Lyckoprinsessan skrev 2009-04-23 14:41:25 följande:
Jag gäspar ljudlöst och håller för munnen. Tänker inte ens på det. För mig är det lika självklart som att inte fisa eller rapa. Nysningar är ju däremot svårare att kontrollera men självklart vänder man sig bort och håller för med armvecket.Du säger att du gäspar öppet bland dina vänner. Frågan är om du skulle göra det på Nobelmiddagen. Varför inte visa sin omgivning samma respekt oavsett i vilken miljö man är?Men vi har ju olika kulturer över hela världen, i vissa kulturer är det ju fint att rapa
Jag gäspar inför dem, de gäspar inför mig. Med vännerna är man ju privat och avslappnad, på en Nobelmiddag är man allt annat än avslappnad (ja, jag skulle inte vara det iaf) och stämningen är ju en helt annan. Så där skulle jag väl försöka gäspa lite diskret. Ha ha! Som om jag någonsin skulle vara med på Nobelmiddagen.
För mig är det omöjligt att stå emot en gäspning. Jag kan försöka dölja den eller "svälja" den, men det syns ju ändå att jag gäspar - om någon tittar på mig just då. Att fisa eller rapa kan man ju faktiskt kontrollera (såvida man inte är nyförlöst

), så jag skulle inte likställa gäspning med det.
Men skitsamma, nu är vi väldigt OT. Jag blev bara förvånad att du tyckte att det var så irriterande och hänsynslöst att gäspa.