• kaffemamma

GF / CF recept

Den här tråden är tänkt som en samlingsplats för recept som inte innehåller mjölkprotein (kasein), gluten eller vetestärkelse. Många behöver också recept som även utesluter soja. Tacksam för alla bidrag!

• Svar på tråden GF / CF recept
  • IlsaBlackWidow
    kaffemamma skrev 2009-04-19 21:02:03 följande:
    glömde att man helst ska lägga med en kanelstång också.
    Jag är alltid stressad och fixar inte koktiden, har istället kommit över "Specialgryn" /"Specialgriess" från allergimat.com. Blir nästan exakt som mannagrynsgröt, men där har vi majsgrunden igen. Måste fråna läkaren om det sen.
  • pönz

Ursäkta för världens jättedummaste fråga, jag skäms jättemycket för denna dumhet men jag måste fråga er som vet...
    Innehåller couscous och bulgur gluten?
    *duckar av skam*

Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • kaffemamma

Hej hej, cous-cous är vete, dvs gluten, samma sak med bulgur. Däremot funkar Quinoa jättebra! Min kille äter den vita (med ketchup - tror att det är pasta) men inte den röda...

• IlsaBlackWidow

Jag vet inte vilken rismjölk alla använder eller hur strikta alla är med dieten men jag har i dagarna bloggat om Rice Dream som tagit bort sin märkning (kan innehålla spår av korn) men funderar på att ta tillbaka den även om spår ej kan påvisas. Detta pga av att i tillverkningsprocessen används ett enzym utvunnet ur kornmalt (mer detaljerad förklaring blogg.passagen.se/urkraft/entry/rice_dream_nu_utan_sp%C3%A5r).

Gluten finns förutom vete i korn och råg. Kom på mig själv med att blunda för det när jag för någon helg sedan drack ett par alkoholfria öl, tillverkade på kornmalt. :P

Jag har nu även mailat Carlshamn för att se om de använder sig av samma framställningsmetod... Go Greens rismjölk har jag inte sett en skymt av sedan de gjorde om sina förpackningar till 1-litersformat.

• kaffemamma

istället för yougurt äter killen gärna barnmatsfruktpuré - sån här som är lite krämigare, med rissträrkelse i. Bara ett litet tips för att hålla tråden levande. Som flingor kan man använda existerande glutenfria eller nötkross & russin.

• Kikki70

Hejsan!

Jag är alldeles ny på denna tråden och nygammal i allergivärlden.
    Min dotter som är 7 år gammal fick i förra veckan konstanterat en spannmålsallergi samt att hon är allergisk mot mjölkprotein och soja. Har ännu ej fått dietistkontakt, fast jag har ringt sjukhuset. Dietisten jag pratade med i telefon kunde inget göra förrän hon hade fått en remiss, rådde oss att INTE ändra maten innan dietistkontakt.

Min dotter har nu mkt svårt att äta saker som hon vet att hon inte tål, så jag har ändå börjat att byta ut en del saker så att hon känner att vi gör något.

Skulle definitivt behöva tips på frukost och mellanmål - tycker inte att middagsmaten verkar vara det stora problemet.

Ska nämnas att dottern var mjölkprotein, ägg- och sojaallergisk när hon var 8 mån till nästan 3 års ålder. När vi introducerade den vanliga maten reagerade hon med att kraftigt vika från sin vikt och längd kurva. Vi ifrågasatte om det inte fortsatt kunde vara allergier, men fick nekande svar då hon ju inte visade något på pricktesterna. Nu gjorde vi en patch-test och den var knall-positiv på alla punkterna utan kontrollpunkten!!! Grrrr!!!

Hmmm detta blev längre än jag tänkt mig, behövde ventilera!!
    Men som sagt frukost och mellanmålsrecept emottages tacksamt!

• IlsaBlackWidow
    Kikki70 skrev 2009-05-12 20:26:08 följande:
    Hejsan!Jag är alldeles ny på denna tråden och nygammal i allergivärlden. Min dotter som är 7 år gammal fick i förra veckan konstanterat en spannmålsallergi samt att hon är allergisk mot mjölkprotein och soja. Har ännu ej fått dietistkontakt, fast jag har ringt sjukhuset. Dietisten jag pratade med i telefon kunde inget göra förrän hon hade fått en remiss, rådde oss att INTE ändra maten innan dietistkontakt.Min dotter har nu mkt svårt att äta saker som hon vet att hon inte tål, så jag har ändå börjat att byta ut en del saker så att hon känner att vi gör något.Skulle definitivt behöva tips på frukost och mellanmål - tycker inte att middagsmaten verkar vara det stora problemet. Ska nämnas att dottern var mjölkprotein, ägg- och sojaallergisk när hon var 8 mån till nästan 3 års ålder. När vi introducerade den vanliga maten reagerade hon med att kraftigt vika från sin vikt och längd kurva. Vi ifrågasatte om det inte fortsatt kunde vara allergier, men fick nekande svar då hon ju inte visade något på pricktesterna. Nu gjorde vi en patch-test och den var knall-positiv på alla punkterna utan kontrollpunkten!!! Grrrr!!!Hmmm detta blev längre än jag tänkt mig, behövde ventilera!!Men som sagt frukost och mellanmålsrecept emottages tacksamt!
    Halloj och välkommen i tråden! Jag är ingen höjdare på recepet, kör mest det jag vet funkar och slänger ihop det. Dock nyttigt, ekologiskt och giftfritt så långt det går .

