt det här, ner i mixen och kör, viola, mandelmjöl!) Blev jättegott! Och sonen åt sin första bit pannkakak någonsin - seger! Kan bli frukostalternativ, för det är svårt nu när vi tagit bort majsen.

Annat jag testat i helgen var ett mandel& bananbröd som jag hittade på www.scdrecipe.com: blev jättegott tyckte jag, som kaka, men inte sonen - suck.

• kaffemamma

Ha ha, liten seger. Sonen åt en en gång pannkakorna i receptet ovan (han har aldrig ätit pannkakor alls förut). Och så kan jag ha hittat ett bra frukostbröd. Det är egentligen muffins, men man kan lika gärna använda det som en fralla med pålägg.

Ca 20 matmuffins

1 dl rapsolja
    4 ägg
    1 dl potatismjöl
    2 tsk bakpulver
    ca 1 msk krossade linfrön
    1-2 msk sesamfrön
    krossade valnötter efter smak
    (kalciumpulver)

Rör olja och ägg, tillsätt linfrö, sesamfrö och valnötter (man kan förstås variera det här på många sätt och efter vad man själv gillar russin, torkade aprikoser klippta i småbitar, krossad mandel) och kalciumpulver om du vill tillsätta det. Tillsätt äggen, rör i mjölet blandat med bakpulvret. Fördela smeten i muffinsformarna.

Grädda i ugnen på 225 grader i ca 10 min.

Förstås godast nybakt, jag tyckte om det även dagen efter men barnen ville bara ha om det först skars i två bitar och rostades i brödrost då. Nåja, ganska enkelt trots allt.

• IlsaBlackWidow
    kaffemamma skrev 2009-06-18 14:22:39 följande:
    Ha ha, liten seger. Sonen åt en en gång pannkakorna i receptet ovan (han har aldrig ätit pannkakor alls förut). Och så kan jag ha hittat ett bra frukostbröd. Det är egentligen muffins, men man kan lika gärna använda det som en fralla med pålägg.Ca 20 matmuffins1 dl rapsolja4 ägg1 dl potatismjöl2 tsk bakpulverca 1 msk krossade linfrön1-2 msk sesamfrönkrossade valnötter efter smak(kalciumpulver)Rör olja och ägg, tillsätt linfrö, sesamfrö och valnötter (man kan förstås variera det här på många sätt och efter vad man själv gillar russin, torkade aprikoser klippta i småbitar, krossad mandel) och kalciumpulver om du vill tillsätta det. Tillsätt äggen, rör i mjölet blandat med bakpulvret. Fördela smeten i muffinsformarna. Grädda i ugnen på 225 grader i ca 10 min.Förstås godast nybakt, jag tyckte om det även dagen efter men barnen ville bara ha om det först skars i två bitar och rostades i brödrost då. Nåja, ganska enkelt trots allt.
    Det låter ju super! Mamma gör ju pankisar till Viktor med, ska försöka få ihop ett helt stärkelsefritt recept vid tillfälle.

Jag älskar verkligen äggmjölken, vilken dunderhit!
  • kaffemamma

testade muffinsen ovan med dels kastanjemjöl dels kokosmjöl istället för pot
    atismjöl. Gick fin-fint! Och helt SCD!

• IlsaBlackWidow
    kaffemamma skrev 2009-06-29 15:21:33 följande:
    testade muffinsen ovan med dels kastanjemjöl dels kokosmjöl istället för potatismjöl. Gick fin-fint! Och helt SCD!
    Var köper du mjölet, båda sorterna...? Ska kanske ta en heldag på stan på fredag och ska givetvis förbi Gryningen för bland annat kopiösa mängde kokosfett.
  • kaffemamma

ciao,
    nu har jag lärt mig att bakpulver inte är ok enl SCD, man får använda bikarbonat. Kastanjemjöl & kokosmjöl finns på Gryningen. Stor seger igår: hela familjen älskade SCD recept på våfflor! Tja, sonen Älskade de väl inte direkt, men han åt - och han har aldrig gillat pannkakor eller våfflor. Kan skriva ner det sen, men 4 ägg, mandelmjöl (som man mal själv i mixern) honung och bikarbonat var det i.
    Annat att prova som frukostalternativ: mixa mycket mogen banan med ett ägg - stek som pannkaka.

• IlsaBlackWidow
    kaffemamma skrev 2009-07-01 13:31:29 följande:
    ciao, nu har jag lärt mig att bakpulver inte är ok enl SCD, man får använda bikarbonat. Kastanjemjöl & kokosmjöl finns på Gryningen. Stor seger igår: hela familjen älskade SCD recept på våfflor! Tja, sonen Älskade de väl inte direkt, men han åt - och han har aldrig gillat pannkakor eller våfflor. Kan skriva ner det sen, men 4 ägg, mandelmjöl (som man mal själv i mixern) honung och bikarbonat var det i. Annat att prova som frukostalternativ: mixa mycket mogen banan med ett ägg - stek som pannkaka.
    Låter smarrigt med mandelmjöl, SCD är LYX.

Tack för fler frukostalternativ! Viktor ledsnar lite på kokta ägg (funkar om gulan avlägsnas) och är rädd för mixern när jag gör smoothies. :P
Svar på tråden GF / CF recept