• vivvan

avskedad!

Hej!
    Jag är just nu mammaledig men har en anställning på en vårdcentral på 30%
    som lokalvårdare. jag har varit anställd i ett år nu.
    Jag fick ett samtal från jobbet idag och hon som ringde sa att dom nu letade en firma som skulle ta över mitt jobb pga att vårdcentralen själva måste fixa vikarier när jag är sjuk vilket är svårt för dom.
    det har ju gjort att jag nästan fått gått och jobbat sjuk för att jag tycker ju också att det känns jobbigt är jag vet att det inte blir riktigt städat (egentligen inte mina problem).
    Och dom ville egentligen haft en firma från början vilket jag inte heller kan rå för...
    i alla fall undrade hon om jag ville komma och jobba dom 3 månader som uppsägningstiden är men jag tackade nej eftersom jag hellre är hemma med min lilla dotter, och vi klarar oss ekonomiskt ändå.
    Jag fick min lilla tjej den 10 mars och har bara varit hemma en månad men hade tänkt börja i maj igen.
    Hon skulle fixa alla papper som jag skulle komma och skriva på nu någon dag.
    När min sambo fick höra detta blev han vansinnig och bad att få ringa upp och prata med hon som ringt mig, vilket han fick.
    han menar på att det har gått helt fel till och jag absolut inte ska skriva på nått.
    Eftersom jag har en fast anställning kan dom inte bara sparka mig när jag inte misskött mig och att dom borde betala mig lön i minst dom tre månaderna uppsägningstiden är...
    jag är inte så bra på hur det fungerar men det låter ju rimligt att dom borde kompensera mig på något sätt.
    min sambo menar på att det dom gör är lagbrott!
    vad ska jag göra?
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Max 031124 Felix 050616 Fanny 090310 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden avskedad!
  • Bolaget

Jag fattar inte problematiken. VC beslutar sig för att lägga ut städningen på entreprenad och pga omorganisationen blir det arbetsbrist för dig och du blir uppsagd. Inget konstigt i detta.
    Du har tre månaders uppsägningstid och skulle egentligen börjat jobba igen i maj. Din uppsägningstid börjar alltså rulla från maj månad. Din chef har frågat hur du tänker göra om du ska jobba under uppsägningstiden men du säger nej för du vill hellre vara hemma.

Vari ligger problemet? Alla är överens om att uppsägningstiden är 3 månader. du har själv sagt att du inte vill jobba under de tre månaderna.

• smurfans

Håller med Bolaget. Vill du ha betalt under uppsägningstiden så måste du jobba såvida du inte har arbetsbefriad uppsägningstid (vilket det inte låter som).

• smurfans

Glömde bort att skriva att Vårdcentralen måste förhandla med ditt fack innan du får uppsägningspapperna (om du nu är medlem i ett fack så klart).

• Gladskit

Håller med smurfans och Bolaget. Ett företag gör inget fel som säger upp en person pga arbetsbrist och löser frågan på annat sätt. Uppsägning pga arbetsbrist är alltid helt upp till företaget att bestämma om, och om ekonomiska skäl finns (som är sakligt grundade) så är det svårt att säga något om det. Men som några har skrivit, kolla uppsägningstid etc. med facket om du är med i facket. Annars är jag rätt övertygad om att det finns ett kollektivavtal att gå efter, jag kan inte tänka mig att en vårdcentral INTE har kollektivavtal för sin personal.

• vivvan

men det är inte pga arbetsbrist utan att själa vårdcentralen tycker att det blir svårt att skaffa vikarier om jag är sjuk eller har sjuka barn och det finns ingen som kan jobba när jag ska ha semester sen.
    det kan ju ändå inte vara mitt fel!
    varför inte anställt en firma från början? dom kan ju inte begöra att man aldrig får vara sjuk eller ha semester och skaffa vikerier själv, det är väl ändå inte mitt jobb...

• vivvan
    Mammut och Papput skrev 2009-04-08 18:28:04 följande:
    Det kan ju faktiskt hända att det blir billigare för dem att ta in en städfirma. Just nu drar ju vården åt remmarna ganska hårt och många får lida. Men detta låter faktiskt nästan konstigt. Typ: En chef avskedar en sjuksköterska och anställer en yngre eftersom att det blir billigare.På vilka grunder har du egentligen blivit 'avskedad'/uppsagd? Det framgår inte så tydligt. Är det bara det att du varit sjuk en del? Det låter som om du kan ha blivit lite lurad. Att chefen lindat in detta och det mer eller mindre blivit så att ni kommit överens om en uppsägning...?
    jag har blivit uppsagd pga att vårdcentralen inte har vikarier om jag behöver vara hemma pga att jag är sjuk eller har sjuka barn inte ens under semestern kunde dom fixa någon som kunde jobba för mig.
    jag har inte många sjukdagar detta året utan dom tycker helt enkelt inte att det fungerar att ha en person anställd utan nu vill dom ha en firma i stället för att dom är ju oftast många anställda och fixar väl sina egna vikarier då.
    jag undrade bara om det var skäl nog att säga upp någon, jag har ju ändå fast anställning.
  • vivvan

sen är det tvärt om i detta fall, nu har dom råd att anställa en städfirma. det hade dom inte när dom anställde mig.
    men då kan ju aldrig vara säker på att man får ha kvar sin fasta anställning, om man kan avskeda för att man tycker att det är jobbigt att fixa en vikarie att ringa in högst ett par gånger om året om jag nu råkar vara sjuk... helt vansinnigt!

• timberhochmandie

AVSKEDAD kan du inte bli på de grunder du beskriver, men om städningen ska läggas ut på entreprenad så innebär det att det inte finns någon städtjänst på vårdcentralen längre och då kan du bli UPPSAGD pga arbetsbrist.

• Carbonmamma
    vivvan skrev 2009-04-08 22:02:51 följande:
    men det är inte pga arbetsbrist utan att själa vårdcentralen tycker att det blir svårt att skaffa vikarier om jag är sjuk eller har sjuka barn och det finns ingen som kan jobba när jag ska ha semester sen.det kan ju ändå inte vara mitt fel!varför inte anställt en firma från början? dom kan ju inte begöra att man aldrig får vara sjuk eller ha semester och skaffa vikerier själv, det är väl ändå inte mitt jobb...
    Jag håller med Bolaget. De kan anses vara en arbetsbrist om du är borta mycket och de inte kan få tag på personal. En vårdcentral måste ju vara städad och då väljer de att lägga ut städet på entrepenad där de kan täcka upp vid sjukdom el andra bortfall för att säkra städningen och hygienen på vårdcentralen. Inga konstigheter.
  • smurfans

Den juridiska orsaken till att du har blivit uppsagd är nog inte för att du är sjuk/ledig ibland utan för att dina uppgifter försvinner iom att de anlitar en städfirma. Outsourcing kallas det. Var rätt vanligt för ett tag sedan. Orsaken till att man "outsourcar" är att man vill slippa lägga ner tid/pengar på sånt som inte ingår i huvudverksamheten. Alltså, vårdcentralen vill inte leta ersättare vid ledighet/sjukdom därför låter dom någon annan (en städfirma) sköta det istället.

Svar på tråden avskedad!