Så som kompensation har jag skapat en väldigt uttömmande lista över alternativa varor vid GF/CF/SF-kost, maila mig på urkraftmw@live.se så kan jag skicka den om du är intresserad. Här står produkterna i kategorier så du kan lätt mixa ihop frukostar och mellanmål.

I övrigt så förstår jag att det är tungt att fortsätta med det som är skadligt (förstår inte heller varför om ni redan tagit nödvändiga prover och konstaterat allergierna, men jag är ju knappast någon expert). De tidigare proverna är ju tråkiga med om det skapat problem, proverna behöver ju faktiskt inte visa något trots att allergi/överkänslighet finns. Dessutom så är den här dieten nyttigare än den som innehåller de traditionella mjölk- och glutenvarorna. Soja ska ju barn inte ens ha överhuvudtaget (har eller skapar (?)hög östrogenhalt).
  • kaffemamma
    Kikki70 skrev 2009-05-12 20:26:08 följande:
    Skulle definitivt behöva tips på frukost och mellanmål - tycker inte att middagsmaten verkar vara det stora problemet.
    Frukostbröd har vi testat massor med varianter, men godas tycker vi alla är Sempers naturligt glutenfria grovmix, när vi bakar brukar vi också slänga i lite annat, tex riven morot, krossade valnötskärnor, lite krossat linfrö, lite sesamfrön. Om man är extremt känslig så finns de de som väljer bort semper eftersom de tillverkas i samma fabriker och kan vara kontaminerade. Men det är det enda bröd våra barn äter (rostat - i ny brödrost för att undvika smulor av gluten) och det är uppenbarligen inte "så farligt" eftersom de inte behöver skriva "innehåller spår av" eller liknande på paketet. Finns massa annat bröd också som man kan testa & baka. Jag bakar också mycket muffins enligt receptet ovan där jag slänger in så mycket nyttigheter jag vågar (mandel & valnötskross och banan är jättegott). Perfekt utflycktsmat. På mackorna har vi organiskt kokosfett från hälsokosten (smaklöst, båda barnen tycker det funkar fin-fint) och ekologisk kinka / honung eller kaviar.

Mellis funkar även "yougurt" tipset ovan. Komplettera frukt med olika nötter (dock inte jordnötter har jag hört för de som är känsliga mot soja)
  • IlsaBlackWidow
    kaffemamma skrev 2009-05-13 11:58:34 följande:
    Frukostbröd har vi testat massor med varianter, men godas tycker vi alla är Sempers naturligt glutenfria grovmix, när vi bakar brukar vi också slänga i lite annat, tex riven morot, krossade valnötskärnor, lite krossat linfrö, lite sesamfrön. Om man är extremt känslig så finns de de som väljer bort semper eftersom de tillverkas i samma fabriker och kan vara kontaminerade. Men det är det enda bröd våra barn äter (rostat - i ny brödrost för att undvika smulor av gluten) och det är uppenbarligen inte "så farligt" eftersom de inte behöver skriva "innehåller spår av" eller liknande på paketet. Finns massa annat bröd också som man kan testa & baka. Jag bakar också mycket muffins enligt receptet ovan där jag slänger in så mycket nyttigheter jag vågar (mandel & valnötskross och banan är jättegott). Perfekt utflycktsmat. På mackorna har vi organiskt kokosfett från hälsokosten (smaklöst, båda barnen tycker det funkar fin-fint) och ekologisk kinka / honung eller kaviar. Mellis funkar även "yougurt" tipset ovan. Komplettera frukt med olika nötter (dock inte jordnötter har jag hört för de som är känsliga mot soja)
    Egentligen är det mycket mer än jordnötter som ska bort om man är känslig mot soja, tyvärr så innehåller flera av våra alternativ sojasläktingar.
    Jag har valt att blund, eller vänta med att kika mer ingående på detta... kanske är proteinerna annorlunda så de funkar ändå?
  • kaffemamma

en hel del recept:
    www.scdrecipe.com/
    många innehåller smör och ost på olika sätt, men med Ghee och annat tror jag man kan komma runt det. Ska försöka hitta mandelmjöl och prova lite bröd / muffinrecept!

Svar på tråden GF / CF recept