• Silverkatten06

Saker ni inte begriper hemma hos andra

Eftersom vi alla är olika finns det ju en del saker man funderar på när man kommer hem till andra. Saker som är självklara för en själv, men uppenbarligen inte för den man hälsar på hos. Vad begriper ni er inte på hemma hos andra?

Jag begriper mig tex inte på folk som inte har tvål i köket. Hur funkar det rent praktiskt egentligen? Springer de verkligen till toaletten och tvättar händerna före och under matlagning? Eller är det helt enkelt så äckligt att de lagar mat utan att tvätta händerna först?
    Man är inte dum i huvudet bara för att man är kort
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 22:56
    Nu finns en sidekick-tråd "Saker ni inte begriper att folk gör hemma hos er":

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m44478728.html
  • Svar på tråden Saker ni inte begriper hemma hos andra
  • Lyckoprinsessan

Jag tror att e flesta tvättar händerna med diskmedel i köket, det gör vi.

Jag förstår mig inte på folk som inte håller för munnen när de gäspar. Pratar med mat i munnen eller smaskar och tuggar med öppen mun.

• Camellis
    Lyckoprinsessan skrev 2009-04-23 13:41:12 följande:
    Jag tror att e flesta tvättar händerna med diskmedel i köket, det gör vi.Jag förstår mig inte på folk som inte håller för munnen när de gäspar. Pratar med mat i munnen eller smaskar och tuggar med öppen mun.
    Jag håller inte för munnen när jag gäspar. Iaf inte alltid, och när jag gör det gör jag det mest för att jag inte känner mig speciellt attraktiv när jag gäspar.  När jag är bland kompisar gör jag det nästan aldrig.

När man nyser däremot - då SKA man hålla för munnen med armen (dvs armvecket) och INTE med handen eller bara vända sig bort och nysa rakt ut.

Tuggar med öppen mun håller jag absolut med om! Vuxna människor som inte gör det förstår jag mig absolut inte på!
    ★Anton, Hugo, Ellen★ / traesktanten.blogspot.com
  • Camellis
    Camellis skrev 2009-04-23 13:57:09 följande:
    Jag håller inte för munnen när jag gäspar. Iaf inte alltid, och när jag gör det gör jag det mest för att jag inte känner mig speciellt attraktiv när jag gäspar.  När jag är bland kompisar gör jag det nästan aldrig. När man nyser däremot - då SKA man hålla för munnen med armen (dvs armvecket) och INTE med handen eller bara vända sig bort och nysa rakt ut. Tuggar med öppen mun håller jag absolut med om! Vuxna människor som inte gör det förstår jag mig absolut inte på!
    Ha ha! Fel av mig - vuxna människor som GÖR det, ska det naturligtvis stå!
  • Lyckoprinsessan

Det är inte så kul att se folk som står och gapar på stan så att man ser ända ner till magen. Dessutom är det ju ett beteende som smittar vilket gör att man själv blir sömnig vilket jag tycker är irriterande.
    Jag hade en kompis som alltid gäspade hela tiden när vi pratade i telefon. Då slapp jag ju se det men jag tycker att det är lika irriterande med folk som ger ljud ifrån sig när de gäspar. Känns otroligt primitivt, nonchalant och oartigt samt hänsynslöst mot omgivningen.

• Camellis
    Lyckoprinsessan skrev 2009-04-23 14:21:35 följande:
    Det är inte så kul att se folk som står och gapar på stan så att man ser ända ner till magen. Dessutom är det ju ett beteende som smittar vilket gör att man själv blir sömnig vilket jag tycker är irriterande.Jag hade en kompis som alltid gäspade hela tiden när vi pratade i telefon. Då slapp jag ju se det men jag tycker att det är lika irriterande med folk som ger ljud ifrån sig när de gäspar. Känns otroligt primitivt, nonchalant och oartigt samt hänsynslöst mot omgivningen.
    Fast det smittar ju lika mycket även om de håller för munnen. Tycker åtminstone jag. Man måste ju inte titta om man ser att nån sätter igång och gäspar.  Har aldrig ens tänkt tanken att det skulle vara hänsynslöst mot omgivningen att låta lite "aaah" när jag gäspar. Ibland är det snudd på omöjligt att inte låta, nästan som att nån skulle be en vara tyst när man nyser liksom.

