GF / CF recept
Den här tråden är tänkt som en samlingsplats för recept som inte innehåller mjölkprotein (kasein), gluten eller vetestärkelse. Många behöver också recept som även utesluter soja. Tacksam för alla bidrag!
Den här tråden är tänkt som en samlingsplats för recept som inte innehåller mjölkprotein (kasein), gluten eller vetestärkelse. Många behöver också recept som även utesluter soja. Tacksam för alla bidrag!
Ursäkta för världens jättedummaste fråga, jag skäms jättemycket för denna dumhet men jag måste fråga er som vet...
Innehåller couscous och bulgur gluten?
*duckar av skam*
Hej hej, cous-cous är vete, dvs gluten, samma sak med bulgur. Däremot funkar Quinoa jättebra! Min kille äter den vita (med ketchup - tror att det är pasta) men inte den röda...
Jag vet inte vilken rismjölk alla använder eller hur strikta alla är med dieten men jag har i dagarna bloggat om Rice Dream som tagit bort sin märkning (kan innehålla spår av korn) men funderar på att ta tillbaka den även om spår ej kan påvisas. Detta pga av att i tillverkningsprocessen används ett enzym utvunnet ur kornmalt (mer detaljerad förklaring blogg.passagen.se/urkraft/entry/rice_dream_nu_utan_sp%C3%A5r).
Gluten finns förutom vete i korn och råg. Kom på mig själv med att blunda för det när jag för någon helg sedan drack ett par alkoholfria öl, tillverkade på kornmalt. :P
Jag har nu även mailat Carlshamn för att se om de använder sig av samma framställningsmetod... Go Greens rismjölk har jag inte sett en skymt av sedan de gjorde om sina förpackningar till 1-litersformat.
istället för yougurt äter killen gärna barnmatsfruktpuré - sån här som är lite krämigare, med rissträrkelse i. Bara ett litet tips för att hålla tråden levande. Som flingor kan man använda existerande glutenfria eller nötkross & russin.
Hejsan!
Jag är alldeles ny på denna tråden och nygammal i allergivärlden.
Min dotter som är 7 år gammal fick i förra veckan konstanterat en spannmålsallergi samt att hon är allergisk mot mjölkprotein och soja. Har ännu ej fått dietistkontakt, fast jag har ringt sjukhuset. Dietisten jag pratade med i telefon kunde inget göra förrän hon hade fått en remiss, rådde oss att INTE ändra maten innan dietistkontakt.
Min dotter har nu mkt svårt att äta saker som hon vet att hon inte tål, så jag har ändå börjat att byta ut en del saker så att hon känner att vi gör något.
Skulle definitivt behöva tips på frukost och mellanmål - tycker inte att middagsmaten verkar vara det stora problemet.
Ska nämnas att dottern var mjölkprotein, ägg- och sojaallergisk när hon var 8 mån till nästan 3 års ålder. När vi introducerade den vanliga maten reagerade hon med att kraftigt vika från sin vikt och längd kurva. Vi ifrågasatte om det inte fortsatt kunde vara allergier, men fick nekande svar då hon ju inte visade något på pricktesterna. Nu gjorde vi en patch-test och den var knall-positiv på alla punkterna utan kontrollpunkten!!! Grrrr!!!
Hmmm detta blev längre än jag tänkt mig, behövde ventilera!!
Men som sagt frukost och mellanmålsrecept emottages tacksamt!
en hel del recept:
www.scdrecipe.com/
många innehåller smör och ost på olika sätt, men med Ghee och annat tror jag man kan komma runt det. Ska försöka hitta mandelmjöl och prova lite bröd / muffinrecept!