Det där var faktiskt första gången jag hörde nån som blev irriterad över gäspningar. Klart man kan bli irriterad på folk som helt öppet gäspar på föreläsningar e.d. Brist på respekt, känns ju det som. Men i övrigt har jag nog inte hört nån som blir irriterad på det.
  • idiblon
    Cornellia skrev 2009-04-23 02:34:50 följande:
    Nu har jag läst hela tråden och facinerats av hur kräsmagade och vilken bacillskräck folk verkar ha. Kom inte hem till mig, för här är vi äckliga som 17. Vi använder disktrasan till det mesta avtorkning, inte golvet dock. Det finns ganska ofta odiskad disk och smulor i köket, vi äter aldrig mackor och dyligt från assietter. Vi städar inte toaletter och speglar varje dag, dock så förväntas alla torka bort eventuella spår efter sig. Vi har en papperskorg på toa, men bindor och tamponger slängs i köket. (Lite äckligt att slänga det i papperskorgen på toa, som töms varannan månad typ) Vi har en katt och en hund som hårar av sig överallt, trots det så dammsuger vi bara nån gång i veckan. Dammar gör vi nästan aldrig. Vi har plastblommor eftersom vi tar död på allt annat. Vi har aldrig bakgrundsmusik eftersom det är så fruktansvärt störande, och man får ont i huvudet av det. Vi har ingen gästhanduk på toa (en lösning till alla er som ser det som ett problem, torka er på lite toapapper som ni sedan spolar ner (om det inte finns någon sopkorg) eller skaka bara av händerna). Vi har inte tvål i köket. Vi har nog aldrig rengjort mobiltelefoner, tangetbord och fjärrkontroller. Katten får vara lite där hon vill, men vi brukar schasa ner henne från matbordet, när vi äter eller fikar. Katten har sin matskål på köksbänken. Vi äter mat trots att den gått ut, om den luktar och smakar okej. Trots allt detta håller vi oss friska, och folk verkar vilja umgås med oss, även hemma hos oss.
    Thank God! Amen, typ.
  • Lyckoprinsessan
    Camellis skrev 2009-04-23 14:36:12 följande:
    Fast det smittar ju lika mycket även om de håller för munnen. Tycker åtminstone jag. Man måste ju inte titta om man ser att nån sätter igång och gäspar.  Har aldrig ens tänkt tanken att det skulle vara hänsynslöst mot omgivningen att låta lite "aaah" när jag gäspar. Ibland är det snudd på omöjligt att inte låta, nästan som att nån skulle be en vara tyst när man nyser liksom. Det där var faktiskt första gången jag hörde nån som blev irriterad över gäspningar. Klart man kan bli irriterad på folk som helt öppet gäspar på föreläsningar e.d. Brist på respekt, känns ju det som. Men i övrigt har jag nog inte hört nån som blir irriterad på det.
    Jag gäspar ljudlöst och håller för munnen. Tänker inte ens på det. För mig är det lika självklart som att inte fisa eller rapa. Nysningar är ju däremot svårare att kontrollera men självklart vänder man sig bort och håller för med armvecket.

Du säger att du gäspar öppet bland dina vänner. Frågan är om du skulle göra det på Nobelmiddagen. Varför inte visa sin omgivning samma respekt oavsett i vilken miljö man är?

Men vi har ju olika kulturer över hela världen, i vissa kulturer är det ju fint att rapa
  • Camellis
    Lyckoprinsessan skrev 2009-04-23 14:41:25 följande:
    Jag gäspar ljudlöst och håller för munnen. Tänker inte ens på det. För mig är det lika självklart som att inte fisa eller rapa. Nysningar är ju däremot svårare att kontrollera men självklart vänder man sig bort och håller för med armvecket.Du säger att du gäspar öppet bland dina vänner. Frågan är om du skulle göra det på Nobelmiddagen. Varför inte visa sin omgivning samma respekt oavsett i vilken miljö man är?Men vi har ju olika kulturer över hela världen, i vissa kulturer är det ju fint att rapa
    Jag gäspar inför dem, de gäspar inför mig. Med vännerna är man ju privat och avslappnad, på en Nobelmiddag är man allt annat än avslappnad (ja, jag skulle inte vara det iaf) och stämningen är ju en helt annan. Så där skulle jag väl försöka gäspa lite diskret. Ha ha! Som om jag någonsin skulle vara med på Nobelmiddagen.

För mig är det omöjligt att stå emot en gäspning. Jag kan försöka dölja den eller "svälja" den, men det syns ju ändå att jag gäspar - om någon tittar på mig just då. Att fisa eller rapa kan man ju faktiskt kontrollera (såvida man inte är nyförlöst ), så jag skulle inte likställa gäspning med det.

Men skitsamma, nu är vi väldigt OT. Jag blev bara förvånad att du tyckte att det var så irriterande och hänsynslöst att gäspa.
  • Lyckoprinsessan

Ha ha, ja och jag blir lika förvånad jag ser någon gäspa rakt ut som om det var den naturligaste sak i världen. Lärde min dotter att hålla för munnen både vid gäspning och nysning redan i förskoleåldern.

• Dr Mupp
    Silverkatten06 skrev 2009-04-22 12:30:03 följande:
    Ja, det tycker jag också är konstigt. Vanligt i England vet jag, men har aldrig sett det i Sverige...
    När vi var och hälsade på släkt i england och hade med oss tygblöjor (barnet tål inte engångs) så tyckte de att hinken med de smutsiga blöjorna skulle stå i köket eftersom tvättmaskinen stod där. Jag försökte få den flyttad till badrummet, men det gick de inte med på.
Svar på tråden Saker ni inte begriper hemma hos andra